
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,032 |
تعداد مقالات | 9,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,434,775 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,627,597 |
بررسی مقایسهای وضعیت عوامل مؤثر بر اشتراک دانش در میان اعضای هیأت علمی دانشکده دامپزشکی و علوم دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشکده علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز | ||
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات | ||
مقاله 7، دوره 11، شماره 1 - شماره پیاپی 27، فروردین 1398، صفحه 105-120 اصل مقاله (2.31 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/slis.2018.24928.1448 | ||
نویسندگان | ||
شهناز خادمی زاده* 1؛ عبدالحسین فرج پهلو2؛ اشرف حیدرزاده3 | ||
1استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
2استاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
3کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسهای وضعیت اشتراک دانش در میان اعضای هیأت علمی دانشکده دامپزشکی و علوم پایه دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشکده علوم پایه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بوده است. روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه پژوهش را کلیه اعضای هیأت علمی (167 نفر) دانشکده دامپزشکی و دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشکده علوم پایه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تشکیل میدهند. جامعه پژوهش با روش سرشماری صورت گرفت. ابزار گردآوری دادههای، با استفاده از پرسشنامهای انجام شده است که بر مبنای یافتههای پژوهش Poursrajian, Olia and Soltani Ali Abadi (1392) و نیز پرسشنامه Rezaei (1392) تدوین شده بود. یافته ها: یافتههای پژوهش حاضر نشان دادکه از نظر اعضای هیأت علمی دانشکدههای علوم و دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشکده علوم پایه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، زیرساختهای اشتراک دانش از جمله زیرساخت فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی، زیرساخت فرهنگی، زیرساخت انسانی، زیرساخت راهبردهای رهبری و مدیریتی و زیرساخت ساختاری و اداری و تمایل اساتید به اشتراک دانش در وضعیت نسبتاً مطلوب وجود دارد. در مقایسه وضعیت دو دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از لحاظ زیرساخت فرهنگی تفاوتهایی مشاهده میشود و در سایر زیرساختها وضعیت مشابهی در هر دو دانشگاه وجود دارد. نتیجه گیری: وضعیت زیرساختهای اشتراک دانش در دو دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در حد متوسط قرار دارد. به نظر میرسد با پیادهسازی برنامهریزیهای دقیقتر از طرف بخش مدیریت دانش و نیز حمایتهای مدیریتی در دو دانشگاه میتوان وضعیت بهتری را در این رابطه رقم زد. | ||
کلیدواژهها | ||
اشتراک دانش؛ زیرساختهای اشتراک دانش؛ کتابخانه های دانشگاهی؛ عوامل سازمانی | ||
مراجع | ||
Aged, m. (1395). Study of Knowledge Sharing Status in Public Libraries of Kermanshah Province in order to provide solutions for improving knowledge management in these libraries. Master's thesis, Razi University of Kermanshah, Faculty of Social Sciences. Ahmad, F. (2017). Knowledge – Sharing Networks: Language Diversity Its Causes, and Consequences. Knowledge and Process Management. Beckett, RC. (2000). A characterization of corporate memory as a knowledge system. Journal of Knowledge Management, 4 (4), 9-311. Bock, G. W & Kim, Y. G. (2002). Breaking the Myths of Rewards: An Exploratory Study of Attitudes about Knowledge Sharing. Information Resources Management Journal, 15 (2), 14-12. Davenport, T.H & Prusak, L.(1998). Working knowledge: how organizations manage what they know. Boston, Ma: Harvard Business School press. Debowski S. (2006). knowledge management. Australia: John wiley & sons Australia. Ding, Rose; Corby, Oliver. (1999). Methods and tools for corporation knowledge management. Available at:www.citeseer.ist.psu. edu//deing98 metods.html. Drucker, P. (1993). Post-Capital Society. New York: Harper & Collins, NewYork, Ny: in [154]. Gottschalk, P. (2007). It in knowledge management, Noewegian School of management BI, Norway. Knowledge Management System in Law Enforcement: Technologies and Technoques. Hoegl M., Schulze A. (2005). "How to support knowledge management methods"; European Management Journal, 23 (3). Hong, D. (2011). Developing strategies for overcoming barriers to knowledge sharing based on conversational knowledge management: A case study of afinancial company. Expert System with Applications, 38 (12), 14417-14427. Hossein Gholizadeh, R, Mirkamali, S. M. (1389). Key factors affecting knowledge sharing; case study of Ferdowsi University Faculty of Educational Sciences and Psychology. Quarterly of the Iranian Higher Education Association, 3 (1), 61-78. Ismail Panah, F, Khayyat Moghdam, Q. (1392). Existing Knowledge Sharing Sharing Among Faculty Members of Universities (Case Study of Islamic Azad University of Mashhad). Productivity Management. 26, 43 - 68. Jafarzadeh Kermani, Z. (1394). Investigating the effect of individual factors on knowledge sharing behavior of faculty members in the field of information science and science. Theoretical and Applied Research in Information Science and Science, 5 (2), 40-61. Jashpara, A. (2004). Knowledge Management: In Integrated Approach. Essex: Prentice Hall. Keyes, J. (2008). Identifying The Barriers to Knowledge Sharing In Knowledge Intensive Organizations. Unpublished Doctral Dissertation, North Central, Arizona, Khakpour, A, Patchouchi, MH, Hero, M, Aboul Qasemi, M. (1388). Investigating the relationship between organizational culture and knowledge management among faculty members. Culture Strategy, 5, 91 - 105. Khatamiyanfar, p. Pirekh, M. (1388). Investigating the factors that encourage and discourage knowledge sharing in the organization of libraries, museums and Qods Razavi Documentation Center. Journal of Library and Information Science, Kim S, Ju B. (2008). An analysis of faculty perceptions: attitudes toward knowledge sharing and collaboration in an academic institution. Library & Information Science Research, 30 (4), 282-290. Kogut, B. Zander, U. (1992). Knowledge of the Firm, Combinative Capabilities, and the Replication of technology. Organization Science, 3 (3), 97-383. Manasco, B. (2000). The trials and triumphs of the knowledge era. Internet. No, 1. One's wisdom, H, Divine deity, A, Hosseini, M. (1390). A reflection on promoting knowledge sharing in the light of organizational citizenship behavior (Case study: Ministry of Housing and Urban Development and Ministry of Roads and Transportation). Public Administration Research, Fourteenth, 63-84. Poursrajian, D, Olia, M, Soltani Aliabadi, M. (1392). Identifying and prioritizing barriers to knowledge sharing in universities and higher education centers of Imam Javad (AS). Quarterly Journal of Technology Growth, 9 (34). Qasemi, S. (1391). Investigating the information needs of faculty members and employees of Ferdowsi University of Mashhad to provide knowledge management. master's degree in information science and science, to the referee's guidance. Mashhad Ferdowsi University Rajaee Azarakhani, AS. Rajaipour, S. Hoveida, R (1395). The Study of Knowledge Sharing Behavior among Faculty Members of Isfahan Selected Universities. Journal of Medical Education Development, 9 (21), 37 - 46. Reptile, s. Crowns, m. Rezaei Sharif Abadi, Saeed (1392). Infrastructure Infrastructure Implementation Knowledge sharing in the insurance industry. Journal of Research in Library & Information Science, 47 (3), 325-346. Retrieved May 20, 2010, From Http://Search. Proquest.com/Docview/304823317df934a785350da/1?Accountid=816877. Rezaei, Batul (1392). Study of Knowledge Sharing Status and its Effective Factors in Ahwaz Regional Electricity Organization in order to provide solutions for implementation of practical mechanisms of knowledge sharing in this organization. Master thesis, Shahid Chamran University of Ahvaz, Faculty of Educational Sciences and Psychology. Sohil, sadiq, Daud, Salina (2009). Knowledg Sharing in Higher Education Istitution perspectives From Malaysia. The Journal of Information and Knowledge Management, 32 (2), 125 – 142. Soleimanpur, S, Farajpahloo, A, Dehdirard, H. (1395). Knowledge sharing infrastructure at Shahid Chamran University from faculty members and graduate students of this university. Quarterly Journal of Library and Information Science Studies, 19, 21-38. Sujata S, Santosh P (2016). Sharing of Knowledge among Faculty in a Mega Open University. Open Praxis, 8 (3), 247 – 264. Sundaresan S, Zhang Z, editors (2004). Facilitating knowledge transfer in organizations through incentive alignment and IT investment. Proceedings of the 37th Hawaii International Conference on System Sciences; 2004; Hawaii [cited 2012 Aug 5]. Available from: URL:http://csdl2.computer.org/comp/proceedin gs/hicss/ 2004/205680248c.pdf. The methodology of the national ranking system of universities and research institutes of Iran at the Citation Center of Islamic World Science (ISC), retrieved from ur.isc.gov.ir. Observed on 20/7/1396. Yixiang zhang, Yulin Fang, Kwok-Kee Wei, Huaping Chen (2010). Exploring the role of psychological safety in promoting the intention to continue sharing knowledge in virtual communities. International Journal Information Management, 30, 425-436. Zhang J, Faermans R, editors (2004). The nature of Knowledge sharing practice: experiences from building the MACROS system. Proceeding of the 37 th Annual Hawaii International Conference on system sSciences; 2004; Hawaii [cited 2013 Feb 17]. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 818 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 588 |