
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,032 |
تعداد مقالات | 9,137 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,469,938 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,641,773 |
به سوی تدریس تأملی: فراترکیب تأمل در فرایندهای یاددهی-یادگیری | ||
علوم تربیتی | ||
دوره 31، شماره 1، شهریور 1403، صفحه 123-146 اصل مقاله (971.66 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/edus.2024.45972.3562 | ||
نویسندگان | ||
نازنین قاسمی1؛ مرضیه دهقانی* 2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد رشته برنامهریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه روشها و برنامهریزی اموزشی و درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
تأمل و تدریس دو مفهوم جداناپذیرند و ترکیب این دو منجر به شکلگیری مفهوم تدریس تأملی شده است. معلمان در تدریس تأملی درباره تمام فرایند یاددهی-یادگیری که در کلاس درس به وقوع میپیوندد، میاندیشند. هدف از پژوهش حاضر واکاوی وجوه تدریس تأملی معلمان در مدرسه است. رویکرد این پژوهش کیفی و روش آن فراترکیب است. در این فراترکیب از روش هفت مرحلهای (Sandelows & Barroso, 2006) استفاده شد که مراحل آن شامل تنظیم سؤالات پژوهش، بررسی نظاممند، جستوجو و گزینش مبانی، استخراج و تجزیهوتحلیل یافتهها، تحلیل و ترکیب، کنترل کیفیت و ارائه فراترکیب است. نتایج این پژوهش نشان داد که تدریس تأملی به طور عمده سه وجه اساسی دارد. یکی از وجوه تدریس تأملی ابعاد تدریس تأملی است که شامل تأمل پیش از عمل، تأمل حین عمل و تأمل پس از عمل است. دومین وجه تدریس تأملی به استراتژیهای تدریس تأملی اشاره دارد که شامل همکاری معلمان با یکدیگر در تدریس، یادداشتنویسی، مشاهده تدریس خود، بازخورد دانشآموزان، اقدام پژوهی و به کارگیری کارپوشه است. سومین و آخرین وجه تدریس تأملی مربوط به استلزمات تدریس تأملی است که عوامل حرفهای، شخصیتی و فرهنگی-اجتماعی را در برمیگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
تدریس تأملی؛ تأمل معلمان؛ تفکر تأملی؛ فراترکیب | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Alekasir, S., Arvin, A., & Charkhab, M. (2022). Investigating the Impact of E-Portfolios on English Vocabulary. Journal of Educational Sciences (JEDUS), 147-168. DOI: 10.22055/edus.2022.40552.3355 [Perasian] Afshar, H., & Farahani, M. (2018). Inhibitors to EFL teachers’ reflective teaching and EFL learners’ reflective thinking and the role of teaching experience and academic degree in reflection perception. Reflective Practice, 19(1), 46-67. DOI:10.1080/14623943.2017.1351353 Ashraf, H., & Zolfaghari, S. (2017). EFL Teachers’ Assessment Literacy and Their Reflective Teaching. International Journal of Instruction, 11(1), 425-436. DOI:10.12973/iji.2018.11129a Dewey, J. (1933). How We Think: A Re-Statement of the Relation of Reflective Thinking in the the Educative Process. Boston, MA: D.C. Heath & Co Publishers. DOI:10.1080/14623943.2017.1351353 Engelbertink, M., Colomer, J., Woudt- Mittendorff, K., Alsinac, Á., Keldersb , S. M., Ayllón, S., & . Westerhof, G. (2020). The reflection level and the construction of professional identity of university students. International and Multidisciplinary Perspectives, 22(1), 58-73. DOI:10.1080/14623943.2020.1835632 Farrell, T. S., & Bennis, K. (2013). Reflecting on ESL teacher beliefs and classroom practices: A case study. RELC Journal, 44(2), 163-176. DOI:10.1177/0033688213488463 Galea, S. (2014). Reflecting Reflective Practice. Educational Philosophy and Theory, 44(3), 245-258. DOI:10.1111/j.1469-5812.2010.00652.x Goodley, C. (2018). Reflecting on being an effective teacher in an age of measurement. ReflectivPractices, 19, 167-178. DOI:10.1080/14623943.2018.1437401 Graves, K. (2002). Developing a reflective practice through disciplined collaboration. The Language Teacher, 26(7), 19-21. Hashim, S. N. A., & Yusoff, N. M. (2020). The use of reflection-for-action in planning English Language lesson at primary school. Universal Journal of Educational Research, 8(4), 1475-1482. DOI:10.1177/1558689813509027 Hayden, H., & Chiu, M. M. (2015). Reflective Teaching via a Problem Exploration Teaching Adaptations Resolution Cycle: A Mixed Resolution Cycle: A Mixed Resolution Cycle: A Mixed. Journal of Mixed Methods Research, 9(2) 133–153. DOI:10.13189/ujer.2020.080441 Hulsman, R. L., Harmsen, A. B., & Fabriek, M. (2009). Reflective teaching of medical communication skills with DiViDU: Assessing the level of student reflection on recorded consultations with simulated patients. Patient Education and Counseling, 74(2), 142–149. DOI: 10.1016/j.pec.2008.10.009 Jaberouti, N., & Bagherimajd, R. (2022). Canonical analysis of Lifelong Learning on Teachers' Professional. Journal of Educational Sciences (JEDUS), 30(1), 127-144. DOI:10.22055/edus.2022.42154.3399 [Perasian] Karami, Z. (2022). An analysis on the acquisition of teacher knowledge through narrative inquiry based on the model of Kohler and Mishra. Journal of Educational Sciences (JEDUS). 29(2), 23-42. DOI:10.22055/ edus.2022 [Perasian] Li, F., Mohammaddokht, F., Hosseini, H. M., & Fathi, J. (2023). Reflective teaching and academic optimism as correlates of work engagement among university instructors. Heliyon, 9(2). 1-10. DOI:10.1016/j.heliyon.2023.e13735 Maxwell, J. (2004). Qualitative Research Design: An Interactive Approache, Second Edition, London: Sage Publications. Murray, E. (2015). Improving teaching through collaborative reflective teaching cycles. Investigations in Mathematics Learning, 7(3), 23-29. DOI:10.1080/24727466.2015.11790343 Pawson, R., Greenhalgh, T., Harvey, G., & Walshe, K. (2004). Realist synthesis-an introduction. ESRC res methods program, 2, 1-55. Phan, T. T. V., Nguyen, L. T., & Nguyen, K. D. (2022). Exploring English as a Foreign Language High School Teachers' Perceptions of Reflective Teaching Strategies in Language Teaching. European Journal of Educational Research, 11(3), 1825-1837. DOI:10.12973/eu-jer.11.3.1825 Salido, A., & Dasari, D. (2019). The analysis of students’ reflective thinking ability viewed by students’ mathematical ability at senior high school. In Journal of Physics: Conference Series, 1157(2), 022121. IOP Publishing. Schon, D. A. (1983). The reflective practitioner: How professionals think in action. New York: Basic Books. Seale, C. F. (1999) The Quality of Qualitative Research. London: Sage. Shanmugavelu, G., Parasuraman, B., Arokiasamy, R., Kannan, B., & Vadivelu, M. (2020). The Role of Teachers in Reflective Teaching in the Classroom. Shanlax International Journal of Education, 8(3), 30-33. DOI:10.34293/education.v8i3.2439 Sheikhbanui, M. (2021). An Investigation of Iranian EFL Teachers’ Enthusiasm to Teaching: The Case of the Level of their Reflective Practice. Language Teaching Research Quarterly, 22, 78-90. DOI:10.32038/ltrq.2021.22.06 Soisangwarn, A., & Wongwanich, S. (2014). Promoting the reflective teacher through peer coaching to improve teaching skills. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 2504-2511. Tok, Ş., & Dolapçıoğlu, S. D. (2013). Reflective teaching practices in Turkish primary school teachers. Teacher Development, 17(2), 265–287. DOI:10.1080/13664530.2012.753940 Valdez, P. N., Navera, J. A., & Esteron, J. J. (2018). What is reflective teaching? Lessons learned from ELT teachers from the Philippines. The Asia-Pacific Education Researcher, 27, 91-98. DOI:10.1007/s40299-018-0368-3 Zeichner, K. M., & Liston, D. P. (1996). Reflective teaching: an introduction. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 328 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 306 |