
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,030 |
تعداد مقالات | 9,090 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,323,869 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,561,313 |
رابطه عواطف مثبت و منفی تحصیلی با بهزیستی تحصیلی در دانشآموزان | ||
دستاوردهای روانشناسی بالینی | ||
دوره 10، شماره 4، دی 1403، صفحه 67-74 اصل مقاله (892.34 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/jacp.2024.48436.1428 | ||
نویسندگان | ||
حسین آرین* 1؛ سودابه بساک نژاد2؛ علیرضا حاجی یخچالی3 | ||
1دانشجوی کارشناسی روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. | ||
2استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. | ||
3دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این تحقیق بررسی تأثیر عواطف مثبت و منفی تحصیلی بر بهزیستی تحصیلی دانشآموزان پسر مقطع اول متوسطه فولادشهر بود. تحقیق انجام شده از نظر هدف، کاربردی در روش گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان پسر مقطع متوسطه اول در سال تحصیلی ۱۴۰۳ -۱۴۰۲ در شهر فولادشهر بودند. جهت انتخاب نمونه پژوهش، تعداد ۱۳۶ دانشآموز پسر متوسطه اول بین سنین ۱۳ تا ۱۶ (میانگین سنی برابر 5/14) بهصورت تصادفی ساده بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شد و پرسشنامههای عواطف مثبت و منفی تحصیلی، و بهزیستی تحصیلی در بین دانشآموزان مدرسه توزیع گردید. نتیجهها نشان دادند که ضریب همبستگی پیرسون کل آزمودنیها بین عواطف مثبت تحصیلی با بهزیستی تحصیلی487/0 در سطح 05/0 و عواطف منفی تحصیلی با بهزیستی تحصیلی 280/0-در سطح 01/0 معنیدار شد. براساس نتایج حاصل از رگرسیون چندگانه، متغیر عواطف مثبت تحصیلی پیشبینیکننده بهزیستی تحصیلی است و عواطف منفی تحصیلی در پیشبینی بهزیستی تحصیلی نقشی ایفاء نمیکند. | ||
کلیدواژهها | ||
عواطف مثبت تحصیلی؛ عواطف منفی تحصیلی؛ بهزیستی تحصیلی؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
Bakhshipoor Roodsari, A., & Dezkam, M. (2005). Confirmatory factor analysis of the Positive and Negative Affect Scale. Journal of Psychology, 9(4), 351–365. https://www.scirp.org/reference/referencespapers?referenceid=2218503 Barrios Tao, H., & Gutiérrez De Piñeres Botero, C. (2020). Neurociencias, emociones y educación superior: Una revisión descriptiva. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 46, 363–382. https://doi.org/10.4067/s0718-07052020000100363 Baumeister, R. F., & Newman, L. S. (1994). How stories make sense of personal experience: Motives that shape autobiographical narratives. Personality and Social Psychology Bulletin, 20, 676–690. https://doi.org/10.1177/0146167294206006 Bzuneck, J. A. (2018). Emoções acadêmicas, autorregulação e seu impacto sobre motivação e aprendizagem. ETD Educação Temática Digital, 20, 1059–1075. https://doi.org/10.20396/etd.v20i4.8650251 Demerouti, E., Bakker, A., Nachreiner, F., & Schaufeli, W. (2001). The job demands–resources model of burnout. Journal of Applied Psychology, 86, 499–512. https://doi.org/10.1037/0021-9010.86.3.499 Ganotice, F. A., Jr., Datu, J. A. D., & King, R. B. (2016). Which emotional profiles exhibit the best learning outcomes? A person-centered analysis of students’ academic emotions. School Psychology International, 37, 498–518. https://doi.org/10.1177/0143034316660147 García-Álvarez, D., Liccioni, E., & Cobo-Rendón, R. (2019). Conociendo las emociones y sus implicaciones en los procesos de enseñanza y aprendizaje en la educación primaria. Revista Convocación, 40, 50–63. Ghadampour, E., Heidariani, L., Barzegar Bafrouei, M., & Dehghan Menashadi, M. (2018). The role of academic hope and perceived emotional support in predicting academic well-being of medical students. Research in Medical Education, 10(3), 47–57. https://doi.org/10.29252/rme.10.3.47 Khaleghi, L. (2016). The effectiveness of emotion regulation training on negative affect and resilience of mothers with disabled children in Ashkezar County (Master’s thesis, Islamic Azad University, Yazd Branch). Lei, H., & Cui, Y. (2016). Effects of academic emotions on achievement among mainland Chinese students: A meta-analysis. Social Behavior and Personality: An International Journal, 44, 1541–1553. https://doi.org/10.2224/sbp.2016.44.9.1541 Maltby, J., Macaskill, A., & Gillett, R. (2007). The cognitive nature of forgiveness: Using cognitive strategies of primary appraisal and coping to describe the process of forgiving. Journal of Clinical Psychology, 63(6), 555–566. https://doi.org/10.1002/jclp.20367 Martínez-López, Z., Villar, E., Castro, M., & Tinajero, C. (2021). Self-regulation of academic emotions: Recent research and prospective view. Anales de Psicología, 37, 529–540. https://doi.org/10.6018/analesps.415651 Mehnā, S., & Tāle Pasand, S. (2016). The relationship between environmental supports and emotional self-awareness with academic engagement: The mediating role of academic well-being. Iranian Journal of Medical Education, 16(4), 31–42. https://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_id=3795&sid=1&slc_lang=fa Pekrun, R. (2016). Academic emotions. In K. R. Wentzel & D. B. Miele (Eds.), Handbook of motivation at school (pp. 120–144). Routledge. https://doi.org/10.1037/13274-001 Pekrun, R., & Perry, R. P. (2014). Control-value theory of achievement emotions. In R. Pekrun & L. Linnenbrink-Garcia (Eds.), International handbook of emotions in education (pp. 120–141). London: Routledge. https://d-nb.info/1093175664/34 Pelch, M. (2018). Gendered differences in academic emotions and their implications for student success in STEM. International Journal of STEM Education, 5, 1–15. https://doi.org/10.1186/s40594-018-0130-7 Pietarinen, J., Soini, T., & Pyhalto, K. (2014). Students’ emotional and cognitive engagement as the determinants of well-being and achievement in school. International Journal of Educational Research, 67, 40–51. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2014.05.001 Salmela-Aro, K., & Upadyaya, K. (2014). School burnout and engagement in the context of the demands–resources model. British Journal of Educational Psychology, 84(1), 137–151. https://doi.org/10.1111/bjep.12018 Sarmad, Z., Hejazi, E., & Bazargan, A. (2011). Research methodology in behavioral sciences. Tehran: Agah Publications. https://www.gisoom.com/book/ Watson, D., Clark, L. A., & Tellegen, A. (1988). Development and validation of brief measures of positive and negative affect: The PANAS scales. Journal of Personality and Social Psychology, 54(6), 1063–1070. https://doi.org/10.1037/0022-3514.54.6.1063
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 374 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 17 |