تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 956 |
تعداد مقالات | 8,322 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,753,364 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,923,546 |
بررسی آزمایشگاهی اثر جت مستغرق بر خصوصیات پرش هیدرولیکی نامتقارن در بستر سینوسی | ||
علوم و مهندسی آبیاری | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 آذر 1402 اصل مقاله (1.08 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/jise.2023.44341.2085 | ||
نویسندگان | ||
فتح اله داوری دهکردی1؛ جواد احدیان* 2؛ سید محسن سجادی3؛ آناریتا اسکورزینی4؛ ماریو دیباکو4 | ||
1دانشکده مهندسی آب و محیط زیست دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
2دانشیار گروه سازههای آبی دانشکده مهندسی آب و محیط زیست، دانشگاه شهید چمران اهواز. | ||
3استادیار گروه سازه های آبی، دانشکده مهندسی آب و محیط زیست دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
4دانشکده مهندسی عمران، محیط زیست و معماری، دانشگاه لاکویلا، لاکویلا، ایتالیا | ||
چکیده | ||
حوضچههای آرامش، سازههای اتلاف انرژی میباشند که همواره جریان را از حالت فوقبحرانی به زیربحرانی تغییر میدهد. نوسانات فشار منفی موجب آسیبرسانی قابلتوجه در محل حوضچه میشود. تزریق جت مستغرق تاثیر فشار منفی موجود در جریان فوقبحرانی را تقریبا از بینبرده و سبب کاهش تلاطم و سرعت جریان در پاییندست میشود. این پژوهش با هدف بررسی اثر توام سیستم جت مستغرق چندگانه و زبری موجدار پیوسته بر کنترل پرش هیدرولیکی در مقاطع واگرای ناگهانی انجام شد. بدین منظور، آزمایشها در یک آبراهه آزمایشگاهی با 3 ترکیب بستر موجدار پیوسته و تزریق سیستم جت مستغرق انجام شدند. نتایج نشان داد پرش هیدرولیکی با 3 دبی تزریق جت مستغرق و در محدوده اعداد فرود ورودی 6 الی 11، شدت نوسان و تغییر سطح جریان را در محدوده پس از واگرایی مقطع کاهش میدهد. همچنین موجب افزایش اتلاف انرژی میشود. میزان استهلاک انرژی برای جتهای افقی مستغرق تقریبا بهطور میانگین 20 الی 25 درصد بیشتر از مقدار نظیر آن در پرش کلاسیک و گسسته میباشد که بهترتیب طول پرش، طول غلتاب و اعماق مزدوج در فرود 6، 50 درصد، 44درصد و 63 درصد کاهش داشتند و نشان از تاثیر مثبت این سیستم بر پایداری جریان میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
جهش آبی؛ پرش نامتقارن؛ استهلاک انرژی؛ طول پرش هیدرولیکی و بستر موجدار | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 55 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 62 |