
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,029 |
تعداد مقالات | 9,099 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,291,217 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,527,271 |
اثربخشی آموزش بازیهای مدیریتی بر انگیزه شغلی و رفتار نوآورانه مدیران | ||
مطالعات روانشناسی صنعتی و سازمانی | ||
مقاله 4، دوره 11، شماره 1، فروردین 1403، صفحه 51-62 اصل مقاله (414.87 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
آذین تقیپور1؛ سونا رهبر2؛ محسن خلیلی* 3 | ||
1استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2کارشناسی ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
انگیزه کاری و رفتار نوآورانه نقش حیاتی در توسعه سازمانها ایفاء میکند، چراکه بهرهوری و اثربخشی کارکنان را افزایش میدهد. همچنین به معنای امکان توسعه کارآفرینی، آمادهسازی کارکنان برای فعال بودن برای تغییرات احتمالی، مشارکت آنان در فرآیند تصمیمگیری و اقدام است. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش بازیهای مدیریتی بر انگیزش شغلی و رفتارهای نوآورانه مدیران بود که پس از آشنایی با این تکنیک و مواجهه با موقعیتها و استفاده از آن در تصمیمگیری، رابطه آن را با انگیزش شغلی و رفتارهای نوآورانه بررسی شد. روش این پژوهش، نیمهآزمایشی بود که در آن از دو گروه پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه استفاده شد. در واقع آموزش بازیهای مدیریتی به عنوان یک متغیر مستقل برای تعیین تأثیر آن بر انگیزه شغلی و رفتارهای نوآورانه مدیران به عنوان متغیرهای وابسته بهکار گرفته شد. حجم نمونه شامل 30 نفر از مدیران شرکت نرمافزاری داتین است که به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره انتخاب شدند و معیار ورود آنها داشتن سابقه کار و حضور بیش از 2 سال در تیم بود. ابزار تحقیق شامل دو پرسشنامه خودگزارشی انگیزش شغلی هاکمن و اولدهام (1976) و رفتار نوآورانه کارکنان جانسن (2000) بود که قبل و بعد از مداخله موردنظر (آموزش بازیهای مدیرتی) برای گروه آزمایش اجرا شد. همچنین دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس و نرمافزار SPSS23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاکی از تأثیر آموزش بازیهای مدیریتی بر انگیزه شغلی و رفتارهای نوآورانه مدیران بود (05/0>P). اثربخشی آموزش مدیریت بازی بر انگیزش شغلی و رفتار نوآورانه نشان میدهد که مدیران با اتخاذ چنین رویکردی در سازمان میتوانند انگیزه شغلی و رفتار نوآورانه را در کارکنان افزایش دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
انگیزش شغلی؛ رفتار نوآورانه؛ آموزش بازی مدیریتی | ||
مراجع | ||
Alves, J., Marques, M. J., & Visser, M. (2006). Simulation of creativity and innovation in a small multidisciplimary NPD team. In R&D Mnagaement Conference, Taipel & Hsinchu Taiwan. Armstrong, M. (2020). Handbook of human resource management practice. London: Kogan Page. https://www.koganpage.com/hr-learning-development/armstrong-s-handbook-of-human-resource-management-practice-9781398606630 Ben Mortenson, W., Sixsmith, A., & Kaufman, D. (2017). Non-digital game playing by older adults. Canadian Journal on Aging/La Revue Canadienne Du Vieillissement, 36(3), 342-350. https://doi.org/10.1017/S0714980817000162 Carmeli, A., Meitar, R., & Weisberg, J. (2006). Self‐leadership skills and innovative behavior at work. International journal of manpower, 27(1), 75-90. https://doi.org/10.1108/01437720610652853 Dareho, M. P., Kindangen, P., & Kojo, C. (2017). Pengaruh Pendidikan, Pelatihan, dan Loyalitas Terhadap Efektivitas Karyawan PT. Delisa Minahasa Manado. Jurnal EMBA, 5(3), 4475-4484. Denning, T., Lerner, A., Shostack, A., & Kohno, T. (2013). Control-AltHack: The design and evaluation of a card game for computer security awareness and education. New York: ACM. https://doi.org/10.1145/2445196.2445408 Diliello, T. C., Houghton, J. D., & Daxley, D. (2011). Narrowing the creativity gap: The moderating effects of perceived support for creativity. The Journal of Psychology, 145(3), 151-172. https://doi.org/10.1080/00223980.2010.548412 Elliot, A. J., & Dweck, C. S. (2013). Handbook of competence and motivation. New York, NY: Guilford Publications. https://www.guilford.com/books/Handbook-of-Competence-and-Motivation/Elliot-Dweck-Yeager/9781462536030 Flatla, D. R., Gutwin, C., Nacke, L. E., Bateman, S., & Mandryk, R. L. (2011). Calibration games: Making calibration tasks enjoyable by addingmotivating game elements. New York: Association for Computing Machinery. https://doi.org/10.1145/2047196.2047248 Ghiathund, A. (2015). The effectiveness of women''s teamwork in the community-oriented plan to improve the quality of urban life. Research Journal of Social Work, 2(5), 171-200. https://doi.org/10.22054/rjsw.2015.7580 Gumbri, D. T., Shahid, S. A. M., Othman, A. K., & Harun, S. (2021). The effect of leader’s interpersonal communication skills on nurses innovative behaviour moderated by perceived trustworthiness. Social and Management Research Journal, 18(1), 101-120. https://doi.org/10.24191/smrj.v18i1.12872 Hackman, J. R., & Oldham, G. R. (1975). Development of the job diagnostic survey. Journal of Applied Psychology, 60(2), 159. https://doi.org/10.1037/h0076546 Hamari, J., & Koivisto, J. (2015). Working out for likes: An empiricalstudy on social influence in exercise gamification. Computers in Human Behavior, 50, 333–347. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.04.018 Harahap, S. F., & Tirtayasa, S. (2020). Pengaruh Motivasi, Disiplin, Dan Kepuasan Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Di PT. Angkasa Pura II (Persero) Kantor Cabang Kualanamu. Jurnal Ilmiah Magister Manajemen, 3(1), 120-135. https://jurnal.umsu.ac.id/index.php/MANEGGIO/article/view/4866 Hauser, L. (2014). Work motivation in organizational behavior. Economics, Management, and Financial Markets, 9(4), 239–246. https://www.homeworkgain.com/wp-content/uploads/edd/2019/10/20180220130321 Hinsz, V. B. (2008). The social context of work motivation: A social-psychological perspective. London, UK: Routledge/Taylor & Francis Group. Hughes, A. M., Zajac, S., Woods, A. L., & Salas, E. (2019). The role of work environment in training sustainment: A meta-analysis. Human Factors, 62(1), 166-183. https://doi.org/10.1177/0018720819845988 Husman, J., & Lens, W. (1999). The role of the future in studentmotivation. Educational Psychologist, 34, 113-125. https://doi.org/10.1207/s15326985ep3402_4 Janssen, O. (2000). Fairness perceptions as a moderator in the curvilinear relationships between job demands, and job performance and job satisfaction. Academy of Management Journal, 44(5), 1039-1050. https://doi.org/10.2307/3069447 Jiang, S., Wang, J., Zhang, R., & Liu, O. (2023). Innovation climate for individual motivation and innovation performance: Is innovative behavior a missing link? Journal of Innovation &Knowledge, Elsevier, 8(4), 100440. https://doi.org/10.1016/j.jik.2023.100440 Kozlowski, S. W., & Ilgen, D. R. (2006). Enhancing the effectiveness of work groups and teams. Psychological Science in the Public Interest, 7(3), 77-124. https://doi.org/10.1111/j.1529-1006.2006.00030.x Lantara, I. W. A. (2018). Pengaruh motivasi kerja terhadap kinerja karyawan dengan kepuasan kerja sebagai variabel intervening di pt. indonesia tourism development corporation (Itdc). Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha,10(1), 231-240. https://doi.org/10.23887/jjpe.v10i1.20093 Lin, Y. Y. (2020). Support matters: Predictors of intrinsic motivation in older learners in Taiwan. Australian journal of Adult Learning, 60(2), 190-212. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1267936.pdf Loukidou, L., Loan‐Clarke, J., & Daniels, K. (2009). Boredom in the workplace: More than monotonous tasks. International Journal of Management Reviews, 11(4), 381-405. https://doi.org/10.1111/j.1468-2370.2009.00267.x Maslow, A. H. (1954). Motivation and Personality. New York: Harper & Row. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1954.tb01136.x Mesterova, J., Procházka, J., Vaculík, M., & Smutny, P. (2015). Relationship between self-efficacy, transformational leadership and leader effectiveness. Journal of Advanced Management Science, 3(2)., 109-122. https://doi.org/10.12720/joams.3.2.109-122 Naik, N. (2014). Non-Digital Game-Based Learning in the teaching of mathematics in higher education. Academic Conferences International Limited, 2, 431-436. https://www.researchgate.net/publication/286698740 Ngan, P. T. (2015). Organizational innovativeness: Motivation in an employee''s Innovative work behaviour. Scientific Bulletin-Economic Sciences/Buletin Stiintific-Seria Stiinte Economice, 14, 86-97. https://www.researchgate.net/publication/303911015_ Olafsen, A. H., Deci, E. L., & Halvari, H. (2018). Basic psychological needs and work motivation: A longitudinal test of directionality. Motivation and Emotion, 42, 178-189. https://doi.org/10.1007/s11031-017-9646-2 Paruzel, A., Schmidt, L., & Maier, G. W. (2023). Corporate social responsibility and employee innovative behaviors: A meta-analysis. Journal of Cleaner Production, 393, 136189. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2023.136189 Pirola-Marlo, A., & Man, L. (2004). The relationship between individual creativity and team creativity: Aggregating across people and time. Journal of Organizational Behavior, 25(7), 235-252. https://doi.org/10.1002/job.240 Porhadi, S., Kamali, M., Khalesi, N., & Akbarfahimi, M. (2009). Motivational potential of jobs in the Rehabilitation Center of Tehran Welfare. Journal of Health Management, 12(37), 57-64. Qian, M., & Clark, K. R. (2016). Game-based Learning and 21st century skills: A review of recent research. Computers in Human Behavior, 63, 50–58. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.05.023 Ramamoorthy, N., Flood, P. C., Slattery, T., & Sardessai, R. (2005). Determinants of innovative work behaviour: Development and test of an integrated model. Creativity and INNOVATION MANAGEMENT, 14(2), 142-150. Rampa, R., & Agogué, M. (2021). Developing radical innovation capabilities: Exploring the effects of training employees for creativity and innovation. Creativity and Innovation Management, 30(1), 211-227. https://doi.org/10.1111/caim.12423 Rivaldo, Y., & Ratnasari, S. L. (2020). Pengaruh kepemimpinan dan motivasi terhadap kepuasan kerja serta dampaknya terhadap kinerja karyawan. Jurnal Dimensi, 9(3), 505-515. https://doi.org/10.33373/dms.v9i3.2727 Robson, K., Plangger, K., Kietzmann, J. H., McCarthy, I., & Pitt, L. (2015). Game on: Engaging customers and employees through gamification. Business Horizons, 59(1), 29-36. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2015.08.002 Sarmad, Z., Bazargan, A., & Hijazi, A. (2020). Research methods in behavioral sciences. Tehran: Agah Publications. [Persian] Scott, S. G., & Bruce, R. A. (1994). Determinants of innovative behavior: A path model of individual innovation in the workplace. Academy of Management Journal, 37(3), 580-607. Wang, V, H., Fang Y., Qureshi, I., & Janssen. O. (2015). Understanding employee innovative behavior: Integrating the social network and leader-member exchange perspective. Journal of Organizational Behavior, 36(3), 403, 430. Wiley, C. (1997).What motivates employees according to over 40 years of motivation surveys. J. Manpow, 18, 263–280. https://doi.org/10.1108/01437729710169373 Xerri, M. (2013). Workplace relationships and the innovative behaviour of nursing employees: A social exchange perspective. Asia Pacific Journal of Human Resources, 51(1), 103-123. https://doi.org/10.1111/j.1744-7941.2012.00031.x Yuan, F., & Woodman, R. W. (2010). Innovative behavior in the workplace: The role of performance and image outcome expectations. Academy of Management Journal, 53(2), 323-342. https://doi.org/10.5465/amj.2010.49388995 Zarei, A. M. (2022). Investigating the effect of consistent leadership on innovative behavior. The First International Conference on Management and Engineering, Quality and Reliability, Tehran. [persian] https://civilica.com/doc/1618195 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 398 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 294 |