تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 996 |
تعداد مقالات | 8,773 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,360,271 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,662,218 |
سنجش عوامل مؤثر بر پذیرش کتاب الکترونیک توسط دانشآموزان متوسطه دوره اول شهر اصفهان بر اساس مدل پذیرش فناوری 3 | ||
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات | ||
مقاله 4، دوره 13، شماره 3، آبان 1400، صفحه 62-81 اصل مقاله (2.94 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/slis.2020.31191.1658 | ||
نویسندگان | ||
هاجر قدمی حسبن آبادی1؛ میترا پشوتنی زاده* 2؛ مظفر چشمه سهرابی3 | ||
1کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی. دانشگاه اصفهان | ||
2عضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه اصفهان | ||
3گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
هدف: : هدف پژوهش حاضر تعیین عوامل مؤثر بر پذیرش کتاب الکترونیک توسط دانشآموزان متوسطه دوره اول شهر اصفهان بر مبنای عوامل سازنده مدل پذیرش فناوری3 است. روش شناسی: این پژوهش از نظر ماهیت و اساس شیوه انجام آن، توصیفی- پیمایشی است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته، و برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای اس پی اس اس نسخه 23 و ایموس نسخه 22 استفاده شد. روایی و پایایی ابزار پژوهش مورد تأیید قرار گرفت. مشارکت کنندگان 460 نفر از دانشآموزان متوسطه دوره اول شهر اصفهان بودند، که به روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. یافته ها: تحلیل مسیر دادههای پژوهش نشان داد که تمامی مسیرهای تعیین شده در مدل مفهومی پژوهش به جز تأثیر مستقیم "نتیجه کسب شده" بر "درک سودمندی" معنادار بوده و مدل از برازش کلی قابل قبولی برخوردار است. متغیر تعدیلگر "تجربه" تنها رابطه بین "هنجارذهنی" و "قصدرفتاری" را توانست تحت تأثیر قرار دهد. به این معنی که هرچه تجربه نوجوانان در استفاده از فناوری بیشتر باشد، بر قصد رفتاری آنان در استفاده از کتاب الکترونیک تأثیر بیشتری میگذارد. هیچ یک از متغیرهای تعدیلگر داوطلبانه و تجربه نتوانستند اثری بر دیگر روابط مدل داشته باشند. نتیجه گیری: بسیاری از کشورهای توسعه یافته کتاب الکترونیک را به عنوان قالبی جداییناپذیر در کتابخانهها، مدارس، آموزشگاهها و بسیاری از مراکز، پذیرفته و از مزایای آن در حال بهرهمندی هستند. نتایج این پژوهش که بر روی گروه نوجوان و دانشآموز بر اساس مدل TAM3 انجام شد نیز نشان داد با گامهای مشخص و دقیق میتوان بسیاری از فعالیتها و سرمایههای خود را در راستای استفاده هرچه بیشتر از این فناوری هماهنگ کرده و به عنوان یک رفتار فرهنگی مثبت به جامعه معرفی نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
کتاب الکترونیک؛ مدل پذیرش فناوری 3؛ پذیرش فناوری؛ دانشآموز؛ متوسطه دوره اول | ||
مراجع | ||
Adams, D. A., Nelson, R. R., & Todd, P. A. (1992). Perceived usefulness, ease of use, and usage of information technology: A replication. MIS quarterly, 227-247.
Adetimirin, A. (2015). An empirical study of online discussion forums by library and information science postgraduate students using technology acceptance model 3. Journal of Information Technology Education: Research, 14(1), 257-269.
Ahmadi Deh Ghotbeddini, M. (2010). The Structural Relationships Among Davis’ Technology Acceptance Model Constructs. Innovation in Management Education, 5 (2), 129-142.
Al-Gahtani, S. S. (2016). Empirical investigation of e-learning acceptance and assimilation: A structural equation model. Applied Computing and Informatics, 12(1), 27-50.
Benbasat, I., & Barki, H. (2007). Quo vadis TAM? Journal of the association for information systems, 8(4), 7.
Biranvand, A, Shaabani, A, Mohammadi Ostani, M (2017). Investigating factors affecting knowledge-sharing librarians and introducing a model for predicting their behavior (Case study: Fars Province’s public libraries). Journal of Studies in Library and Information Science, 24(1), 39-60.
Chang, C. C., Hung, S. W., Cheng, M. J., & Wu, C. Y. (2015). Exploring the intention to continue using social networking sites: The case of Facebook. Technological Forecasting and Social Change, 95, 48-56.
Doll, W. J., Hendrickson, A., & Deng, X. (1998). Using Davis's perceived usefulness and ease‐of‐use instruments for decision making: a confirmatory and multigroup invariance analysis. Decision Sciences, 29(4), 839-869.
Elyazgi, M., Ibrahim, O., Nilashi, M., Elyazgi, S., Abu-Ulbeh, W., & Rayhan, A. (2015). Investigating a Theoretical Framework for E-book Technology Acceptance. Journal of Soft Computing and Decision Support Systems, 2(5), 16-23.
Faqih, K. M., & Jaradat, M. I. R. M. (2015). Assessing the moderating effect of gender differences and individualism-collectivism at individual-level on the adoption of mobile commerce technology: TAM3 perspective. Journal of Retailing and Consumer Services, 22, 37-52.
Farzinyazdi, M. (2012). Studying the effective factors on RFID acceptance between the librarians of university libraries of Yazd. M.A. dissertation. Alzahra University, Library and Information Science
Farzinyazdi, M., Baradar, R., Ghaebi, A. (2018). A framework for Information and Communication Technology Acceptance at Academic Libraries in Iran: Delphi technique (approach). Journal of Studies in Library and Information Science, 25(25), 201-224.
Fishbein, M., & Ajzen, I. (1977). Belief, attitude, intention, and behavior: An introduction to theory and research.
Huang, L. Y., & Hsieh, Y. J. (2012). Consumer electronics acceptance based on innovation attributes and switching costs: The case of e-book readers. Electronic Commerce Research and Applications, 11(3), 218-228.
Huang, T. C. K., Liu, C. C., & Chang, D. C. (2012). An empirical investigation of factors influencing the adoption of data mining tools. International Journal of Information Management, 32(3), 257-270.
Internet World Stats (2019, June 30). Top 20 Countries with the Highest Number of Internet Users. Retrieved from http://www.internetworldstats.com/top20.htm
Izuagbe, R., Saheed, A. H., & Edith, I. J. (2016). Electronic information resources (EIR) adoption in private university libraries: the moderating effect of productivity and relative advantage on perceived usefulness. Journal of Information Science Theory and Practice, 4(1).
Jalali, Z, Ashrafi-Rizi, H, Soleymani, M R, Afshar, M. (2017). Effective Factors on the Acceptance of Information Technology by Academic Librarians of Isfahan Based on TAM. Payavard. 11 (4), 400-410.
Jeong, H. (2011). An investigation of user perceptions and behavioral intentions towards the e-library . library collections acquisitions & technical services, 35(2-3), 45-60.
Jin, C. H. (2014). Adoption of e-book among college students: The perspective of an integrated TAM. Computers in Human Behavior, 41, 471-477.
Kafashan, M (2010). The application of thechnology acceptance theory for evaluating Information Technology of libraries. Library and information Science, 52, 193-218.
Khoshhal Koshali, H, Allahyari, M.S., Chizari, M., Daghighi Masouleh, Z. (2015). Factors influencing on acceptance of digital library by faculty members of agricultural educational and research institutions in Guilan Province. Iranian Journal of Agrigaltural Econimics and Development Research, 46(2), 335-346.
Rafique, H., Anwer, F., Shamim, A., Minaei-Bidgoli, B., Qureshi, M. A., & Shamshirband, S. (2018). Factors affecting acceptance of mobile library applications: structural equation model. Libri, 68(2), 99-112.
Rezaee, E, Nasri, S. (2013). Electronic textbooks’ position in educational systems. Educ Strategy Med Sci. 5 (4), 265-273.
Rezaee, M. (2009). Common Theories on Acceptance of Information and Communication Technologies (ICTs). Commucational Research, 16(4), 63-93.
Salimifard, Kh, Khosravi, A, Pak, O, Pasban, I, Safaei, Z. (2014). Modeling factors affecting acceptance of RFID technology in libraries (Case Study: Bushehr University of Medical Sciences). Journal of Academic Librarianship and Information Research, 48(1), 105-120.
Schumacker, R. E., & Lomax, R. G. (2004). A beginner's guide to structural equation modeling: psychology press.
Sheikh Shojayi, F., Olumi, T. (2009). Determining the important factors of IT acceptance for the librarian of Tehran technical academic libraries. Library and Information Science, 10(3), 9-34.
Taleghani, M., Taghizadeh Jorshavi, M., Mirzapour, F. (2013). Evaluationg the process of developing TAM. Managing Ingeneering, 53(6).
Venkatesh, V, Davis, F., Morris, M.G. (2007). Dead or Alive? The Development, Trajectory and Future of Technology Adoption Research. Journal of the Association for Information Systems, 8(4), 267-286.
Venkatesh, V., & Davis, F. D. (2000). A theoretical extension of the technology acceptance model: Four longitudinal field studies. Management science, 46(2), 186-204.
Venkatesh, V., Bala, H. (2008). Technology Acceptance Model 3 and research Agenda on Interventions. Decision Sciences Institute, 39(2), 273-315.
Venkatesh, V., Morris, M.G., Davis, G.B., Davis, F.D. (2003). User acceptance of information technology: Toward a unified view. MIS Quarterly, 27, 425-478.
Yoon, H.Y. (2016). User acceptance of mobile library applications in academic libraries: an application of the technology acceptance model. The Journal of Academic Librarianship, 42(6), 687-693. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 857 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 315 |