
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,029 |
تعداد مقالات | 9,099 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,295,351 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,531,236 |
رابطه بین خوشبینی با تابآوری از طریق نقش میانجیگری خودکارآمدی در دوره نوجوانی | ||
دستآوردهای روانشناختی | ||
مقاله 9، دوره 31، شماره 2 - شماره پیاپی 32، دی 1403، صفحه 185-210 اصل مقاله (1.86 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/psy.2024.43173.2977 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه نعمتی1؛ سید موسی گلستانه* 2؛ مهناز جوکار3 | ||
1دانشآموخته کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی ، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه خلیج فارس ، شهر بوشهر، ایران | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده، علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، شهر بوشهر، ایران | ||
3استادیار،گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، شهر بوشهر، ایران | ||
چکیده | ||
تابآوری بهعنوان توانایی و مهارتی است که فرد را قادر میسازد خود را با مشکلات و چالشها سازگار کند و این عامل کمککننده فرآیند تحول مثبت نوجوانی است. هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه خوشبینی با تابآوری از طریق نقش میانجیگری خودکارآمدی در دوره نوجوانی هست. این پژوهش به روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی در قالب مدل معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر و پسر پایههای ششم ابتدایی، متوسطه اول و دوم بوشهر در سال 1401- 1400 بودند که از بین جامعه تعداد 600 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. پرسشنامهها از طریق شبکههای اجتماعی مانند شاد، تلگرام و واتس آپ در اختیار دانش آموزان قرار داده شد که در نهایت ۵۰۳ پرسشنامه قابل تحلیل بود. از مقیاسهای خودکارآمدی Muris، پرسشنامه تابآوری De Caroli and John Sagon و پرسشنامه خوشبینی Scheier and Carver استفادهشده است. تحلیل دادهها با روش آمار توصیفی و مدل معادلات ساختاری از نرمافزارهای SPSS-24 و AMOS-24 استفاده شد. نتایج تجزیهوتحلیل داده ها در مدل معادلات ساختاری نشان داد که مدل کلی تحقیق و شاخصهای برازش مدل اصلاح شده از برازش بهتری برخوردارند. این مدل در نمونه دختران و پسران از برازش مطلوبی برخوردار بود. مسیرهای خوشبینی و خودکارآمدی به تابآوری در دوره نوجوانی معنیدار بودند. همچنین، مسیر خوشبینی بهصورت غیرمستقیم از طریق خودکارآمدی با تابآوری معنیدار است. با توجه به یافتههای این تحقیق، میتوان نتیجه گرفت که هر چه به اواخر نوجوانی نزدیک میشویم تأثیر خوشبینی کمتر شده و همچنین بین خوشبین با تابآوری از طریق میانجیگری خودکارآمدی رابطه مثبت و معنیداری هست. | ||
کلیدواژهها | ||
تابآوری؛ خودکارآمدی؛ خوشبینی؛ نوجوانی؛ نیازهای روانشناختی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Alghamdi, A., Karpinski, A. C., Lepp, A., & Barkley, J. (2020). Online and face-to-face classroom multitasking and academic performance: Moderated mediation with self-efficacy for self-regulated learning and gender. Computers in Human Behavior, 102, 214–222. https://doi.org/10.1016/j.chb.2019.08.018 Bandura, A., Barbaranelli, C., Caprara, G. V., & Pastorelli, C. (1996). Multifaceted impact of self-efficacy beliefs on academic functioning. Child Development, 67(3), 1206–1222. https://psycnet.apa.org/doi/10.2307/1131888 Behnam Vashani H., Hekmati pour N., Vaghee S., & Asghari Nekah S. (2015). Survey of social, emotional and academic self-efficacy in 7- 12 aged children with major thalassemia in Mashhad (2013). Journal of Pediatric Nursing, 2 (2), 49-57. [Persian] De Caroli, M. E., & Sagone, E. (2014b). Resilient Profile and Creative Personality in Middle and Late Adolescents: A Validation Study of the Italian-RASP. American Journal of Applied Psychology, 2, 53-58. Doi: 10.12691/ajap-2-2-4 Freed, R. D., Rubenstein, L. M., Daryanani, I., Olino, T. M., & Alloy, L. B. (2016). The relationship between family functioning and adolescent depressive symptoms: The role of emotional clarity. Journal of youth and adolescence, 45, 505-519. https://psycnet.apa.org/doi/10.1007/s10964-016-0429-y Golestaneh, M., & Teimoori, E. (2019). Examining some antecedents and important consequences of teachers' resilience. Psychological Achievements, 26(1), 169-190. Doi: 10.22055/psy.2019.17795.1527 [Persian] Habibi, M., Tahmasian, K., & Ferrer-Wreder, L. (2014). Self-efficacy in Persian adolescents: Psychometric properties of a Persian version of the Self-Efficacy Questionnaire for Children (SEQ-C). International Perspectives in Psychology, 3(2), 93-105. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/a0036059 [Persian] Hamedi Nasab, S., Askari, A., & Poor Shafai, H. (2017). Investigating the mediating Role of Students' Academic Optimism on the Relationship between School Academic Optimism and Students Self-Efficacy. Positive Psychology Research, 3(3), 47-60. https://doi.org/10.22108/ppls.2018.100361.1000 [Persian] Hasan Shahi, M. (2003). Investigating the relationship between optimism and stress coping strategies in university students. Quarterly Journal of Principles of Mental Health, fourth year, number (15 and 16), 86-98. [Persian] Howard, M. C. (2017). The empirical distinction of core self-evaluations, psychological capital, and the identification of negative core self-evaluations and negative psychological capital. Personality and Individual Differences, 114 (Supplement C): 108-118. http://dx.doi.org/10.1016/j.paid.2017.03.061 Javan Mojarrad, A. N., Sheikhi Fini, A. A., Zeinipour, H., & Abolghasemi, A. (2019). The relationship between curriculum quality and students' academic motivation: Examining the mediating role of psychological self-efficacy. Psychological Achievements, 27(2), 155-170. Doi: 10.22055/psy.2020.31966.2463 [Persian] Kealy, D., Ben-David, S., & Cox, D. W. (2020). Early parental support and meaning in life among young adults: the mediating roles of optimism and identity. Current Psychology, 4(2), 1-8. https://doi.org/10.1007/s12144-020-00907-w Khodabakhshi, M. (2004). Normative assessment, reliability and validity of the optimism scale in Isfahan city. Master's thesis in general psychology, University of Isfahan. [Persian] Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford publications. Luthans, F., Youssef, C. M., & Avolio, B. J. (2006). Psychological capital: Developing the human competitive edge. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195187526.001.0001 Marino, P., Sirey, J. A., Raue, P. J., & Alexopoulos, G. S. (2008). Impact of social support and self-efficacy on functioning in depressed older adults with chronic obstructive pulmonary disease. International Journal of Chronic Obstructive Pulmonary Disease, 3(4), 713-718. https://doi.org/10.2147/COPD.S2840 Mashinchi Abbasi, N., Habibi, M., Nouri, F., Hashemi, T. (2017). The role of optimism, self-efficacy and resilience in predicting psychological well-being, the 6th Scientific Research Conference of Educational Sciences and Psychology, Social and Cultural Damages of Iran, Tehran. https://civilica.com/doc/759604/. [Persian] Muris, P. (2001). A Brief Questionnaire for Measuring Self-Efficacy in Youths. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 23, 145-149. https://psycnet.apa.org/doi/10.1023/A:1010961119608 Oriol, X., Miranda, R., Bazán, C., & Benavente, E. (2020). Distinct routes to understand the relationship between dispositional optimism and life satisfaction: Self-control and grit, positive affect, gratitude, and meaning in life. Frontiers in Psychology, 11, 907. https://psycnet.apa.org/doi/10.3389/fpsyg.2020.00907 Paredes, M. R., Apaolaza, V., Fernandez-Robin, C., Hartmann, P., & Yañez-Martinez, D. (2021). The impact of the COVID-19 pandemic on subjective mental well-being: The interplay of perceived threat, future anxiety and resilience. Personality and Individual Differences, 170, 110455. https://psycnet.apa.org/doi/10.1016/j.paid.2020.110455 Petzold, M. B., Bendau, A., Plag, J., Pyrkosch, L., Mascarell Maricic, L., Betzler, F., ... & Ströhle, A. (2020). Risk, resilience, psychological distress, and anxiety at the beginning of the COVID‐19 pandemic in Germany. Brain and behavior, 10(9), e01745. https://doi.org/10.1002/brb3.1745 Richardson, G. E. (2002). The Metatheory of Resilience and Resiliency. Journal of Clinical Psychology, 58, 307-321. https://doi.org/10.1002/jclp.10020 Saadat, S., Davarpanah, S.H., Saeedpour, F., & Samiee, F. (2019). The Role of Psychological Capital (i.e., Hope, Optimism, Self-efficacy, Resilience) in Student's Academic Commitment. Education Strategies in Medical Sciences, 12, 1-11. DOI: 10.22038/jhl.2019.36772.1019 [Persian] Sagone, E., & De Caroli, M. E. (2015). Positive personality as a predictor of high resilience in adolescence. Journal of Psychology and Behavioral Science, 3(2), 45-53. http://dx.doi.org/10.15640/jpbs.v3n2a6 Sagone, E., De Caroli, M. E., Falanga, R., & Indiana, M. L. (2020). Resilience and perceived self-efficacy in life skills from early to late adolescence. International Journal of Adolescence and Youth, 25(1), 882-890. https://doi.org/10.1080/02673843.2020.1771599 Sayfipour Omshi, Neda, & Abolghasemi, Abbas. (2022). the mediating role of general self-efficacy and distress tolerance in the relationship between life expectancy and corona anxiety in adults. Psychological Achievements, 30(1), 183-204. DOI: 10.22055/psy.2022.40075.2796 [Persian] Scheier, M. F., & Carver, C. S. (1985). Optimism, coping, and health: assessment and implications of generalized outcome expectancies. Health psychology, 4(3), 219. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0278-6133.4.3.219 Shao, Y., & Kang, S. (2022). The association between peer relationship and learning engagement among adolescents: The chain mediating roles of self-efficacy and academic resilience. Frontiers in Psychology, 13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.938756 Smith, T. W., Pope, M. K., Rhodewalt, F., & Poulton, J. L. (1989). Optimism, neuroticism, coping, and symptom reports: an alternative interpretation of the Life Orientation Test. Journal of personality and social psychology, 56(4), 640. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0022-3514.56.4.640 Soltani, Z., Jamali, N., Khojaste Niam, A., Dargahi, S. (2016). The role of self-efficacy and psychological resilience in students' academic procrastination. Journal of Education Strategies in Medical Sciences, 9(4), 284-277. [Persian] Syakila Jaeh, N., & Madihie, A. (2019). Self-efficacy and resilience among late adolescents. Journal of Counseling and Educational Technology, 2(1), 27-32. https://doi.org/10.32698/0411 Tahmassian, K. (2007). Validation and Standardization of Persian Version of Self-Efficacy Questionnaire- Children. Journal of Applied Psychology, 4(1), 373-390 [Persian] Usán Supervía, P., Salavera Bordás, C., & Quílez Robres, A. (2022). The Mediating Role of Self-Esteem in the Relationship Between Resilience and Satisfaction with Life in Adolescent Students. Psychology Research and Behavior Management, 1121-1129. http://dx.doi.org/10.2147/PRBM.S361206 Wang, J. H., & Kiefer, S. M. (2020). Joint implications of teachers and classroom peers for adolescents' aggression and engagement. Journal of Applied Developmental Psychology, 71, 101199. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 61 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 78 |