
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,032 |
تعداد مقالات | 9,137 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,469,915 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,641,761 |
آموزش، شکوفایی و تربیت: نسبت و چگونگی کاربست این مفاهیم در عمل تربیتی | ||
علوم تربیتی | ||
دوره 31، شماره 1، شهریور 1403، صفحه 75-102 اصل مقاله (1.35 M) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/edus.2024.45691.3545 | ||
نویسندگان | ||
مجتبی پورکریمی هاوشکی1؛ معصومه رمضانی فینی* 2 | ||
1استادیار فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2استادیار فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه فرهنگیان. تهران ایران | ||
چکیده | ||
هدف از این مقاله بررسی مفهومی و تبیین رابطه سه مفهوم اساسی تربیت، آموزش و شکوفایی و استنتاج کارکردهای آن در نظام تربیتی است. برای این منظور از روش تحلیلی-استنتاجی استفاده شده است. در ابتدا به تبیین سه مفهوم آموزش، شکوفایی، تربیت و نسبت آنها با هم پرداخته شده است و با مرور آثار کلاسیک و نو در حوزه تربیت، درصدد تحلیل این مفاهیم و چگونگی کاربست آنها در نظام تربیتی است. نتایج پژوهش نشان از این دارد که سه مفهوم تربیت، آموزش و شکوفایی بهمثابه حوزههای مجزا دارای حالات و کارکردهای خاص هستند. آموزش مجموعهای از فرایندها است که هدفشان تسلط همراه با فهم است. اما حالت انحرافی و ضعیف آن زمانی است که صرفا تسلط بدون فهم مد نظر باشد. حالتی که به آن کارآموزی گفته میشود. شکوفایی به فعلیت رساندن ویژگیهای عمومی (رشد) و ویژگیهای منحصربهفرد (نبوغ) توجه دارد. حالت انحرافی در رابطه با شکوفایی عدم تمایز رشد از تحول، تحول از نبوغ و نبوغ از علاقه است. اما تربیت زمانی شکل خواهد گرفت که آموزش و شکوفایی یک شرط ضروری را به همراه داشته باشند. این شرط، ارزشمندی ذاتی است. ارزشمندی ذاتی منجر به آن میشود که نتیجه فرایندهای آموزشی و شکوفا کننده، فردی تربیت یافته یا فرهیخته قلمداد شود. ارزشمندی همچنین حیات بخش و ایجاد کننده روح بر فعالیتهای آموزشی و شکوفا کننده مدرسه خواهد بود. رابطه میان مفاهیم فوق چنین است که آموزش و شکوفایی زیربنای تربیت هستند. یعنی تا آموزش و شکوفایی شکل نگیرد تربیتی نیز صورت نخواهد گرفت. از طرف دیگر تربیت حکم روبنا را دارد که هدفش جهتدهی به دو مولفه دیگر است.در صورت فقدان تربیت، نظام مدرسه ای صرفا ماهیتی ابزار گرایانه داشته و فاقد روح و انسانیت خواهد بود. پیشنهادات منتج از این پژوهش که شامل راهکارهایی برای معلمان، مربیان و مجریان برنامههای تربیتی خواهد بود بدین صورت قابل ارائه است: ضرورت تمایز موضوعات فاهمهای و بی نیاز از فهم و اصالت بخشیدن به هردو، توجه به اهمیت و جایگاه روشهای فعال و غیر فعال، تمایز مفاهیم رشد و تحول در شکوفایی، ضرورت نقش هدایتگری تربیت در رابطه با آموزش و شکوفایی به منظور دوری از ابزارانگاری، در هم تنیدگی فهم، چیرگی و رغبت در امر آموزش و شکوفایی، تمایز کوشش و رغبت و تلاش برای منطبق نمودن آنها، تمایز یادگیری و کارآموزی. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ شکوفایی؛ تربیت؛ مدرسه؛ نظام مدرسهای؛ روش تحلیلی-استنتاجی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Altenbaugh, R. J. (1999). Historical Dictionary of American Education. Greenwood Press Westport, Connecticut London Karmon, A. (2021). Education for Meaning: What Is It and Why Do We Need It? International Journal for Talent Development and Creativity – 9(1), 157-178. ISSN: 2291-7179. Archambault, R. (1965). Philosophical Analysis and Education. London: routledge & kegan paul ltd. Education as initiation. Aristotle. (1951). Metaphisic (Trans, by Sharaf Al-Din khorasani), Hekmat Publications. [Persian] Aristotle. (1998). Nicomachean Ethics (Trans by Mohammad Hassan Lotfi), Tarh-e-no Publications. [Persian] Armand, M. (2019). From Education to Education; An Analysis of the Concept of education. Surah Andisheh magazine, vol: 52-53, 62-65. [Persian] Bakhshandeh & et al. (2021). Investigating the Relationship between the Incompetency of the Formal Education System of Iran and its Macro Objectives. Journal of Educational Sciences (JEDUS), 28(2), 1-20 Doi.org/10.22055/edus.2021.37511.3233 [Persian] Barohny, E. (2010). From learning to development: a sociocultural approach to instruction. Cambridge Journal of Education 40(4), 401–418. DOI:10.1080/0305764X.2010.526593 Barrow, R., & Woods, R. (2013). An introduction to the philosophy of education. University of Tehran Printing and Publishing Institute. [Persian] Borrow, R. (2011). Was peters nearly right about education? Journal of Philosophy of Education, 43(1), 9-26. DOI10.1111/j.1467-9752.2010.00736.x Brockliss, L., & Sheldon, N. (2012). Mass Education and the Limits of State Building, c.1870–1930. CPI, Chippenham and Eastbourne. 297(2), DOI:10.1515/hzhz.2013.0469 Bunnin, N., & Yu, J. (2004). The Blackwell Dictionary of Western Philosophy. Published by Blackwell Publishing Ltd Carr, D. (2003). Philosophy and the meaning of ‘education’. Theory and Research in Education, 1(2) 195–212. doi.org/10.1177/14778785030010020 Collins, J. W., & O'Brien, N. P. (2003). The Greenwood Dictionary of Education. Greenwood PressWestport, Connecticut London. Dewey, J. (1942). The school and child (Trans, by Moshfegh Hamadani) Enteshar cooperation publication. [Persian] Dewey, J. (1952). Schools of tomorrow (Trans by Mohammad Saleh Abu Saidi). Franklin Book Program publication, [Persian] Iranpoor, M., & et al. (2023). A Critical Introduction to the Foundations of the EhicalEducational Views of Abolghasem Fanai. Journal of Educational Sciences (JEDUS) 30(1), 148-165, doi.org/10.22055/edus.2023.42587.3413 [Persian] Farenga, S. J., & Ness, D. (2005). Encyclopedia of education and homan development. Editors. p. cm. Publisher: Myron E. Sharpe. P: 51-52. Herst, P. H., & Peters, R. S. (2010). (Trans, by Farhade Karimi). The logic of education. Elmi Farhangi publication. [Persian] Jacobs, H. H. (2010). Curriculum 21 Essential Education for a Changing World. by ASCD Jardine, D. W., Clifford, P., & Friesen, S. (2003). Back to the Basics of Teaching and Learning Thinking the World Together. By Routledge Kant, I. (2009). Moral Philosophy. (Trans, by Manouchehr Sanei). Hermes publication [Persian] Katz, M. (2011). R.S. Peters normative conception of education and educational aims. Journal of Philosophy of Education. 43(1), 97-108. DOI 10.1111/j.1467-9752.2009. 00734.x Kovalchick, A., & Dawson, K. (2004). Education and technology: an encyclopedia. Library of Congress Cataloging-in-Publication Data Nikneshan, S. (2023). Academic Human and Academic Slavery. Journal of Educational Sciences (JEDUS), 30(1), 169-188, doi.org/10.22055/edus.2023.42632.3417 [Persian] Peters, R. (1966). Ethics and education. George Allen & unwin ltd. London. Peters, R. (1977). Education and the Education of Teachers. Routledge & Kegan Paul London, Boston and Henley Plato (2005). Plato the Complete Works, Volume 2. translated by M.H. Lotfi and R. Kaviani. Tehran: Kharazmi Publishing Co. [Persian] Plato (2005). Plato the Complete Works, Volume 4. Translated by M.H. Lotfi. Tehran: Kharazmi Publishing Co. [Persian] Plato (2014). Republic. Translated by Fouad Rouhani (trans, by Fateme Zibakalam Mofrad). Tehran: Almi farhangi publishing co. [Persian] Pring, R. (2004). Philosophy of education by CPI Bath Pual, R. & Other. (1989) critical thinking. Handbook. By Sonoma state university. Rorty, A. O. (2005). Philosophers on education. by Routledge Rousseau, J. J. (1992). Emile (Trans, by Manuchehr Kia). Ganjineh publication [Persian] Sajjadieh, N., & Badpa, A. (2021). “Gifted” and “Talented”: From Conflict in Theory to Confusion in Practice; A Turn in Gifted and Talented Policy. Foundations of Education. 11(1), 28-46. 10.22067/FEDU.2022.69216.1030 [Persian] Schiltz, K. L., Schonfeld, A. M., & Niendam, T. (2011). A Guide to Unlocking a Child’s Educational Potential. Published by Oxford University Press, Inc. Simpson, D., & Stack, S. (1954). Teachers, leaders and school. Southern Illinois university press. Sourav, C. G., Pralay, N., & Birbal, S. (2022). Education, Culture, Freedom and Morality: The Complementary and Supplementary Nature. International Journal of Research Publication and Reviews, 3(2), 481- 485. ISSN PRINT: 2319 1775 Suissa, J. (2006). Anarchism and Education, A philosophical perspective. by Routledge Winch, C., & Gingell, J. (2008). Philosophy of Education, the Key Concepts. published in the Taylor & Francis e-Library | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 782 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 432 |