
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,032 |
تعداد مقالات | 9,124 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,392,691 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,602,167 |
Iconography and Interpretation of Mythological Birds in Messenger Logos | ||
Paykareh | ||
دوره 14، شماره 39، تیر 2025، صفحه 89-105 اصل مقاله (772.78 K) | ||
نوع مقاله: Original Article | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/pyk.2025.19925 | ||
نویسندگان | ||
Somayeh Rasoulipour1؛ Nezamuddin Emami far* 2؛ Somayeh Arezofar3 | ||
1Ph.D. Candidate in Art Research, Faculty of Art, Shahed University, Tehran, Iran. | ||
2Associate Professor of Visual Communication, Faculty of Art, Shahed University, Tehran, Iran. | ||
3Assistant Professor of Visual Communication, Faculty of Art, Shahed University, Tehran, Iran. | ||
چکیده | ||
Introduction: Mythological motifs in the design of messenger logos can facilitate user interaction and comprehension due to shared experiences among different societies. One of these motifs is the use of bird imagery, which is frequently observed in messenger logos. This research seeks to answer two main questions: “What symbolic values are reflected in the iconography of mythological birds in logos”? and “Why are images of mythological birds used in the design of these logos”? This study aims to analyze the icons present in the logos of six messengers: Hodhod, Soroush, Dorna, Twitter, Cubie, and Bat. Research Method: This study employs a descriptive-analytical approach, with data collected through library research. A purposive sampling method was used to select bird icons in six logos, and the data were analyzed using Panofsky’s iconographic method. Findings: The iconography of mythological birds in logo design can reveal various symbolic values linked to each brand's cultural identity. In different global myths, mythological birds are commonly associated with freedom, communication, speed, efficiency, and spiritual connection. These symbols have been integrated into logo designs based on the meanings and values they convey. Conclusion: The analysis of six logos shows that, despite their unique iconographic characteristics, they do not display significant visual differences; rather, secondary elements help distinguish them. However, all these logos convey a shared message, facilitating a universal understanding of them. Overall, using mythological birds in logos conveys symbolic values such as messaging, enlightenment, trust, and a connection to cultural identity, enhancing the emotional bond between the brand and its audience. | ||
کلیدواژهها | ||
Iconography؛ Myth؛ Mythological Birds؛ Logo؛ Messenger | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
- ابراهیمی، کاظم. (1399). مطالعۀ تطبیقی منسوج دورۀ ایلخانی و آثار سفالین دورههای سلجوقی و ایلخانی. هنرهای صناعی ایران، 3(1). 47- 62. Doi: 10.22052/3.1.47
- افضلطوسی، عفتالسادات و جلالیانفرد، ناهید. (1397). نمادشناسی پرندگان در فرهنگ اسلامی (کتابت مرغ بسمالله). پژوهشنامه گرافیک و نقاشی، 1(1)، 29- 40. Doi:10.22051/pgr.2019.21490.1005
- امامیفر، نظامالدین و نوروزیزاده، مرجان. (1401). آیکونولوژی بهشت و جهنم در دیوارنگارههای دورۀ قاجار (نمونۀ موردی بقعۀ پیر رودبند دزفول). فصلنامۀ هنرهای صناعی اسلامی، 6(1)، 133- 146. Doi: 10.52547/jic.6.1.133
- امیریخراسانی، احمد و گلستانی، طیبه. (1393). ﺗﺤﻠﻴﻞ و ﻧﻘﺪ داﺳﺘﺎن ﻣﺎﻫﺎن ﻣﺼﺮی در ﻫﻔﺖ ﭘﻴﻜﺮ. فصلنامه پژوهش زبان و ادبیات فارسی، 12(33)، 57- 84.
-آقازاریان، . (1403). درباره مردی که ایران را به «پادشاهیِ رنگها» تبدیل کرد، اول صبح، https://avalesobh.com.
- باقریفرد، بهرام و حسینیژرفا، ابوالقاسم. (1399). تحلیل تابلوی عصر عاشورا براساس خوانش پانوفسکی. دومین کنفرانس بینالمللی فقه، حقوق و پژوهشهای دینی. دانشکده بینالمللی اینسینا گرجستان.
- باقریانفر، مصطفی، سیادت، علی و لهرابی، یعقوب. (1397). تبیین مؤلفههای هویت اجتماعی دانشجویان براساس استفاده از برنامههای پیامرسان موبایلی (مورد مطالعه: دانشجویان کارشناسی دانشگاه اصفهان). نشریه جامعهشناسی کاربردی، 29(4)، 79- 98. Doi: 10.22108/JAS.2018.104932.1140
- بیروتی، شهره، گودرزپروری، پرناز، باقریگرمارودی، امیر و غلامعلی، حاتم. (1400). تحلیل نماد پرنده در سکه های دورۀ ایلخانی از منظر گفتمان مذهب بر اساس الگوی اروین پانوفسکی. مطالعات هنر اسلامی، 18(43)، 43- 59. Doi:10.22034/AIS.2021.262140.11478
- پنجهباشی، الهه و مهذبترابی، سوگند. (1401). مطالعه نقشهای حیوانی هنر پارچهبافی ساسانی. پژوهشنامهی ایران باستان، 1(2)، 97- 112. Doi:10.22034/AIS.2022.330912.1012
- چیتسازیان، امیرحسین و داودی، فروزان. (1399). جایگاه نمادین خروس در فرهنگ و هنر ایران با تکیه بر آثار سفالین. فلزی و منسوجات. پیکره، 9(19)، 11- 17. Doi: 10.22055/PYK.2020.15723
- حجازی، بهجت. (1388). ﺑﺎﺯﺁﻓﺮﻳﻨﻲ ﺍﺳﻄﻮﺭﻩﻫﺎﻱ ﺳﻴﻤﺮﻍ ﻭ ﻗﻘﻨﻮﺱ. ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺕ ﻋﺮﻓﺎﻧﻲ، 5(2)، 119- 148.
- حسینی، هاشم و چابکسوار، منصوره. (1399). تحلیل ریخت و تزیین در کوزه قلیان های عصر صفوی. نگارینه هنر اسلامی، 7(20)، 169-187. Doi: 10.22077/NIA.2021.3493.1332
- حسینی، مهدی. (1390). خروس و نقش آن در هفت اثر نقاشی. کیمیای هنر، 1(2)، 7- 14.
- حمزئیان، عظیم و میرآخورلی، راحله. (1400). بررسی رابطة نمادپردازیهای عرفانی دو اثر ئیچینگ و فنگشنینآی با منطقالطیر عطار؛ (سیمرغ، بط، خروس، غاز و درنا). فصلنامه علمی ادبیات عرفانی و اسطورهشناسی، 17(63)، 93- 123. Doi: 10.30495/mmiq.2021680948
- دارابی، حدیث و معروف، یحیی. (1393). ﺗﺄﺛﻴﺮﭘﺬﻳﺮی ﻋﺰاﻟﺪﻳﻦ ﻋﺒﺪاﻟﺴﻼم ﻣﻘﺪﺳﻲ از ﻋﻄﺎر. مجله زبان و ادبیات عربی، 6(10). 89- 113. Doi /10.22067/jall.v6i10.40964
- زراعتپیشه، راضیه و چیتسازیان، امیرحسن. (1395). فرمشناسی و نمادشناسی نقوش پرندگان در سفالینههای دورۀ سامانی قرن سوم و چهارم هجری. پیکره، 5(10)، 17- 28. Doi: 10.22055/PYK.2017.14542
- سهند شیمی. (1401). کاشی زرینفام. https://sahand-chemicals.com.
- شعبانی، محمد و زارعی، محمدابراهیم. (1399). بررسی و تحلیل نقوش پرنده سفالینههای اسلامی نیشابور با پرندگان موجود در زیست بوم منطقه. نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، 25(4)، 5- 16. Doi: 10.22059/JFAVA.2019.267342.666051
- شفیعیعلویچه، مریم. (1398). برسی نقشمایۀ کلاغ و اژدهها در دو قطعه کاشی خانۀ مقدم رویکرد آیکونوگرافی. فصلنامه فرانما، 2(6). 7- 30. https://noormags.ir/view/fa/articlepage/1713764
- صابری، نسترن و مافیتبار، آمنه. (1399). نمادینگی نقش ماکیان در منسوجات ساسانی از منظر آیکونولوژی اروین پانوفسکی (مورد مطالعاتی: خروس، مرغابی، طاووس)، نشریه رهپو.یه هنر، (6)، 5- 13. Doi:10.29252/rahpooyesoore.6.3.5.
- صادقی، سارا، جوانمردزاده، اردشیر و خسروی، زینب. (1400). آﯾﮑﻮﻧﻮﮔﺮاﻓﯽ و ﺧﻮاﻧﺶ ﻧﮕﺎرة ﻋﻘﺎب در دوران ﻫﺨﺎمنشی. مجله اثر، 42(3)، 260- 280. Doi::10.3069/athar
- صادقپور فیروزآبادی، ابوالفضل و میرعزیزی، محمود. (1397). ﺑﺮﺭﺳﻲ ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻣﻀﺎﻣﻴﻦ ﻭ نقشماﻳﻪﻫﺎﻱ ﻓﻠﺰﮐﺎﺭﻱ ﺳﺎﺳﺎﻧﻲ ﺑﺮ ﻓﻠﺰﮐﺎﺭﻱ ﺁﻝﺑﻮﻳﻪ. فصلنامه نگره، 14(50)، 19- 37. Doi: 10.22070/NEGAREH.2019.4185.2128
- صدیقی، مصطفی. (1392). کودک، داستان کودک و مواجهه با مفهوم مرگ تحلیل داستان «سادکو و هزار درنای کاغذی» بر پایۀ نظریۀ کوبلرراس، ﺗﻔﻜﺮ و ﻛﻮدک. ﭘﮋوﻫﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم اﻧﺴﺎﻧﻲ و ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ، 4(2). 53- 73.
- صرفی، محمدرضا. (1386). نماد پرندگان در مثنوی. پژوهشهای ادبی، 5(18)، 53- 76.
- طارمی، اصغر، فیاض، مهدی، سمیعزاده، رضا و چهرقانی، رضا. (1400). ﭘﺮﻧﺪﮔﺎن اﺳﺎﻃﯿﺮی، ﺳﻤﺒﻮﻟﯿﺴﻢ ﻋﺮﻓﺎﻧﯽ و ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ ﺑﺎ ﺗﮑﯿﻪ ﺑﺮ ﺷﻌﺮ ﻋﺮﻓﺎﻧﯽ فارسی. مطالعات عرفانی، 17(2)، 281- 304.
https://s-erfani.kashanu.ac.ir/article_113251.html
- عطار، محمدبن ابراهیم. (1388). منطقالطیر (مقدمه، تصحیح و تعلیق: محمدرضا شفیعی کدکنی). سخن.
- علیزاده، جعفر. (1401). بازآفرینی و تحلیل اسطورههای شاهنامه در برندسازی. مطالعات هنر و فرهنگ، 7(1)، 33- 42.
https://noormags.ir/view/fa/articlepage/1889511
- فاضل، عاطفه و تیموری، مرتضی. (1395). مطالعه نقش خروس بر سفال نوع آقکند، سومین کنفرانس بینالمللی پژوهش در علوم و تکنولوژی، برلین، آلمان.
- فرخیراد، زهرا، نامور مطالق، بهمن، خزایی، محمد. (1400). واکاوی شاخصههای خوانش لوگو بهمثابه پیرامتن در ادراک بصری خطوط هوایی ایران. نشریه هنرهای اسلامی، 18(44)، 361- 376. Doi: 10.22034/ias.2022.320610.1825
- لطفیمفرد نیاسری، فاطمه، رسولنیا، امیرحسن و سیفی، محسن. (1399). واکاوی تطبیقی منطقالطیر عطار و قصیده هدهد محمود درویش. فصلنامه علمی عرفان اسلامی، 17(65). 97- 115.
https://sanad.iau.ir/Journal/mysticism/Article/907548
- مدبری، محمود و حسینی، نرگس. (1394). ﺧﻮرﺷﯿﺪ و ﭘﺮﻧﺪﮔﺎن ﺧﻮرﺷﯿﺪی در ﺷﺎﻫﻨﺎﻣﮥ ﻓﺮدوﺳﯽ. گردهمایی انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی ایران، زبان و ادبیات فارسی، تهران، ایران.
- مهدوی، بتسابه. (1395). جغد در گذر زمان؛ نقش نگاره. http://delshiftegan.ir.domains.blog.ir.
- منصوریشاد، طیبه، دلاور، علی و مظفری، افسانه. (1397)، بررسی میزان و نوع استفاده از پیامرسانهای تلفن همراه هوشمند نزد زنان خانهدار تهران. نشریه پژوهشنامه زنان، 9(2)، 129- 150.
- Aleksa K. A. (2020). Inverted Worlds, Nocturnal States and Flying Mammals: Bats and Their Symbolic Meaning in Moche Iconography. Arts. 9(107), 1- 23. Doi: 10.3390/arts9040107
- Haghshenas, Z. (2021). A Cross-cultural Study of Animal Symbolism in the Persian Renderings of Children's Literature. International Journal of Language and Translation Research, 1(1), 57-79. Doi: 10.22034/978389966713_004
- Mazariegos ,O. Ch. (2010). Of birds and insects: The hummingbird myth in ancient Mesoamerica. Ancient Mesoamerica, (21), 45- 61. Doi: 10.1017/S0956536110000155
- Yan, Z & Zhang. A. (2023). The World of Perception Comparative Philosophy of the Ancient Mayan Bird Totems. qeios journal, (19), 1- 28. Doi: 10.32388/YTBS56
- Siddique. A. B. (2022). Hummingbird Symbolism in Culture, Religion & Dream [+Spirit, Totem, Omen]. https://intuitiveperson.com.
List of resources in English
- Afzal-Tusi, E.S. & Jalalian-Fard, N. (2018). Symbolism of birds in Islamic culture (The script of Bismillah Bird). Graphic and Painting Research Journal, 1(1), 29-40. Doi:10.22051/pgr.2019.21490.1005 [In Persian]
- Aghazarian, N. (2023). The man who turned Iran into the «kingdom of colors». Aval-e Sobh. Retrieved from https://www.avalesobh.com [In Persian]
- Aleksa K. A. (2020). Inverted Worlds, Nocturnal States and Flying Mammals: Bats and Their Symbolic Meaning in Moche Iconography. Arts. 9(107), 1-23. Doi: 10.3390/arts9040107
- Alizadeh, J.(2022). Recreation and analysis of Shahnameh myths in branding. Art and Culture Studies, 7(1), 33-42. Retrieved from https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1889511 [In Persian]
- Alpaslan, Yazan: H. İbrahim. (2019). Yazı kategorisiMitoloji, Sanat TarihiEtiketler:aphrodite, Apollon, ares, artemis, Athena, atribu, diana, dionisos, hades, Hephaistos, Hera, herakles, herkül, hermes, hestia, minerva, nike, poseidon, tyke, zeus, https://arkeogezi.com/2019/01/24/sanatin-mitolojik-aktorleri. 18/2/2025. [In Persian]
- Amiri-Khorasani, A. & Golestani, T. (2014). Analysis and critique of the story of Mahan Masri in Haft Peykar. Persian Language and Literature Research Quarterly, 12(33), 57-84. [In Persian]
- Attar, Muhammad ibn Ibrahim. (2009). Mantiq al-Tayr (Introduction, correction and commentary: Muhammad Reza Shafi'i Kadkani). Sokhan. [In Persian]
- Bagherian-Fard, M., Seyadat, A., & Lohrabi, Y. (2018). Explaining the components of students' social identity based on mobile messaging apps usage (Case study: Undergraduate students of Isfahan University). Applied Sociology Journal, 29(4), 79-98. Doi:10.22108/JAS.2018.104932.1140 [In Persian]
- Bagheri-Fard, B., & Hoseini-Zharfa, A. (2020). Analysis of the painting Asr Ashura based on Panofsky's interpretation. Second International Conference on Jurisprudence, Law, and Religious Research, Avicenna International College, Georgia. [In Persian]
- Beiruti, Sh., Goodarzparvari, P., Bagheri-Garmaroudi, A., & Gholamali, H. (2021). Analysis of bird symbolism on Ilkhanid period coins from a religious discourse perspective based on Erwin Panofsky's model. Islamic Art Studies, 18(43), 43-59. Doi:10.22034/AIS.2021.262140.11478 [In Persian]
- Chitsazian, A. H. and Davoudi, F. (2020). The symbolic position of the rooster in Iranian culture and art based on pottery, metal and textiles. Paykareh, 9(19), 11-17. doi: 10.22055/pyk.2020.15723
- Darabi, H. & Marouf, Y. (2014). The influence of Ezz al-Din Abdul Salam Maqdisi on Attar. Arabic Language and Literature Journal, 6(10), 89-113. Doi:10.22067/jall.v6i10.40964 [In Persian]
- Emami-Far, N. D., & Norouzi-Zadeh, M. (2022). Iconology of heaven and hell in Qajar-era murals (Case study: Pir Rudband shrine, Dezful). Islamic Industrial Arts Quarterly, 6(1), 133-146. Doi:10.52547/jic.6.1.133 [In Persian]
- Ebrahimi, K. (2020). Comparative study of Ilkhanid textiles and Seljuk and Ilkhanid ceramic works. Iranian Industrial Arts, 3(1), 47-62. Doi:10.22052/3.1.47 [In Persian]
- Fazel, A., & Teymouri, M. (2016). Study of the rooster motif on Aqkand-type pottery. Third International Conference on Research in Science and Technology, Berlin, Germany. [In Persian]
- Farrokhi-Rad, Z., Namvar Motlaq, B., & Khazaei, M. (2021). Analysis of logo interpretation as a paratext in the visual perception of Iranian airlines. Islamic Arts Journal, 18(44), 361-376. Doi:10.22034/ias.2022.320610.1825 [In Persian]
- Haghshenas, Z. (2021). A Cross-cultural Study of Animal Symbolism in the Persian Renderings of Children's Literature. International Journal of Language and Translation Research, 1(1), 57-79. Doi: 10.22034/978389966713_004
- Hamzaeian, A., & Mirakhouri, R. (2021). Comparative study of mystical symbolism in I Ching and Fengshen Yanyi with Attar’s Conference of the Birds (Simurgh, Duck, Rooster, Goose, and Crane). Mystical and Mythological Literature Quarterly, 17(63), 93-123. Doi:10.30495/mmiq.2021680948 [In Persian]
- Hejazi, B. (2009). Recreation of Simorgh and Phoenix myths. Mystical Studies, 5(2), 119-148. [In Persian]
- Hosseini, H. & Chaboksavar, M. (2020). Form and decoration analysis of Safavid era hookah vases. Negarineh Islamic Art, 7(20), 169-187. Doi:10.22077/NIA.2021.3493.1332 [In Persian]
- Hosseini, M. (2011). The rooster and its role in seven paintings. Alchemy of Art, 1(2), 7-14. [In Persian]
- Lotfi-Mofrad Niyasari, F., Rasoul-Nia, A. H., & Seifi, M. (2020). A comparative analysis of Attar’s Conference of the Birds and Mahmoud Darwish’s Hodhod Poem. Islamic Mysticism Journal, 17(65), 97-115. Retrieved from https://sanad.iau.ir/Journal/mysticism/Article/907548 [In Persian]
- Mahdavi, B. (2016). Owl in the passage of time. Naghshneghar. http://delshiftegan.ir.domains.blog.ir. [In Persian]
- Mazariegos ,O. Ch. (2010). Of birds and insects: The hummingbird myth in ancient Mesoamerica. Ancient Mesoamerica, (21), 45- 61. Doi: 10.1017/S0956536110000155
- Modbari, M., & Hosseini, N. (2015). The sun and solar birds in Ferdowsi’s Shahnameh. Fifth National Conference on Innovation and Research in Persian Language, Literature, and Culture, Tehran, Iran. [In Persian]
- Mansouri-Shad, T., Delavar, A., & Mozaffari, A. (2018). Analysis of the use and type of mobile messaging applications among Tehran housewives. Women's Research Journal, 9(2), 129-150. [In Persian]
- Nakou, G. (2016). The Ancient Mascot of Athens, https://www.greece-is.com. 18/2/2025. [In Persian]
- Yan, Z & Zhang. A. (2023). The World of Perception Comparative Philosophy of the Ancient Mayan Bird Totems. Qeios journal, (19), 1- 28. Doi: 10.32388/YTBS56
- Panjehbashi, E., & Mohazzab-Torabi, S. (2022). Study of animal motifs in Sassanid textile art. Ancient Iran Research Journal, 1(2), 97-112. Doi:10.22034/AIS.2022.330912.1012 [In Persian]
- Sadeghi, S., Javanmardzadeh, A., & Khosravi, Z. (2021). Iconography and interpretation of the eagle motif in the Achaemenid era. Asar Journal, 42(3), 260-280. Doi:10.3069/athar [In Persian]
- Sadeghpour Firoozabadi, A. & Mirazizi, M. (2018). Analytical study of the influence of Sassanid metalwork motifs on Buyid metalwork. Negareh Quarterly, 14(50), 19-37. Doi:10.22070/NEGAREH.2019.4185.2128 [In Persian]
- Safari, M. R. (2007). Symbolism of birds in Masnavi. Literary Researches, 5(18), 53-76. [In Persian]
- Sahand Shimi. (2022). Lusterware tile. Retrieved from https://sahand-chemicals.com. [In Persian]
- Sediqi, M. (2014). Children, Children’s Stories and Facing the Concept of Death: An Analysis of the Story “Sadako and the Thousand Paper Cranes” Based on Kubler-Ross Model. Thinking and Children, 4(8), 53-73. [In Persian]
- Shabani, M. & Zarei, M. E. (2020). Study and analysis of bird motifs in Nishapur Islamic pottery compared to birds in the region’s ecosystem. Fine Arts - Visual Arts Journal, 25(4), 5-16. Doi:10.22059/JFAVA.2019.267342.666051 [In Persian]
- Shafiei-Alaviyeh, M. (2019). Study of the crow and dragon motifs in two tiles from the Moqaddam House using iconography. Faranama Quarterly, 2(6), 7-30. Retrieved from https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1713764 [In Persian]
- Siddique. A. B. (2022). Hummingbird Symbolism in Culture, Religion & Dream [+Spirit, Totem, Omen]. https://intuitiveperson.com. 6/7/2023.
- Taremi, A., Fayyaz, M., Sami’Zadeh, R., & Chehreqani, R. (2021). Mythical birds, mystical symbolism, and the environment with a focus on Persian mystical poetry. Mystical Studies, 17(2), 281-304. Retrieved from https://s-erfani.kashanu.ac.ir/article_113251.html [In Persian]
- Zeraat-Pisheh, R. & Chitsaziyan, A. H. (2016). Form and symbolism of bird motifs in Samanid pottery of the 3rd and 4th centuries AH. Peykareh Quarterly, 5(10), 17-28. Doi:10.22055/PYK.2017.14542 [In Persian]
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 99 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 38 |