
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,032 |
تعداد مقالات | 9,137 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,469,913 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,641,761 |
نگاه تطبیقی به موقعیت مداری در تعلیم و تربیت از منظر جان دیویی و مبانی نظری سند تحول بنیادین | ||
علوم تربیتی | ||
دوره 31، شماره 1، شهریور 1403، صفحه 191-208 اصل مقاله (939.74 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/edus.2024.46428.3576 | ||
نویسندگان | ||
طاهره رجبی1؛ محسن فرمهینی فراهانی* 2؛ مهدی سبحانی نژاد3 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شاهد، تهران، ایران. | ||
2استاد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران. | ||
3دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شاهد، تهران ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، نگاه تطبیقی به موقعیت مداری در تعلیم و تربیت است که از منظر جان دیویی و مبانی نظری سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش ایران مورد بررسی و مطالعه تطبیقی قرار گرفته است. از میان روشهای مطالعه تطبیقی روش جرج بردی که شامل چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه است استفاده شده است. منبع اولیه گردآوری اطلاعات تألیفات جان دیویی و مبانی نظری سند تحول بنیادین است و منابع ثانویه که به تبیین و بررسی این موضوع پرداخته شده است. یافتههای پژوهش بیانگر آن است؛ پیشایندهای فلسفی موقعیت محوری در تعلیم و تربیت بر مبنای دیدگاه جان دیوئی مبتنی بر طرد هر گونه مبنا و قاعده از پیش تعیین شده است، موقعیت دلالت بر امر کلی و فراگیر دارد که از جنس درک شهودی است و قابل تبیین استدلالی نیست اما موقعیت در مبانی نظری سند تحول، تابع معیار است و در فرایند و نتایج مبتنی بر قواعد از پیش تعیین شده نیست و در واقع یک بینش وحدت گرا و توحیدی را در فرایندی متکثر مبتنی بر موقعیت، برای تعلیم و تربیت ترسیم میکند، همچنین پیوستگی و چرخش بین مراحل موقعیت پذیری، موقعیت یابی و موقعیت سازی وجود دارد. نکاتی که به عنوان نقطه مشترک در دیدگاه دیویی و مبانی نظری سند تحول واجد بررسی هستند عبارتند از طرد هرگونه پیش فرض و قواعد پیش بینی شده، همچنین توجه به نگاه کل گرایانه در مفهوم موقعیت است اما آنچه به عنوان نقطه تمایز و تفاوت میتوان به آن اشاره کرد مبانی نظری سند تحول بیشتر رویکرد فراموقعیتی و وحدتگرا و توحیدی دارد همچنین موقعیت در مبانی تابع معیار است اما دیدگاه جان دیویی فاقد نگاه فرا موقعیتی است و در رویکرد تجربه گرایی محصور شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
موقعیت؛ دیویی؛ مبانی نظری سندتحول بنیادین؛ تعلیم و تربیت | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Ansari, M., & Shaygan Far, N. (2019). Assaying the relation of Instrumentalist epistemology of John Dewey and Hermeneutical Approach. Journal of Knowledge, 81(1), 29-48. [Persian] Adick, C. (2018). Bereday and Hilker: origins of the ‘four steps of comparison’ model, Comparative Education, 54(1), 35-48. https://doi.org/10.1080/03050068.2017.1396088 Alexander, T. M. (1987). John Dewey’s theory of art, experience, and nature: The horizons, State of University New York Press. Alam Al-Hadi, J. (2009). Islamic Theory of Education and Training. Cultural Institute of Burhan School, Imam Sadiq University. [Persian] Alfano, M. (2012). Expanding the Situationist Challenge to Responsibilist Virtue Epistemology. Philosophical Quarterly 62(247), 223-249. DOI:10.1111/j.1467-9213.2011.00016.x Bagheri, Kh. (2013). Constructive realism and science education. Iranian Curriculum Studies Quarterly, 28(7). 81-92. DOI:101103/fa. [Persian] Bagheri, K., et al. (2009). Research approaches and methods in the philosophy of education. Tehran: Research Institute of Cultural and Social Studies. [Persian] Brown, Matthew J. (2012). John Dewey’s Logic of Science. International Society for the History of Philosophy, 2(2), 258-306. https://doi.org/10.1086/666843 Brown, Matthew J. (2019). The Concept of “Situation” in John Dewey’s Logic and Philosophy of Science. https://www.matthewjbrown.net/professional/papers/situation-science.pdf Burke, T. (2000). What is a Situation? History and Philosophy of Logic, 21(2), 95-113. https://doi.org/10.1080/01445340050064013 Clemente, Noel L. (2021). Degrees of epistemic dependence: an extension of Pritchard’s response to epistemic situationism, Synthese, 199(3-4), 11689–11705. https://philpapers.org/rec/CLEDOE-3 Dewey, J. (1990). Logic: Research Theory. Translated by Ali Shariatmadari. Publishing Institute of Tehran University. [Persian] Gallagher, S. (2009). Philosophical antecendents to situated cognition. The Cambridge Handbook of Situated Cognition. United States: Cambridge University Press. 35-51. Hildebrand, D. L. (2018). Experience is Not the Whole Story: The Integral Role of the Situation in Dewey’s Democracy and Education. Journal of Philosophy of Education, 52(2). 287–300. https://doi.org/10.1111/1467-9752.12286 Higher Education Council (2013). Theoretical foundations of the fundamental transformation document in the formal and public education system of the Islamic Republic of Iran. Louva, E. N., Khammatova, R. S., Klepach, Y. V., Kazakova, S. N., Shukshina, L. V., & Dzhafarov, N. K. (2018). Approaches to the study of social situation and its subjective interpretation. Education, 39, p 17. https://www.revistaespacios.com/a18v39n20/a18v39n20p17.pdf Mahmoudi, N. (2021). Designing a model of situational creativity based on the reflective education approach (case study: philosophy program for children). Journal of Thought and child, 12(1), 143-129. DOI:10.30465/FABAK.2021.6236 [Persian] Madandar, A., & kakia, L. (2019). Comparative research method in humanities. Tehran: Samt. [Persian] Miller, C. B. (2017). Character and Situationism: New Directions. Ethical Theory and Moral Practice. 20(3), 459–471. https://philpapers.org/rec/MILCAS-12 Naqibzadeh, H. (2011). A look at the philosophical attitudes of the 20th century. Tehran: Tahori. [Persian] Ozman, H. M., & Craver, S. (2017). Philosophical foundations of education. Authors; The translators of Gholamreza Motaghifar & others. Qom: Imam Khomeini Educational and Research Institute. [Persian] Rezaei, M. (2019). The concept of Situation in the fundamental transformation document of education. Parpirar Art Cultural Institute Tehran. [Persian] Hoseinpour Sabagh, D., Sharafi, M. R., Alamolhoda, J., & Souzanchi, H. (2019). Recognizing the concept of "situation" in contemporary value education approaches. Journal of Educational Sciences. (2), 1-26. https://doi.org/10.22055/edus.2019.27776.2684 [Persian]
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 222 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 193 |