
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,029 |
تعداد مقالات | 9,105 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,308,237 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,540,633 |
بررسی نقش ابعاد مدیریت دانش در اثربخشی و بهبود عملکرد معلمان شرکتکننده در دورههای آموزشی: یک مطالعه موردی | ||
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات | ||
مقاله 10، دوره 11، ویژه نامه مدیریت دانش، آذر 1398، صفحه 189-208 اصل مقاله (3.09 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/slis.2019.27017.1527 | ||
نویسندگان | ||
محمد جواد ارشادی1؛ رضا رجبعلی بگلو* 2؛ احسان نجفی عرب3 | ||
1استادیار پژوهشکده علوم اطلاعات، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، تهران، ایران | ||
2استادیار پژوهشکده فناوری اطلاعات، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) ، تهران، ایران | ||
3کارشناس ارشد مهندسی صنایع دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: در پژوهش حاضر سعی بر آن است که به بررسی رابطه میان ابعاد مختلف مدیریت دانش و نقش این ابعاد در بهبود عملکرد معلمان شرکتکننده در دورههای آموزشی پرداخته شود. روش شناسی: این تحقیق از نظر دستهبندی تحقیقات بر اساس هدف، یک تحقیق کاربردی به شمار میآید. دادههای تحقیق حاضر بهصورت میدانی از معلمان آموزش و پرورش شهر تهران از چهار منطقه 2، 4، 6، و 12 که شامل نقاط مختلف بر اساس مناطق جغرافیای بود، انتخاب و به کمک پرسشنامه جمعآوری شد. یافته ها: یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که ابعاد ترکیب دانش، توزیع دانش، نگهداری دانش و توسعه دانش به همراه متغیرهای توسعه و بهبود معلمان در همه موارد معنادار بود. نتایج نشان داد که نگهداری دانش، توزیع دانش، ترکیب دانش و توسعه دانش به ترتیب دارای بیشترین اهمیت در عملکرد معلمان هستند. این متغیرها در مجموع قادر به پیشبینی حدود 5/49 درصد از تغییرات قابلیتهای معلمان هستند. همچنین نتایج رگرسیون حاکی از آن بود که نگهداری دانش، توسعه دانش، توزیع دانش و ترکیب دانش دارای بیشترین اهمیت در پیشبینی مهارتهای معلمان هستند. این متغیرها در مجموع قادر به پیشبینی حدود 8/48 درصد از تغییرات مهارتهای معلمان هستند. همچنین براساس ساختار شبکهای ANP مشخص شد، از بین ابعاد مدیریت دانش شاخص ترکیب دانش بیشترین وزن را در حوزه اثربخشی دورههای آموزشی معلمان به خودش اختصاص داد و به ترتیب توزیع دانش، نگهداری دانش و توسعه دانش بعد از آن قرار گرفت. نتیجه گیری: محول کردن وظیفه کسب دانش از منابع خارجی به یکی از معلمان در مناطق مختلف آموزشی بمنظور ثبت دانش و تجربه، توسعه دانشهای جدید برپایه آموختههای دورههای آموزشی، ذخیره، گزینش و ساماندهی تجربیات حاصل از آموزشها و نیز استفاده از سیستمهای تشویق و انگیزش بمنظور توسعه دانش کسب شده از مهمترین نتایج این پژوهش به حساب میآیند. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت دانش؛ بازدهی معلمان؛ توسعه و نگهداری دانش؛ توزیع و ترکیب دانش | ||
مراجع | ||
Abualoush, S. H., Obeidat, A. M., Tarhini, A., Masa’deh, R. E., & Al-Badi, A. (2018). The role of employees’ empowerment as an intermediary variable between knowledge management and information systems on employees’ performance. VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems, 48(2), 217-237. Akbari, A., Noushinfar, F., & Hariri, N. (Forthcoming). Evaluating Barriers to Knowledge Flow Factors in University Libraries Based on the Knowledge Management Maturity Model. Studies in Library & Information Sciences. [In Persian] Ali Al Aufi, M. (2014). Implications of the improvement of teaching quality for professional development (PhD) of academics at the Colleges of Applied Sciences (CASs) in the Sultanate of Oman (Doctoral dissertation, University of Waikato). Avalos, B. (2011). Teacher professional development in teaching and teacher education over ten years. Teaching and Teacher Education, 27 (1), 10-20. Azizinejad, B., & Ghalizadeh Kalhor, A. (2018). The Relationship between Organizational Culture and Organizational Justice with School Administrators Job Success. Journal of School Administration, 6 (1), 227-243. [In Persian] Buzczynki, S., & Hansen, C., B. (2010). Impact of perfessinal development on teacher practice: Uncovering conections. Teaching and Teacher education, 26 (3), 599-607. Cai, S., Goh, M., De Souza, R., & Li, G. (2013). Knowledge sharing in collaborative supply chains: twin effects of trust and power. International Journal of Production Research, 51(7), 2060-2076. Charband, Y., & Jafari Navimipour, N. (2018). Knowledge sharing mechanisms in the education: A systematic review of the state of the art literature and recommendations for future research. Kybernetes, 47(7), 1456-1490. [In Persian] Chien, H. M. , Kao, C. P., Yeh, I. J., & Lin, K. Y. (2012). Examining the Relationship between Teachers' Attitudes and Motivation toward Web-Based Professional Development: A Structural Equation Modeling Approach. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 11(2), 120-127. Derakhshanfar, Toraj (2013). The Relationship between Yasuj Elementary Teachers' Professional Development and their Self-Efficacy in 2012-13 Academic Year. MA in Tehran University. [In Persian] Ghasami, F., Shobairi, S. M., Larijani, M., Farahmand, S. (Forthcoming). Choosing the Most Appropriate Sustainable Development Approach Based on the Combined Algorithm of Demetel-Network Analysis and TOPSIS with Fuzzy Approach (Case Study of Technical and Vocational Schools). Journal of Environmental Science & Technology. [In Persian] Gold A., Malhotra, A., and Segars, A. (2001). Knowledge management: An Organizational capabilities perspective. Journal of Management Information System. 18 (1), 185-214. Guskey T.R. (2000). Evaluating professional development: Thousand Oaks, CA: Corwin Press. Hoseini, Abolhasan (2011). The role of talent management in providing and retaining talented human resources. New Economy & Commerce, 23-24, 20-181. [In Persian] Huntly, H. (2008). Teachers work: Beginning Teachers conceptions of competence. The Australian Education Researcher, 32 (1), 125-145. Liebowitz, J. & Frank M. (2016). Knowledge management and e-learning. Boca Raton: CRC press. Lumpe, A., Czerniak, C., Haney, J., & Beltyukova, S. (2012). Beliefs about teaching science: The relationship between elementary teachers’ participation in professional development and student achievement. International Journal of Science Education, 34 (2), 153-166. Maldonado-Guzmán, G., Lopez-Torres, G. C., Garza-Reyes, J. A., Kumar, V., & Martinez-Covarrubias, J. L. (2016). Knowledge management as intellectual property: evidence from Mexican manufacturing SMEs. Management Research Review, 39 (7), 830-850.S. Mehramiz, S., Akbari Bourang, M., Rostaminejad, M. A. (2017). Explaining teachers' innovative behaviors based on irrational beliefs and their systemic thinking. Innovation & Creativity in Human Sciences. 7 (3), 195-2016. [In Persian] Mortazavi, Jamal (2011). The Relationship between Professional Skills of Elementary Teachers and Their Educational Needs in Dehgolan. MA in Tehran University. [In Persian] Ronaghi, M.H., Feizi, K., & Asadpour, A. (2017). Evaluating Knowledge Management Dimensions in Organizations Using Gray Systems Theory. Studies in Library & Information Sciences, 24 (19), 77-96. [In Persian] Safarzadeh, H., Tadayon, A., & Hormohammadi, M. (2012). The Impact of Knowledge Management Strategies on Innovation and Organizational Performance, Yazd Sunrise of Health, 11 (1), 76-86. [In Persian] Sarmad, Z., Bazargan, A., & Hejazi, E. (2001). Research methods in behavioral sciences. Tehran, Agah. [In Persian] Shirbegi, N., Mohammadi, F., & Mohammadi, J. (2014). Explaining the Relationship between Teacher Recognition of Secondary School Goals and Educational Effectiveness (Case Study of High Schools in Sanandaj), Biquarterly of Educational Planning Studies, 2 (3), 140-170. [In Persian] Villegas-Reimers, E. (2003). Teacher professional development: an international review of the literature. Paris: UNESCO International Institute for Educational Planning. Zarabadi, S. & Zargarpour, H. (2007). Investigating the Delays of a National Project Using Knowledge Management, 1st National Knowledge Management Conference, Tehran, November. [In Persian] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,140 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 444 |