
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,032 |
تعداد مقالات | 9,137 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,469,896 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,641,758 |
انگارهیابی در نظام تعلیم و تربیت دانشگاهی؛ تطبیقی فرهنگمحور با آیاتی از قرآن کریم | ||
علوم تربیتی | ||
دوره 31، شماره 1، شهریور 1403، صفحه 241-258 اصل مقاله (917.32 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/edus.2024.46697.3589 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه اردو* 1؛ الهه عرب زاده2 | ||
1استادیار دانشکده حکمرانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
فرهنگ سازمانی مهمترین عنصری است که در هویت یک سازمان و در نهایت یک ملت تأثیرگذار است. در واقع هرچند جامعه از ابعاد دیگر قدرتمند باشد ولی بدون فرهنگ قوی و شایسته، هویت مناسب ندارد. در واقع افراد یک جامعه از فرهنگ تأثیر می پذیرند که عمیقترین سطح فرهنگ سازمانی انگاره افراد است. پژوهش پیشرو در تلاش است تا با شناسایی و موشکافی انگارهها در نظام تعلیم و تربیت دانشگاهی و تطبیق آن با آیاتی از قرآن کریم امکان نفوذ در فرهنگ سازمانی دانشگاههای کشور را فراهم سازد تا در نهایت بتوان شایستهمحوری را در آن سازمانها رقم زد. این مطالعه با تکیه بر پارادایم تفسیری به صورت کاربردی به انجام رسیده است و روش آن کیفی داده بنیاد، از نوع نوخاسته میباشد که با مصاحبه بدون ساختار با ۳۵ نفر از اعضای هیئتعلمی تمام وقت در دانشگاههای دولتی کشور به روش هدفمند و انطباق با کلام وحیانی (آیات و روایات) صورت گرفته است. الگوی کلی مورد تأیید است که میتواند در قالب بخشنامه و آییننامه، راهکاری برای همۀ دانشگاههای جویای فرهنگ سازمانی شایسته مورد استفاده و بهرهبرداری قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
انگاره؛ تعلیم و تربیت؛ دانشگاه؛ فرهنگ؛ قرآن کریم | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
The Noble Quran. Nahj al-balāgha. Aelenei, C., Martinot, D., Sicard, A., & Darnon, C. (2020). When an academic culture based on self-enhancement values undermines female students’ sense of belonging, self-efficacy, and academic choices. The Journal of social psychology, 160(3), 373-389. https://doi.org/10.1080/00224545.2019.1675576 Balzer, W. K. (2020). Lean higher education: Increasing the value and performance of university processes. Productivity Press. https://doi.org/10.4324/9781351216944 Darvishi, Zainol-Abedin; Mohajeran, Behnaz; Ashrafi Salim Kendy, Farshid. (2022). Designing and validating the model of research development of faculty members and lecturers of Farhangian University. Educational Sciences, 29(2), 235-254. https://doi.org/10.22055/edus.2022.40862.3365 [Persian] Elliot, D. L., & Kobayashi, S. (2018). How can PhD supervisors play a role in bridging academic cultures?. Teaching in Higher Education. https://doi.org/10.1080/13562517.2018.1517305 Faramarz gharemaleki, A., Nasekhiayan., A. A. (2018). The power of images. Tehran: Majnoon. second edition. [Persian] Glaser, B. G., & Strauss, A. L. (2017). Theoretical sampling. In Sociological methods (pp. 105-114). Routledge. Grudowski, P., & Wiśniewska, M. (2019). Lean management in higher education institutions. How to begin?. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie, (137). https://doi.org/10.29119/1641-3466.2019.137.4 Horrani, Sheikh Abu Mohammad. (1962). Tohf al-Aqool from Aal al-Rasoul (Translation: Sadegh Hassanzadeh). Qom: Ali Ali alayhessalam. [Persian] Kamp, P. M. (2017). The Lean Journey for Dutch Higher Education Institutions: a way to go? (Master's thesis, University of Twente). Karimi Firouzjaei, M; Sharifzadeh, H. s., & Karamkhani, Z. (2023). Identifying the components of cultural education and its relationship with mass communication media (with an emphasis on virtual space). Educational Sciences, 30(2), 213-234. https://doi.org/10.22055/edus.2023.44332.3481 [Persian] Kittler, M. (2018). Do we understand each other? Discussing academic exchange from a cross-cultural communication perspective. International Studies of Management & Organization, 48(3), 333-351. https://doi.org/10.1080/00208825.2018.1480877 Koleini, Muhammad. (1948). Al-Kafi (correction: Ali Akbar Ghafari). Qom: Al-Islamiya, Vol 1. [Arabic] Köse, M. F., & Korkmaz, M. (2019). Why are some universities better? An evaluation in terms of organizational culture and academic performance. Higher Education Research & Development, 38(6), 1213-1226. https://doi.org/10.1080/07294360.2019.1634679 Maciąg, J., & Maciąg, J. (2019). Lean Management as a Concept of Management in Higher Education. Lean Culture in Higher Education: Towards Continuous Improvement, 27-115. https://doi.org/10.1007/978-3-030-05686-5_2 Majlesi, Muhammad Baqarbin Muhammad Taqi. (1983). Bihar Al-Anwar brings together the pearls of news of the pure Imams. Beirut: Arab Heritage Revival House. Vol 25. [Arabic] Moore, J. D. (2000). Visions of culture: An introduction to anthropological theories and theorists. Rowman Altamira. Pountain, C. J. (2019). Modern Languages as an academic discipline: the linguistic component. Language, Culture and Curriculum, 32(3), 244-260. https://doi.org/10.1080/07908318.2019.1661153 Razmjoie, P., Zarei, R., Shahamat, N., & Salehi, M. (2023). Designing a model for the development of organizational research culture in education (case study: primary school teachers in Shiraz). Educational Sciences, 30(1), 189-210. https://doi.org/10.22055/edus.2023.42657.3419 [Persian] Schein, E. H. (2010). Organizational culture and leadership (Vol. 2). John Wiley & Sons. Supreme Council for Cultural Revolution. (2024). National system of laws and regulations of the Islamic Republic of Iran. Retrieved from https://qavanin.ir/Law/TreeText/183135 [Persian] Tamimi Al-Amdi, Abdul Wahed bin Muhammad (1990). Gharar al-Hikam wa Durr al-Kalam (Correction: Seyyed Mehdi Rajaei). Qom: Dar al-Kitab al-Islami. [Arabic] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 200 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 180 |