
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,032 |
تعداد مقالات | 9,137 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,470,143 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,641,882 |
مؤلفههای درحال تغییر ممیزی دانش در سازمان های پروژه محور: از حال تا آینده | ||
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات | ||
مقاله 2، دوره 14، شماره 2، مرداد 1401، صفحه 22-40 اصل مقاله (2.46 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/slis.2020.31482.1663 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه نویدی* 1؛ محمد حسن زاده2 | ||
1دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه خوارزمی | ||
2گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس. | ||
چکیده | ||
هدف: خلق دانش و جریان آن در سازمان های پروژهمحور ویژگیهای منحصر به فردی دارد و ممیزی دانش خلق شده در این سازمانها نیز با سایر سازمانها تفاوت چشمگیری دارد. از سوی دیگر، ممیزی دانش در موفقیت مدیریت دانش در سازمانهای پروژه-محور نقش اساسی دارد؛ هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان اهمیت و میزان رعایت مؤلفههای ممیزی دانش شناسایی شده در این نوع از سازمانها است. روش: پژوهش حاضر، پژوهشی کاربردی با رویکردی کمّی است که از طریق مطالعه موردی و روش پیمایش به بررسی وضعیت و اهمیت مؤلفههای ممیزی دانش در چهار پژوهشگاه پروژهمحور (پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، پژوهشگاه صنعت نفت، پژوهشگاه نیرو و پژوهشگاه فضایی ایران) میپردازد. دادههای پژوهش از طریق مراجعه به 220 نفر از مدیران پروژه، کنترل پروژه و مدیریت دانش این چهار پژوهشگاه گردآوری شده است. یافتهها: در وضعیت موجود، مؤلفه ارزشگذاری دانش با میانگین 2.61 و مؤلفه تحلیل نیاز دانش با میانگین 2.56 از بالاترین میزان توجه برخوردارند و در حالت آرمانی نیز مؤلفههای تحلیل موجودی دانش (4.287) و ارزشگذاری دانش (4.28) باید مورد توجه قرار گیرند. نتیجهگیری: تاکید بر ارزشگذاری دانش، تحلیل نیاز و موجودی دانش نشان میدهد که اهمیت داراییهای دانشی در سازمانهای پروژهمحور، تابع میزان ارزش افزایی و پاسخگویی آنها به نیازمندیهاست. برخلاف سازمانهای دیگر، الزاماً وجود دانش و حجم انباره دانش مورد توجه نیست. این امر توجه به مؤلفههای ممیزی دانش بر اساس میزان اهمیت و وزن این مؤلفهها در سازمانهای پروژهمحور، در تدوین مدل ممیزی دانش چنین سازمان هایی را نیز توجیه میکند. کلمات کلیدی ممیزی دانش، مولفه های ممیزی دانش، مدیریت دانش | ||
کلیدواژهها | ||
ممیزی دانش؛ مؤلفه های ممیزی دانش؛ سازمان های پروژه محور | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 930 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 388 |