
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,029 |
تعداد مقالات | 9,099 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,295,364 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,531,246 |
بررسی کفایت روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه غنای زندگی روانشناختی در جمعیت عمومی و دانشجویی | ||
دستآوردهای روانشناختی | ||
مقاله 14، دوره 31، شماره 2 - شماره پیاپی 32، دی 1403، صفحه 337-366 اصل مقاله (1.2 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/psy.2023.43440.3006 | ||
نویسندگان | ||
محسن آربزی* 1؛ زهرا نوروزی قادرلو2 | ||
1دانشجوی دکتری گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. | ||
2گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی خصوصیات روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه غنای زندگی روانشناختی در دو گروه جمعیت عمومی و دانشجویی بود. بدین منظور دو مطالعه انجام شد. جهت بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه غنای زندگی روانشناختی در مطالعه اوّل 450 نفر از جمعیت عمومی شهر شیراز با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند؛ و به پرسشنامههای غنای زندگی روانشناختی (Oishi et al.)، افسردگی – فرم کوتاه (Beck et al.) و معنای زندگی (Steger) پاسخ دادند. در مطالعه دوّم، 220 نفر از دانشجویان دانشگاه شیراز که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول به تحصیل بودند؛ با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند؛ و به پرسشنامههای غنای زندگی روانشناختی (Oishi et al.)، مقیاس شکوفایی (Diener et al.)، مقیاس احساس مثبت و منفی (Diener et al.) و پرسشنامه رضایت از زندگی (Diener et al.) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از نرمافزارهای آماری SPSS-16 و AMOS-21 تحلیل شدند. روایی محتوایی، سازه، همگرا و واگرای پرسشنامه مذکور به ترتیب با استفاده از نظر متخصصان روانشناسی تربیتی و بالینی، تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تأییدی و ضرایب همبستگی مؤلفههای غنای روانشناختی با متغیرهای مرتبط مورد بررسی قرار گرفت. به منظور بررسی اعتبار پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. متخصصان معرف بودن مادههای پرسشنامه را برای سنجش غنای روانشناختی تأیید کردند. در مطالعه اوّل به منظور روایی سازه از هر دو نوع تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیلی عاملی تأییدی استفاده شد. تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که نسخه فارسی پرسشنامه غنای روانشناختی متشکل از سه عامل تحت عناوین تجربیات جدید و متنوع، تجربیات غیرمعمول و عدم یکنواختی است. تحلیل عاملی تأییدی نیز انطباق مدل سه عاملی با دادهها را تأیید کرد. همچنین در این مطالعه ارتباط منطقی مؤلفههای غنای روانشناختی با متغیرهای مرتبط از روایی همگرا و واگرای این پرسشنامه حکایت دارد. در مطالعه دوّم نیز تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که مدل سه عاملی غنای روانشناختی با دادهها منطبق است. در این مطالعه نیز ارتباط منطقی مؤلفههای غنای روانشناختی با متغیرهای مرتبط از روایی همگرا و واگرای پرسشنامه حکایت دارد. در هر دو مطالعه ضریب آلفای کرونباخ تأییدکننده اعتبار پرسشنامه است. در مجموع یافتههای پژوهش نشان میدهد که پرسشنامه مذکور از شاخصهای روانسنجی مناسب برای اندازهگیری غنای روانشناختی جمعیت عمومی و دانشجویی برخوردار است؛ و میتواند مورد استفاده پژوهشگران قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
غنای زندگی روانشناختی؛ روایی؛ اعتبار؛ جمعیتدانشجویی؛ جمعیت عمومی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Ahmadian, H., Jomehri, F., Ahadi, H., & Farokhi, N. (2011). Compilation and Testing the Model of the Relationship between Personality, Psychological Needs and Psychological Well-being. Psychological Achievements, 18(1), 1-18. https://psychac.scu.ac.ir/article_11688.html?lang=en. [Persian] Baumeister, R. F., Vohs, K. D., Aaker, J., & Garbinsky, E. N. (2013). Some key differences between a happy life and meaningful life. The Journal of Positive Psychology, 8, 505–516. https://doi.org/10.1080/17439760.2013.830764 Beck, A. T., Steer, R. A., & Brown, G. (1996). Beck Depression Inventory–II (BDI-II). APA PsycTests. https://doi.org/10.1037/t00742-000 Carr, A., Cullen, K., Keeney, C., Canning, C., Mooney, O., Chinseallaigh, E., & O’Dowd, A. (2021). Effectiveness of positive psychology interventions: a systematic review and meta-analysis. The Journal of Positive Psychology, 16(6), 749-769. https://doi.org/10.1080/17439760.2020.1818807 Cicchetti, D. V. (1994). Guidelines, criteria, and rules of thumb for evaluating normed and standardized assessment instruments in psychology. Psychological Assessment, 6(4), 284–290. https://doi.org/10.1037/1040-3590.6.4.284 Comrey, A. L., & Lee, H. B. (1992). A first course in factor analysis (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Erlbaum. https://doi.org/10.4324/9781315827506 Csikszentmihalyi, M. (2016). Flow: The Psychology of Optimal Experience [Resenha]. https://doi.org/10.5465/amr.1991.4279513 Diener, E. D., Emmons, R. A., Larsen, R. J., & Griffin, S. (1985). The satisfaction with life scale. Journal of Personality Assessment, 49(1), 71-75. https://doi.org/10.1207/s15327752jpa4901_13 Diener, E., Wirtz, D., Tov, W., Kim-Prieto, C., Choi, D. W., Oishi, S., & Biswas-Diener, R. (2010). New well-being measures: Short scales to assess flourishing and positive and negative feelings. Social Indicators Research, 97, 143-156. https://doi.org/10.1007/s11205-009-9493-y Groth-Marnat, G. (2003). Handbook of psychological assessment, 4th ed. John Wiley & Sons. https://awspntest.apa.org/record/2003-02911-000 Hassani, M., & Nadi, M. A. (2016). Investigating Psychometric Properties and Standardization of the Flourishing Scale among Female Students of the Third Grade of High School. Positive Psychology Research, 2(1), 63-74. Doi:10.22108/PPLS.2016.21297 [Persian] Hickes, J. A., & Routledge, C. (2013). The experience of meaning in life: Classical perspectives, emerging themes, and controversies. New York: Springer Press. https://doi.org/10.1007/978-94-007-6527-6 Hill, P. L., Turiano, N. A., Mroczek, D. K., & Burrow, A. L. (2016). The value of a purposeful life: Sense of purpose predicts greater income and net worth. Journal of Research in Personality, 65, 38–42. https://doi.org/10.1016/j.jrp.2016.07.003 Hinkle, D. E., Wiersma, W., & Jurs, S. G. (2015). Applied statistics for the behavioral sciences - 5th edition. Boston, Mass: Houghton Mifflin. https://www.amazon.com/Applied-Statistics-Behavioral-Sciences-Dennis/dp/0618124055# Hothersall, D., & Lovett, B. J. (2022). History of psychology. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781108774567 Kahneman, D. (1999). Objective happiness. In D. Kahneman, E. Diener, & N. Schwarz (Eds.), Well-being: The foundations of hedonic psychology (pp. 3–25). New York: Russell Sage Foundation Kashdan, T. B. (2009). Curious? Discover the missing ingredient to a fulfilling life. New York: William Morrow. https://philpapers.org/rec/KAHWTF Kline, R. B. (2016). Methodology in the social sciences. Principles and practice of structural equation modeling (4th ed). New York, NY, US: Guilford Press. https://www.amazon.com/Principles-Practice-Structural-Equation-Methodology/dp/146252334X Lyubomirsky, S., & Lepper, H. S. (1999). A measure of subjective happiness: Preliminary reliability and construct validation. Social Indicators Research, 46, 137-155. https://doi.org/10.1023/A:1006824100041 Lyubomirsky, S., Sheldon, K. M., & Schkade, D. (2005). Pursuing happiness: The architecture of sustainable change. Review of General Psychology, 9(2), 111-131. https://doi.org/10.1037/1089-2680.9.2.111 Majdabadi, Z. (2017). The Meaning in Life Questionnaire (MLQ). Journal of Developmental Psychology: Iranian Psychologists, 13(51), 331-333 [Persian]. https://sanad.iau.ir/en/Journal/jip/Article/1054980 Meyers, L. S., Gamst, G., & Guarino, A. J. (2017). Applied multivariate research: Design and interpretation. Sage publications. https://doi.org/10.4135/9781071802687 Mitchell, M. L., & Jolley, J. M. (2012). Research design explained. Cengage Learning. https://www.amazon.com/Research-Design-Explained-Mark-Mitchell/dp/1133049834 Oishi, S., & Diener, E. (2014). Residents of poor nations have a greater sense of meaning in life than residents of wealthy nations. Psychological Science, 25(2), 422-430. https://doi.org/10.1177/0956797613507286 Oishi, S., & Westgate, E. C. (2022). A psychologically rich life: Beyond happiness and meaning. Psychological Review, 129(4), 790–811. https://doi.org/10.1037/rev0000317 Oishi, S., Choi, H., Buttrick, N., Heintzelman, S. J., Kushlev, K., Westgate, E. C., ... & Besser, L. L. (2019). The psychologically rich life questionnaire. Journal of Research in Personality, 81, 257-270. https://doi.org/10.1016/j.jrp.2019.06.010 Peterson, C., Park, N., & Seligman, M. E. (2005). Orientations to happiness and life satisfaction: The full life versus the empty life. Journal of Happiness Studies, 6, 25-41. https://doi.org/10.1007/s10902-004-1278-z Rajabi, Gh. R. (2005). Psychometric Properties of Beck Depression Inventory Short Form Items (BDI-13). Journal of Developmental Psychology: Iranian Psychologists, 1(4), 28-35 https://sanad.iau.ir/Journal/jip/Article/1054358 [Persian] Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2017). Self-determination theory: Basic psychological needs in motivation, development, and wellness. The Guilford Press. https://doi.org/10.1521/978.14625/28806 Ryff, C. D. (2022). Positive psychology: Looking back and looking forward. Frontiers in Psychology, 13, 1-17. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.840062 Sapmaz, F., Doğan, T., Sapmaz, S., Temizel, S., & Tel, F. D. (2012). Examining predictive role of psychological need satisfaction on happiness in terms of self-determination theory. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 55, 861-868. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.09.573 Schumacker, R. E., & Lomax, R. G. (2004). A beginner's guide to structural equation modeling. London: Psychology Press. https://doi.org/10.4324/9781410610904 Shafiee, H., Shakeri, M., Rahimi, M., & Estabraghi, M. (2023). The Role of Social Support Dimensions in Psychological Well-Being of High School Students through Gratitude Mediation. Psychological Achievements, 30(2), 245-260. doi: 10.22055/psy.2022.40174.2808 Steger, M. F. (2010). MLQ description scoring and feedback packet. Retrieved March10, 2017 from http://www.michaelfsteger.com/wp-content/uploads/2013/12/MLQ-description-scoring-and-feedback-packet.pdf Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson. https://www.pearson.com/en-us/subject-catalog/p/using-multivariate-statistics/P200000003097/9780137526543 Vittersø, J. (2016). Handbook of eudaimonic well-being. Cham, Switzerland: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-42445-3 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 51 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 30 |