
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,032 |
تعداد مقالات | 9,137 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,469,849 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,641,739 |
شناسایی عناصر مطلوب آموزشهای سازمانی مهندسان صنعت آب و برق برمبنای رویکرد حرفهگرایی | ||
علوم تربیتی | ||
دوره 31، شماره 1، شهریور 1403، صفحه 25-50 اصل مقاله (881.28 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/edus.2023.44489.3493 | ||
نویسندگان | ||
محمد رضا نیلی* 1؛ زینب شرف2؛ محمد جواد لیاقت دار3 | ||
1دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، ایران | ||
3استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به واکاوی الگوی مطلوب آموزشهای سازمانی مهندسین صنعت آب و برق، بر مبنای آموزههای رویکرد حرفهگرایی پرداخته است. هدف پژوهش، شناسایی عناصر مطلوب آموزشهای سازمانی مهندسین، از منظر برنامهریزی درسی و بیان ویژگیهای عناصر مذکور است. پژوهش ازنظر هدف کاربردی است و با روش کیفی از نوع پدیدارشناسی انجامشده است. دادههای تحقیق با رعایت اصل اشباعنظری، از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با 20 مدرس و کارفرمای صنعت، به روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک گلولهبرفی و برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش کدگذاری هفت مرحلهای کلایزی استفادهشده است. یافتههای پژوهش بیانگر آن است، الگوی مطلوب آموزشهای مهندسان در چهارعنصر اساسی تعیین هدف (واضح و مبتنی بر ابعاد شایستگی؛ قابل دستیابی؛ مبتنی بر علاقه و نیاز شغلی و مدیریتی و نگاه آیندهنگرانه به تکنولوژیهای روز)، طراحی و تدوین محتوا (جامعیت محتوا؛ مبتنی بر نیاز و مهارتهای شغلی؛ جذابیت و سازماندهی مناسب و مبتنی بر اصل سودمندی)، راهبردهای تدریس و یادگیری (روش تدریس فعال؛ استفاده از بسترهای فناورانه؛ مشارکت در یادگیری و تناسب با شرایط یادگیرندگان) و ارزشیابی و بازنگری برنامه (استاندارد بودن ابزار ارزشیابی، تأکید بر انواع هدف و تنوع ارزیابان و بازخورد اصلاحی و طراحی برنامه ترمیمی) قابل انتزاع است؛ بهطورکلی عناصر الگوی آموزشهای سازمانی، به ترتیب اهمیت، شامل تعیین هدف، ارزشیابی و بازنگری برنامه، طراحی و تدوین محتوا و راهبردهای تدریس و یادگیری است و توجه به ویژگیهای عناصر مذکور میتواند در طراحی و تدوین برنامههای آموزش سازمانی حرفهگرایانه مهندسان مورداستفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزشهای سازمانی؛ برنامهدرسی؛ حرفهگرایی؛ صنعت آب و برق | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Alfaidi, S. D. A., & Elhassan, F. A. M. (2020). The Role of In-Service Training Programs in Teachers Development. International Journal of Learning and Teaching, 6(3), 191-95. DOI:10.18178/ijlt.6.3.191-195 Andronache, D. Bocoş, M. & Neculau, B. C. (2015). A systemic-interactionist model to design a competency-based curriculum. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 180, 715-721. DOI:10.1016/j.sbspro.2015.02.183 Argyris, C. (1995). Action science and organizational learning. Journal of Managerial Psychology, 10(6), 20–26. ISSN: 0268-3946 Baceviciute, S., Cordoba, A. L., Wismer, P., Jensen, T. V., Klausen, M., & Makransky, G. (2022). Investigating the value of immersive virtual reality tools for organizational training: An applied international study in the biotech industry. Journal of Computer Assisted Learning, 38(2), 470-487. DOI:10.1111/jcal.12630 Billett, S. (2006). Constituting the workplace curriculum. Journal of curriculum studies, 38(1), 31-48. https://doi.org/10.1080/00220270500153781 Boahin, P., & Hofman, W. A. (2014). Perceived effects of competency-based training on the acquisition of professional skills. International Journal of Educational Development, 36, 81-89. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2013.11.003 Carlson, R. F., & Longman III, T. (2010). Science, Creation and the Bible: Reconciling Rival Theories of Origins. InterVarsity Press. ISBN 978-0-8308-3889-9 Creswell, J., & Plano Clark, V. (2007). Designing and conducting mixed methods research. Translators: Kiamanesh, A, & Javaid Saraebi, Tehran: Aizh. ISBN 9789649702926 Everwijn, S. E. M., Bomers, G. B. J., & Knubben, J. A. (1993). Ability-or competence-based education: bridging the gap between knowledge acquisition and ability to apply. Higher Education, 425-438. https://doi.org/10.1007/BF01383845 Faramarz Gharamaleki, A. (2019). Professonal Ethics, 17th edition Tehran: Majnoon. ISBN 9789647453417 Farzad Nia, F. (2017). Designing a work environment curriculum model with a competency approach in training and improving project managers of Pars Oil and Gas Company. PhD thesis, Tehran: Khwarazmi University. Fathi Vajargah, K., Khorasani, A., & Dosti, H. (2017). Workplace curriculum, Tehran: Industrial Research & Training Center of Iran. ISBN 9786001731518 Gall, M. D. Borg, W. R. & Gall, J. P. (1996). Educational research: An introduction. Translators:Ahmad reza nasr& etal, Tehran: Samt & Shahid Beheshti University. ISBN 9789645300201 Ghoraishi Khorasgani, M. S. (2022). The Impact of Internship on Students' Individual and Professional Development: The Mediating Role of Skills. Journal of Educational Scinces, 29(1), 185-202. https://doi.org/10.22055/edus.2022.38867.3290 Grenier, R. (2015). Facilitating working learning and change. The Journal of working learning. 27(5). 366-388. https://www.researchgate.net/publication/281653468_Facilitating_workplace_learning_and_change Hashem Abadi, M., Mir Kamali. M., & Pourkarimi. J. (2017). A study of the professionalism of Tehran University faculty members in the second half of the academic year 2014-2016. Journal of Iranian Higher Education. 9(2), 51-80. https://ihej.ir/article-1-1017-fa.pdf Hebles, M., Yániz-Álvarez-de-Eulate, C., Alonso-Dos-Santos, M., & Villardón-Gallego, L. (2021). Towards a Cooperative Learning Environment in Universities through In-Service Training. Sustainability, 13(3), 1112. https://www.mdpi.com/969328 Hopwood, N. (2014). Four essential dimensions of workplace learning. Journal of Workplace Learning, 26(6/7), 349-363. https://doi.org/10.1108/JWL-09-2013-0069 Iamsomboon, N., Sukortprommee, S., & Klinpratum, V. (2020). Creating employee working skills and performance through organizational training practices in abc tire manufacturing company. RMUTT Global Business Accounting and Finance Review, 4(1), 13-30. Retrieved from https://so01.tci-thaijo.org/index.php/GBAFR/article/view/252551 Jalilian, H., Mehralizadeh, Y., & Rahimidoust, G. (2021). Developing a Model for Selection of Employee Training Approaches in Small and Medium Industrial Enterprises in Ahvaz. Journal of Educational Scinces, 28(1), 1-22. https://doi.org/10.22055/edus.2021.33526.3036 Jabarooti, N., & Bagherimajd, R. (2023). Canonical analysis of lifelong learning on teachers' professional development. Journal of Educational Scinces, 30(1), 127-144. https://doi.org/10.22055/edus.2022.42154.3399 Khalili Hossein abadi, H., Kaviani, H., Saadatmand, Z., & Ahmadabadi, M. (2022). Underlying theory of police skills training process with emphasis on professionalism (Case study: Isfahan Province Disciplinary Command), Quarterly Journal of Traning in Police Sciences, 15(57). https://sid.ir/paper/965077/en Khavari, A. (2019). Basic areas of the curriculum in the real work environment, Journal of Skill Training, 4(28), 51-72. https://sid.ir/paper/410413/fa Klass, A. A. (1961). What is a profession?. Canadian Medical Association Journal, 85(12), 698. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1848216/ Madigan, C., Johnstone, K., Cook, M., & Brandon, J. (2019). Do student internships build capability?–What OHS graduates really think. Safety science, 111, 102-110. https://doi.org/10.1016/j.ssci.2018.10.003 Marimuthu, M., Arokiasamy, L., & Ismail, M. (2009). Human capital development and its impact on firm performance: Evidence from developmental economics. https://www.researchgate.net/publication/26628217_Human_Capital_Development_and_Its_Impact_on_Firm_Performance_Evidence_from_Developmental_Economics Mehmandoust ghamsari, Z., Fathi Vajargah, K., Khorasani, A., & Safaei movahed, S. (2021). Design a Workplace Curriculum Model: A Research Synthesis. Journal of Theory & Practice in Curriculum, 9(17), 5-38. http://cstp.khu.ac.ir/article-1-2967-en.html Miller, G. E. (1990). The assessment of clinical skills/ competence/ performance. Academic medicine, 65(9), S63-7. DOI: 10.1097/00001888-199009000-00045 Morrow, R., Rodrigiez, A., & King, N. (2015). Colaizzi's descriptive phenomenological method. The Psychologist, 28(8), 643–644. ISSN 0952-8229 Niati, D. R., Siregar, Z. M. E., & Prayoga, Y. (2021). The effect of training on work performance and career development: the role of motivation as intervening variable. Budapest International Research and Critics Institute (BIRCI-Journal): Humanities and Social Sciences, 4(2), 2385-2393. DOI:10.33258/birci.v4i2.1940 Noble, C., & Hassell, K. (2008). Informal learning in workplace: what are the environmental barriers for junior hospital pharmacists, International Journal of Pharmacy Practice, 16, 257-263. https://doi.org/10.1211/ijpp.16.4.0008 Rehbardar, H., & Dayani, M. (2016). A comprehensive guide to research methods in educational sciences and psychology, Mashhad: Computer Library. ISBN 9789647696364. Roscoe, J. (2010). Continuing professional development in higher education. Human Resource Development International, 5(1), 3-9. https://doi.org/10.1080/13678860110076006 Safae Movahed, S. (2019). Heutagogy-based Workplace Curriculum Development Model (HWCDM). Journal of Curriculum Studies, 13(51), 5-26. https://www.jcsicsa.ir/article_85704.html?lang=en Sori. A. (2021). Designing an effective educational-educational model for the learners of Naja educational centers, Journal of Training in Police Sciences, 8(28), 1-32. https://sid.ir/paper/524045/fa Utech, J. L., & Roundtable, M. W. (2008). Contextualized curriculum for workplace education: An introductory guide. Massachusetts Department of Elementary and Secondary Education. https://www.umass.edu/roundtable/projects/Integrated%20curr_guide%20p1.pdf Zeller, M. P., Sherbino, J., Whitman, L., Skeate, R., & Arnold, D. M. (2016). Design and implementation of a competency-based transfusion medicine training program in Canada. Transfusion medicine reviews, 30(1), 30-36. DOI:10.1016/j.tmrv.2015.11.001 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 244 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 318 |