
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,032 |
تعداد مقالات | 9,137 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,469,840 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,641,733 |
بررسی کاربرد فن آوری های وب معنایی در سیستم های آموزش الکترونیکی | ||
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات | ||
مقاله 5، دوره 13، شماره 2، شهریور 1400، صفحه 85-109 اصل مقاله (2.21 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/slis.2019.28850.1575 | ||
نویسنده | ||
ژاله نریمیسایی* | ||
گروه کامپیوتر/ دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان/ بهبهان/خوزستان/ایران | ||
چکیده | ||
هدف: در سال های اخیر وب معنایی که یکی از برجسته ترین موضوعات در هوش مصنوعی و همچنین جامعه وب است توجه محققان بسیاری را در حوزه ی آموزش الکترونیکی به خود جلب کرده است. برهمین اساس، هدف از انجام این پژوهش، مرور معماری وب معنایی، مرور مفاهیم کلیدی در آموزش الکترونیکی و دسته بندی و بررسی کاربرد مهم ترین مفاهیم وب معنایی (اعم از؛ پیشکارهای هوشمند، مدل داده ای چارچوب توصیف منبع، نقشه مفهوم، هستیشناسیها (آنتولوژی ها) و داده های پیوندی) در انواع سیستم های آموزش الکترونیکی (شامل دروس مبتنی بر وب، سیستم های مدیریت محتوای یادگیری و سیستم های آموزش مبتنی بر وب هوشمند وسازگار) است. روش تحقیق: پژوهش حاضر مروری تحلیلی است و به منظور جمع آوری و بررسی اطلاعات از روش تحقیق کتابخانه ای استفاده شده است. یافته ها: پس از دسته بندی و بررسی مفاهیم متفاوتِ وب معنایی و کاربرد آن ها در سیستم های آموزش الکترونیکی، ملاحظه شد بیشتر پژوهش های انجام شده به ایجاد مخزن منابع آموزشی معنادار و قابل استفاده مجدد، طراحی معنادار کل مولفه های سیستم، ارزیابی مهارت های دانش ورزان و راهنمایی آن ها، پیشنهاد مواد آموزشی سازگار براساس رفتار یادگیری دانش ورزان، تولید و نمایش معنادارِ دانش، یافت سریع تر منابع مناسب، ایجاد سیستم های مدیریت محتوای یادگیری (LCMS) مشارکتی و تعامل پذیر و بهبود پرس وجو در آن ها، پرداخته اند. نتیجه گیری: با توجه به بررسی های انجام شده، ادغام آموزش الکترونیکی و وب معنایی باعث بهبود کیفیت آموزش و ارتقاء عملکرد سیستم های آموزشی می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
سیستم های آموزش الکترونیکی؛ وب معنایی؛ آنتولوژی؛ مدل داده ای چارچوب توصیف منبع؛ پیشکارهای هوشمند | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,867 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 581 |