
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,032 |
تعداد مقالات | 9,137 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,469,910 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,641,760 |
بررسی امکان تحقق مدارای معرفت شناختی با اتکا به هرمنوتیک فلسفی گادامر و دلالتهای تربیتی آن | ||
علوم تربیتی | ||
دوره 31، شماره 1، شهریور 1403، صفحه 51-74 اصل مقاله (1.14 M) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/edus.2024.45156.3527 | ||
نویسندگان | ||
سیده زهره جوادی* 1؛ خسرو باقری نوع پرست2؛ نرگس سجادیه3؛ مهین چناری4 | ||
1گروه اصول و مبانی آموزش و پرورش، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2گروه اصول و مبانی آموزش و پرورش، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3اصول و مبانی آموزش و پرورش، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
4گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی امکان تحقق مدارای معرفت شناختی با اتکا به عناصر سازندهی هرمنوتیک فلسفی گادامر و بیان دلالتهای تربیتی آن است. روش مورد استفاده این پژوهش روش تحلیل مفهومی است. از طریق این روش میتوان تبیینی صحیح و روشن از معنای مفاهیم بواسطه توضیح رابطهی آن با سایر مفاهیم بدست داد. در این پژوهش با استفاده از این روش، از طریق تحلیل مفاهیم دیدگاه گادامر، پیش فرضهای فلسفی وی دربارهی مدارای معرفتشناختی تبیین میگردد. سپس دلالتهای تربیتی به واسطهی این این تحلیل، استنتاج میگردد. در ارتباط با مدارای معرفتشناختی ایدهی صریحی وجود ندارد و آنچه بیان شده سطوح مختلف مداراست. این پژوهش این مفهوم را در سطوح بالاتر، مورد بررسی قرار داده و مفهوم مدارای معرفتشناختی را روشن کرده است. هرمنوتیک فلسفی گادامر میتواند مبنای مناسبی برای دستیابی به مدارای معرفتشناختی باشد. با توجه به اینکه تنوع افکار و عقاید در جامعهی امروز قابل انکار نیست، آموزش مدارای معرفتشناختی در جریان بیلدونگ با فهم و تفاهم گره خورده است. لازمهی یک نظام تربیت اجتماعی منسجم، در نظر گرفتن حقوق متقابل افراد انسانی در جامعه میباشد. مباحث مورد بحث گادامر میتواند به ما آموزش دهد برای حرکت در مسیرِ حقیقت، به نگاه دیگری و فهم او از رویدادها توجه داشته باشیم. این توجه به دیگرپذیری موجب میشود قادر به گفتوگوی مؤثر و سازنده باشیم. | ||
کلیدواژهها | ||
مدارای معرفت شناختی؛ تربیت؛ بیلدونگ؛ معرفتشناسی؛ گادامر؛ فهم؛ گفتوگو | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Amini, A. (2016). The relationship between truth and beauty: looking at Gadamer's philosophical hermeneutics. Tehran: Naqdefarhang. [Persian] Bagheri Noparast, KH., & Yazdani, A. (2002). Education in the hermeneneutic perspective. Journal of Educational Sciences, 8(2), 23-48. https://Doi.org/10.22055/edus.2002.16027 [Persian] Fletcher, G. (1996). The Instability of Tolerance in Toleration: An Elusive Virtue, edit by David Heyd. Princeton University Press. https://Doi.org/10.1515/9781400822010.158. Forst, R. (2013). Toleration in Conflict. Past and Present. Cambridge: Cambridge University Press. https://Doi.org/10.1017/CBO9781139051200 Gadamer, H. G. (2004). Truth and method. (J., weinsheimer & D. G., marshal, Trans). New York: The continuum publishing company. Gadamer, H. G. (1972). The Incapacity for Conversation. (D., Vessy & C., Blauwkamp, Trans). Continental Philosophy Review (2006). 39, 351–359. Doi.org/10.1007/s11007-006-9041-2. Galeotti, A. E. (1993). Citizenship and Equality: The Place for Toleration. Political Theory, 21(4), 585-605. https://journals.sagepub.com/Doi/10.1177/0090591793021004002. Galeotti, A. E. (2002). Tolerance as Recognition, Cambridge. Cambridge University Press. https://Doi.org/10.1017/CBO9780511487392. Goldman, A. I. (1994). Argumentation and social epistemology. The Journal of Philosophy, 91(1), 27-49. Doi.org/10.2307/2940949 Grondin, J. (2011). Gadamer’s Experience and Theory of Education: Learning that the Other May Be Right. In Education, Dialogue and Hermeneutics, edit by Paul Fairfield. London: Bloomsbury Academic. https://Doi.org/10.5040/9781472541123.ch-001 Horton, J. (2019). Modus Vivendi and Political Legitimacy. In The political theory of Modus Vivendi, edit by John Horton & Monon Westphal & Ulrich Cham. Springer International. Doi.org/10.1007/978-3-319-79078-7_8. Hopmann, S. (2007). Restrained teaching: The common core of didaktik. European Educational Research Journal, 6(2), 109–124. https://Doi.org/10.2304/eerj.2007.6.2.109. Honneth, A. (1996). The Struggle for Recognition. (J., Anderson, Trans) Cambridge: The MIT Press. Katz, P. A. (1976). Towards the elimination of racism. Elmsford. New York: Pergamon Press. Leiviskä, A. (2015). The Relevance of Hans‐Georg Gadamer's Concept of Tradition to the Philosophy of Education. Educational Theory, 65(5), 581-600. https://Doi.org/10.1111/edth.12135. Macleod, C. (2010). Toleration, children and education. Educational Philosophy and Theory, 42(1), 9-21. https://Doi.org/10.1111/j.1469-5812.2008.00493.x McClosky, H., & Brill, A. (1983). The dimensions of tolerance: What Americans believe about civil liberties. Newyork: Russell Sage Foundation. Rozek, M., & Stobäus, C. D. (2016). Contributions of Gadamer to the Teachers Education in the Perspective of Full/Inclusive Education. Creative Education, 7(14), 1953-1960. Doi.org/http://dx.doi.org/10.4236/ce.2016.714197 Safaee Moghaddam, M., Kazemi, M., Pakseresht, M. J., & Marashi. SM. (2008). An investigation into the basic principles of civil education (an islamic approach). Journal of Educational Sciences, 15(3), 3-33. 10.22055/edus.2008.15744 Schweitzer, F. (2018). Education for Tolerance: Secular or Religious?. In Religious Education edited by Ednan Aslan ; Margaret Rausch. Springer International. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-658-21677-1_2 Thurow, C., Joshua. (2021). the Epistemic Justification for Tolerance. In The Palgrave Handbook of Toleration edited by Mitja Sardoč. Ljubljana: Educational Research Institute. Vogt, W. P. (1983). Social Tolerance and Education. The Review of Education, 9(1), 41-52. https://Doi.org/10.1080/0098559830090109 Wain, K. (2010). Education and Tolerance, Higher Education in Europe, 21(1), 13-24. https://Doi.org/10.1080/0379772960210103 Williams, B. (1996). Toleration: An Impossible Virtue?. In Toleration: An Elusive Virtue, edited by David Heyd. Princeton University Press. Woudenberg, RV. (2015). an epistemic argument for tolerance. International Journal of Philosophy and Theology, 76(5), 428-435. Doi.org/10.1080/21692327.2015.1133315
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 210 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 259 |