
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,032 |
تعداد مقالات | 9,126 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,394,674 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,603,141 |
Analysis of Jean Dubuffet's Paintings Based on the Elements of Sartre's Existentialism | ||
Paykareh | ||
دوره 14، شماره 39، تیر 2025، صفحه 56-71 اصل مقاله (529.53 K) | ||
نوع مقاله: Original Article | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/pyk.2025.19880 | ||
نویسندگان | ||
Mansour Hessami Kermani* 1؛ Mahila Hessami2 | ||
1Associate Professor, Department of Painting, Faculty of Art, Alzahra University, Tehran, Iran. | ||
2Master's in Painting, Faculty of Art, Alzahra University, Tehran, Iran. | ||
چکیده | ||
Introduction: Existentialism is one of the most important trends in Western philosophy, with Jean-Paul Sartre playing a central role in its development by focusing on human identity, freedom, loneliness, and anxiety. The post-World War II period of despair was when art and philosophy significantly influenced each other. Studying artworks created during this era showcases the reflection of philosophy in art. The thoughts, ideas, and works of Sartre and Jean Dubuffet are the result of years intertwined with war, and the influence of Sartre's philosophy on Dubuffet's art is worthy of examination and study. The main question is, “How can Jean Dubuffet's paintings be studied based on Sartre's existential philosophy”? Research Method: This qualitative study used a descriptive-analytical and comparative method, with data collection based on library resources. Findings: The study of the key elements of existentialism, such as the precedence of existence over essence, individual responsibility, the absurdity of the world, and loneliness in Dubuffet's paintings, shows that these concepts are widely reflected in his works. Dubuffet is one of the important painters after World War II who preferred self-learning over the academic rules of art. Conclusion: By employing his unique techniques, Dubuffet has clearly reflected existentialist concepts in his works, and there is a close connection between Sartre's philosophy and his paintings. | ||
کلیدواژهها | ||
Philosophy؛ Painting؛ Existentialism؛ Jean-Paul Sartre؛ Jean Dubuffet | ||
مراجع | ||
- احمدی، بابک. (۱۳۸۷). معمای مدرنیته (چاپ پنجم). نشر مرکز.
- احمدی، بابک. (۱۴۰۰). سارتر که مینوشت (چاپ چهارم). نشر مرکز.
- احمدی، بابک. (۱۳۹۴). حقیقت و زیبایی (چاپ سیام). نشر مرکز.
- احمدی ملکی، رحمان. (۱۳۷۹). ژان دوبوفه در تکاپوی بیانی بیتکلف. هنر، (۴۴)، ۹۷-۱۰۵.
- ارجمند، بهمن. (۱۳۹۲). شاملو و اگزیستانسیالیسم سارتر (چاپ اول). نشر اقاقیا.
- اردلانی، حسین و رهبر، رامک. (1397). بازخوانی مفهوم بدنهای بدون اندام دلوزی در سه اثر از ژان دوبوفه؛ فضیلت راستین، بدن خانمها و L’Hourloup . اولین کنفرانس بین المللی مطالعات بین رشتهای در مدیریت و مهندسی، دانشگاه تهران، ایران.
- پاسبان ذوقی، پیمان، نامدار، لیدا، طاهری، جواد و حیدری، غلامرضا. (۱۴۰۱). بررسی اندیشههای هستیگرایانه در شعر مهدی اخوان ثالث بر اساس آرای ژان پل سارتر. نشریه ادبیات فارسی، ۱۸(۷۵)، ۵۴-۶۸.
- جمالپور، بهرام. (۱۳۷۱). انسان و هستی (چاپ اول). هماذر.
- جنسن، هورست وولدمار و جنسن، انتونیف. (۱۳۹۴). تاریخ هنر جهان (ترجمه محمدتقی فرامرزی) (چاپ دوم). مازیار.
- حمیدی، مژگان. (۱۳۹۶). کتابشناسی تفصیلی ژان پل سارتر در زبان فارسی. نقد کتاب حکمت، 4(۱۳ و ۱۴)، ۲۷۳-۲۸۲.
- هالینگ دیل، رجینالد. (۱۳۶۴). مبانی و تاریخ فلسفه غرب (ترجمه عبدالحسین آذرنگ) (چاپ اول). کیهان.
- سارتر، ژان پل. (۱۳۴۴). کلمات (ترجمه حسینقلی جواهرچی) (چاپ اول). کاوه.
- سارتر، ژان پل. (۱۳۴۸). اگزیستانسیالیسم یا مکتب انسانیت (ترجمه حسینقلی جواهرچی) (چاپ سوم). مؤسسه مطبوعاتی فرخی.
- سارتر، ژان پل. (1383). فروید (ترجمه قاسم روبین) (چاپ دوم). ناهید.
- سارتر، ژان پل. (1355). اگزیستانسیالیسم و اصالت بشر (ترجمه مصطفی رحیمی) (چاپ پنجم). مروارید.
- سارتر، ژان پل. (۱۴۰۰). ادبیات چیست (ترجمه مصطفی رحیمی و ابوالحسن نجفی) (چاپ دهم). نیلوفر.
سارتر، ژان پل. (1400). هستی و نیستی (ترجمه مهستی بحرینی) (چاپ چهارم). نیلوفر
- صفوی مقدم، ناژین. (۱۳۹۲). بررسی تحلیلی هستی و نیستی: درباره کتاب هستی و نیستی مهمترین اثر فلسفی ژان پل سارتر به انضمام گزارشی از مهمترین قسمت ترجمه نشده کتاب. ماه فلسفه، 6(۷۸)، ۷۱-۷۶.
- طباطبایی دانا، مریم السادات، علی زمانی، امیرعباس و عباسی، بابک. (۱۴۰۲)، نسبت «حضور دیگری» و «معناداری زندگی» در اندیشة ژان پل سارتر و مارتین بوبر. نشریۀ حکمت و فلسفه، 19(73)، ۱۲۹-۱۵۷.
- کاکا سلطانی، حمید، اردلانی، حسین و عارف، محمد. (۱۳۹۸). هستی و نیستی و نمود آن در نمایشنامة مگسها نوشتة ژان پل سارتر. نشریه تئاتر، (۷۵)، ۹۹-۱۱۲.
- لینتن، نوربرت. (۱۳۹۳). هنر مدرن (ترجمه علی رامین) (چاپ ششم). نی.
- محمد شاهی، شیرین. (1399). چگونگی نمود آزادی بشر ژان پل سارتر در آثار نقاشی ادوارد هاپر. نشریه شباک، ۶(۵)، 195 - 205.
- مردانی نوکنده، محمدحسین. (۱۳۸۱). مبانی اگزیستانسیالیسم. کیهان فرهنگی، (۱۹۵)، ۲۸-۳۱.
- مک کواری، جان. (۱۳۷۷). فلسفه وجودی (ترجمه محمد سعید کاشانی) (چاپ اول). هرمس.
- نوالی، محمود. (۱۳۷۹). فلسفههای اگزیستانس و اگزیستانسیالیسم تطبیقی (چاپ دوم). دانشگاه تبریز.
- هایدگر، مارتین. (۱۳۸۴). پایان فلسفه و وظیفه تفکر (ترجمه محمدرضا اسدی) (چاپ اول). اندیشه امروز.
- یالوم، آروین. (۱۳۸۶). دژخیم عشق (ترجمۀ مهشید یاسایی). آزمون.
- Al-kizwini, M, Abdulameer Rashed, H & Al-Saadi, B A. (2020). Metamorphosis in Jean Dubuffet Artworks. International Journal of Innovation, Creativity and Change, 13(3), 1125-1140 .
- Sartre, J-P. (2003). Being and nothingness an easy on phenomenological ontology (H. Barnes, Trans).. Newyorksarter.
- Moma, J. (1985). Léautaud, Redskin-Sorcerer. https://moma.org/collection/works/78924
- Moma, J. (1985). Head of a Girl from the Assemblages d’empreints series. https://moma.org/collection/works/78924
- Wikiart. (2012). Visual arts encyclopedia. https://theartstory.org/artist/dubuffet-jean. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 141 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 91 |