
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,029 |
تعداد مقالات | 9,099 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,291,249 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,527,312 |
اثر رهبری خدمتگزار بر رفتارهای کاری نوآورانه با توجه به نقش میانجی معناداری کار در شرکتهای دانشبنیان | ||
مطالعات روانشناسی صنعتی و سازمانی | ||
مقاله 7، دوره 11، شماره 1، فروردین 1403، صفحه 95-108 اصل مقاله (489.42 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/jiops.2024.45388.1384 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه قاسم زاده* 1؛ حامد فرهنگ فلاح2؛ داوود عباسی3 | ||
1استادیار گروه مدیریت و حسابداری، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران | ||
2کارشناس ارشد مدیریت رفتار سازمانی، گروه مدیریت و حسابداری، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران | ||
3استادیار گروه مدیریت و حسابداری، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش بررسی نقش معناداری کار بهعنوان میانجی در رابطه بین رهبری خدمتگزار و رفتارهای کاری نوآورانه میباشد. در این پژوهش از روش توصیفی پیمایشی با نمونهگیری تصادفی طبقهای برای جمعآوری داده ها از نمونه 277 نفری از کارکنان شرکتهای دانشبنیان شهر تهران استفاده شده است. پرسشنامههای مورد استفاده در این تحقیق، پرسشنامه رهبری خدمتگزار (Patterson, 2003)، پرسشنامه معنادار بودن کار (Arnoux-nicolas et al., 2017) و پرسشنامه رفتارهای کاری نوآورانه (De jong & de Hartog, 2010) میباشند. دادهها با استفاده از الگویابی معادلات ساختاری با نرمافزارهای SPSS و Amos-24.0 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد رهبری خدمتگزار بر رفتارهای کاری نوآورانه اثر مستقیم مثبت و معنیدار دارد. همچنین رهبری خدمتگزار بر معناداری کار اثر مستقیم مثبت و معنیدار دارد. نتایج بوت استراپ نشان داد اثر غیرمستقیم رهبری خدمتگزار بهواسطه معناداری کار بر رفتارهای کاری نوآورانه مثبت و معنیدار میباشد، در نتیجه شرکتهای دانشبنیان میتوانند رهبری خدمتگزار را به عنوان یک روش متحولکننده برای باز کردن پتانسیل نوآوری کارکنان با القای حس هدفمندی در کارشان بپذیرند. | ||
کلیدواژهها | ||
رهبری خدمتگزار؛ معناداری کار؛ رفتارهای کاری نوآورانه؛ شرکتهای دانشبنیان | ||
مراجع | ||
Amabile, T. M., & Pratt, M. G. (2016). The dynamic componential model of creativity and innovation in organizations: Making progress, making meaning. Research in Organizational Behavior, 36, 157-183. https://doi.org/10.1016/j.riob.2016.10.001 Anderson, N., Potočnik, K., & Zhou, J. (2014). Innovation and creativity in organizations: A state-of-the-science review, prospective commentary, and guiding framework. Journal of Management, 40(5), 1297-1333. https://doi.org/10.1177/0149206314527128 Arnoux-Nicolas, C., Sovet, L., Lhotellier, L., & Bernaud, J. L. (2017). Development and validation of the meaning of work inventory among French workers. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 17, 165-185. https://doi.org/10.1007/s10775-016-9323-0 Banks, G. C., Gooty, J., Ross, R. L., Williams, C. E., & Harrington, N. T. (2018). Construct redundancy in leader behaviors: A review and agenda for the future. Leadersh Q, 29, 236–251. https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2017.12.005 Cai, W. J., Lysova, E. I., Khapova, S. N., & Bossink, B. A. G. (2018). Servant leadership and innovative work behavior in Chinese high-tech firms: A moderated mediation mode ofmeaningful work and job autonomy. Frontiers in Psychology, 9, 1-13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.01767 Chiniara, M., & Bentein, K. (2016). Linking servant leadership to individual performance:differentiating the mediating role of autonomy, competence and relatedness need satisfaction. Leadership Quarterly, 27(1), 124-141. https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2015.08.004 De Jong, J., & Den Hartog, D. (2010). Measuring innovative work behaviour. Creativity and Innovation Management, 19(1), 23-36. https://doi.org/10.1111/j.1467-8691.2010.00547.x Fatima, A., Ur Rehman, A., Amin, S., & Ismail, H. (2020). Impact of servant leadership on meaningful work with involvement culture as a moderator. Pakistan Journal of Social Sciences, 40(4), 1553-1565. https://pjss.bzu.edu.pk/index.php/pjss/article/view/958 Frieder, R. E., Wang, G., & Oh, I. S. (2018). Linking job-relevant personality traits, transformational leadership, and job performance via perceived meaningfulness at work: A moderated mediation model. Journal on Applied Psychology, 103, 324-333. https://doi.org/10.1037/apl0000274 Grant, A. M. (2012). Leading with meaning: Beneficiary contact, prosocial impact, and the performance effects of transformational leadership. Academy of Management Journal, 55, 458-476. https://doi.org/10.5465/amj.2010.0588 Greenleaf, R. K. (1977). Servant leadership: A journey into the nature of legitimate power and greatness. New York, NY: Paulist Press. Hai, T. N., & Van, Q. N. (2021). Servant leadership styles: A theoretical approach. Emerging Science Journal, 5(2), 245-256. https://doi.org/10.28991/esj-2021-01273 Janssen, O. (2000). Job demands, perceptions of effort-reward fairness and innovative work behaviour. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 73, 287-302. https://doi.org/10.1348/096317900167038 Kwan, L.Y., & Chiu, C. (2015). Country variations in different innovation outputs: The interactive effect of institutional support and human capital. Journal of Organizational Behavior, 36(7), 1050-1070. https://doi.org/10.1002/job.2017 Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28(4), 563–575. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1975.tb01393.x Liden, R. C., Wayne, S. J., Liao, C. W., & Meuser, J. D. (2014). Servant leadership and serving culture: Influence on individual and unit performance. Academy of Management Journal, 57(5), 1434-1452. https://doi.org/10.5465/amj.2013.0034 Liden, R. C., Wayne, S. J., Zhao, H., & Henderson, D. (2008). Servant leadership: Development of a multidimensional measure and multi-level assessment. Leadership Quarterly, 19(2), 161-177. https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2008.01.006 Martela, F., & Pessi, A. B. (2018). Significant work is about self-realization and broader purpose: Defining the key dimensions of meaningful work. Frontiers in Psychology, 9, 363-369. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00363 Naseri, F., & Shahamat Dehsorkh, F. (2023). The relationship between intolerance of uncertainty and entrepreneurial self-efficacy: The mediating role of emotional creativity. Industrial and Organizational Psychology Studies, 10(2), 225-244. https://doi.org/10.22055/jiops.2023.43648.1354 (in Persian) Patterson, K. (2003). Servant leadership: A theoretical model. Virginia: Regent University. https://www.regent.edu/wp-content/uploads/2020/12/patterson_servant_leadership.pdf Pradhan, S., & Jena, L. K. (2019). Does meaningful work explains the relationship between transformational leadership and innovative work behaviour? Vikalpa, 44(1), 30-40. https://doi.org/10.1177/0256090919832434 Shin, S.J., Yuan, F. R. & Zhou, J. (2017). When perceived innovation job requirement increases employee innovative behavior: A sensemaking perspective. Journal of Organizational Behavior, 38(1), 68-86. https://doi.org/10.1002/job.2111 Steger, M. F., Dik, B. J., & Duffy, R. D. (2012). Measuring meaningful work: The work and meaning inventory (WAMI). Journal of Career Assessment, 20(3), 322-337. https://doi.org/10.1177/1069072711436160 van Dierendonck, D. (2011). Servant leadership: A review and synthesis. Journal of Management, 37(4), 1228-1261. https://doi.org/10.1177/0149206310380462 Wang, Z., Meng, L., & Cai, S. (2019). Servant leadership and innovative behavior: A moderated mediation. Journal of Managerial Psychology, 34(8), 505-518. https://doi.org/10.1108/JMP-11-2018-0499 Zhuang, Z. Y., & Chen, J. L. (2015). The impact of servant leadership on employee innovative behavior and team innovation ability: Investigation in individual-level and team-level. Forecasting, 34(5), 15-21.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 279 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 326 |