
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,032 |
تعداد مقالات | 9,123 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,388,899 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,595,813 |
رابطۀ فرهنگ سازمانی و رضایتمندی کاربران بر اساس مدل کامرون و کوئین: مطالعه کتابخانههای عمومی استان آذربایجان شرقی | ||
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات | ||
مقاله 5، دوره 11، شماره 3 - شماره پیاپی 29، آذر 1398، صفحه 84-102 اصل مقاله (2.14 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/slis.2019.26600.1507 | ||
نویسندگان | ||
عباس دولانی* 1؛ میترا شکوری فسقندیس2؛ معصومه کربلا آقایی کامران1 | ||
1استادیار علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا. تهران. ایران | ||
2کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی. دانشگاه الزهرا. تهران. ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف این پژوهش، بررسی نوع فرهنگ سازمانی حاکم بر کتابخانههای عمومی استان آذربایجانشرقی و ارزیابی رابطهی آن با رضایت کاربران میباشد. روششناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پیمایشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را کتابداران و کاربران فعال کتابخانههای عمومی استان آذربایجانشرقی در 21 شهرستان استان تشکیل میدهند. ابزار گردآوری اطلاعات دو پرسشنامه بود. پرسشنامه اول بر اساس مدل کامرون و کوئین برای بررسی نوع فرهنگ سازمانی و پرسشنامه دوم به منظور بررسی رضایت کاربران طراحی شده است. تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی با نرم افزار SPSS نسخه 20 انجام شده است. یافتهها:یافتهها نشان میدهند از میان انواع فرهنگ سازمانی، فرهنگ بازاری فرهنگ حاکم در کتابخانههای عمومی استان می-باشد و فرهنگ قومی کمترین میانگین را در میان انواع فرهنگ سازمانی کسب کرده است. همچنین آزمون تحلیل همبستگی(176/0r=) نشان داد رابطه معنیداری بین رضایت کاربران و نوع فرهنگ سازمانی حاکم در کتابخانهها وجود دارد(015/0Sig=). همچنین، بین نظرات کتابداران در خصوص فرهنگ سازمانی بر اساس جنسیت، نوع استخدام، تحصیلات و سابقه کار کتابداران تفاوت معنیداری ندارد. نتیجهگیری: کتابداران بیشتر به الگوی فرهنگ سازمانی گروهی تمایل دارند. این نوع فرهنگ سازمانی (خانوادگی) بر روی موضوعات داخلی تمرکز دارد اما آزادی عمل در ارزشها بیشتر از ثبات و کنترل است. در این فرهنگ مدیریت سازمان از طریق کار تیمی، مشارکت و توافق عمومی است. | ||
کلیدواژهها | ||
فرهنگ سازمانی؛ کتابخانههای عمومی؛ کتابداران؛ رضایت کاربر؛ استان آذربایجان شرقی | ||
مراجع | ||
Abbasi, Zoohre, Parirookh, mehri, Dayyani, mohammadhossain & Fattahi, rahmatollah (2009). Identifying the Organizational Culture Model Governing Central Libraries of Universities and Measuring its Impact on the Knowledge Management Implementation. Information Science and Technology, 25(3), pp. 389-412. [In Farsi]
Abdollahi, bijan, Hadavandi, mohammadreza & Ebrahimi, Ayyob (2016). Identifying the organizational culture of the Red Crescent population based on the Cameron and Queen model. Quarterly scientific journal of rescue and relief, 8(1, 2). [In Farsi]
Gorman, liyam (2008). Corporate Culture Concepts: Why is Organizational Culture Important for Managers? Translate by Sadraddin alboorzi. Journal of Cooperatives and Agriculture, 96, pp. 70-75. [In Farsi]
Hassanzadeh, Mohammad, Hokmabadi, rohollah (2015). The Relationship between Organizational Culture and Quality of Service in Public Libraries Institution Libraries in Mashhad. Research on Information Science and Public Libraries, 21(4), pp.49-56. [In Farsi]
Hassanzadeh, Mohammad, Karimi, Elmira (2012). A Comparative Study of Organizational Culture Governing Public and Academic Libraries in Tehran and Investigating Its Relationship with User Satisfaction. Research on Information Science and Public Libraries, 18(3), pp. 391-406. [In Farsi]
Karimi, Elmira (2011). A Comparative Study of Organizational Culture Governing Public and Academic Libraries in Tehran and Investigating Its Relationship with User Satisfaction. M.S dissertation, Tarbiat Modares University, Tehran. [In Farsi]
Mehdizadeh, Maryam & Hassanzadeh, Mohammad (2013). The Study of Dominant Organizational Culture of libraries of Universities of Tabriz City based on Quinn and Cameron’s Model. Quarterly journal of knowledge studies. 6(22), pp. 85-96. [In Farsi]
Miri, Anis, Salami, Maryam & Marjani, seyyedabbas (2016). Personalization of Public Libraries Service from the Librarian's Viewpoint in Mashhad. Library and information science research, 6(2), pp. 227-243. [In Farsi]
Moshabaki, asghar, Rohani, mohammadhossain (2010). Management of Organizational Behavior. Tehran: Eghbal, pp. 86. [In Farsi]
Sarmad, Zoohre, Bazarghan, abbas & Hejazi, Elahe (2004). Research Methods in Behavioral Sciences. Tehran: Aghah. [In Farsi]
Vashghani Farahani, samaneh (2009). Investigating the Relationship between Organizational Culture and Customer Satisfaction at Sepah Bank. M.S dissertation, Tarbiat Modares University, Tehran. [In Farsi]
Berrio, A. A. (2003). An organizational culture assessment using the competing values framework: A profile of Ohio State University Extension. Age, 2(699), 1.052.
Brooks, M. G. (2007). Organizational leadership in academic libraries: Identifying culture types and leadership roles.
Cameron, K. S., & Quinn, R. E. (2011). Diagnosing and changing organizational culture: Based on the competing values framework: John Wiley & Sons.
Davidson, G. M. (2009). The relationship between organisational culture and financial performance in a South African Investment Bank.
Fralinger, B., & Olson, V. (2007). Organizational culture at the university level: A study using the OCAI instrument. Journal of College Teaching & Learning, 4(11), 85-98.
Naeem, H., & Saif, M. I. (2007). Excellence of Banking Services-A Multidimensional Approach. The Journal of Behavioral Science, 2(1), 67-84.
Ole Pors, N. (2008). Management tools, organisational culture and leadership: an explorative study. Performance Measurement and Metrics, 9(2), 138-152.
Rashid, S. (2008). Impact of organizational culture on customer satisfaction: a study of practitioners in public relation and corporate communication industry in Malaysia. Unpublished thesis, International Islamic University Malaysia, Kuala Lumpur.
Robbins, S. (2005). Management, entice Hall of India Schermerhorn: NewYork: John Wiley & Sons Inc.
Shepstone, C., & Currie, C. L. (2007). Transforming the academic library: creating an organizational culture that fosters staff success [presentation]. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,064 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 509 |