
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,032 |
تعداد مقالات | 9,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,434,857 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,627,626 |
تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره ابتدایی از نظر میزان توجه به مفاهیم اشتراک دانش | ||
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات | ||
دوره 16، شماره 4، دی 1403، صفحه 41-54 اصل مقاله (1.87 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/slis.2024.44067.1937 | ||
نویسندگان | ||
رضا کریمی* 1؛ فاطمه اسحاقی مسکونی2 | ||
1دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه قم، قم، ایران | ||
2کارشناس ارشد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه قم، قم ، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از این پژوهش، ارزیابی محتوا کتابهای درسی دوره ابتدایی از نظر میزان توجه به مفاهیم اشتراک دانش است. روششناسی: پژوهش حاضر، به لحاظ رویکرد، کمّی و به لحاظ هدف، از نوع کاربردی است. برای انجام این پژوهش از روش تحلیل محتوا استفاده شده است؛ واحد تحلیل صفحات (متن، تمرین، تصویر، پانویس) که با مطالعات، تصاویر، تمرینها و فعالیت صورت گرفته است. ابتدا مفاهیم بدست آمده در اشتراک دانش (ضمنی و عینی) و گروهی و فردی جای گرفتند؛ ابزار جمعآوری دادهها شامل چکلیست محقق ساخته است. جامعه پژوهش را کلیه کتابهای درسی دوره ابتدایی منتشره شامل 41 کتاب است و از نمونهگیری صرفنظر شده است. در کلیه کتابهای درسی مورد تحلیل، 946 مؤلفه شناسایی شد. سپس دادههای گردآوری شده به کمک نرم افزار اکسل و با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی در فرایند تحلیلی آنتروپی شانون مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که مؤلفه فعالیت گروهی (دانش ضمنی) بیشترین میزان فراوانی را به خود اختصاص داده و کمترین میزان مؤلفه مربوط به مؤلفه هنر و سرگرمی (ضمنی) است. همچنین در بین کتابهای درسی، کتاب علوم تجربی بیشتر از سایر کتابها به مفاهیم اشتراک دانش توجه شده است. در بین کتاب های درسی، دادههای بهنجار شده برحسب کتابها، بیشترین ضریب اهمیت از بین دروس مختلف دوره ابتدایی مربوط به کتاب فارسی است و برای بهبود وضعیت اشتراک دانش و دستیابی به اهداف راهکارهایی ارائه گردید. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان میدهد که میزان توجه به مؤلفههای اشتراک دانش در کتابهای درسی دوره ابتدایی متوازن نیست و پایه ششم بیشترین میزان توجه را به خود اختصاص داده است. همچنین، کتابهای علوم تجربی، فارسی و کار و فناوری بیشترین اهمیت را در زمینه اشتراک دانش دارند. اگرچه اشتراک دانش ضمنی در کتابهای درسی برجسته است و به رشد مهارتهای دانشآموزان کمک میکند، اما تبدیل آن به دانش عینی بهعنوان چالشی مهم باقی مانده است. برای بهبود این وضعیت، لازم است دفتر تألیف کتابهای درسی به توزیع متوازن مؤلفههای اشتراک دانش در تمام پایهها توجه کند، معلمان از روشهای تدریس فعال استفاده نمایند و مدارس بستر مناسبی برای تقویت تعاملات دانشآموزان و تبدیل دانش ضمنی به عینی فراهم آورند. این اقدامات میتواند دانشآموزان را برای مشارکت مؤثر در سازمانهای دانشبنیان در آینده آماده کند. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزیابی محتوا؛ دوره ابتدایی؛ کتابهای درسی؛ اشتراک دانش؛ آنتروپی شانون | ||
مراجع | ||
Abbasi, R., & Abbasi, M. (2014). Examining the role of knowledge management in schools. 2nd International Conference on Management Challenges and Solutions, Scientific Conferences Center, Shiraz.
Abdullah, S. A., & Sulaiman, R. B. (2016). A systematic review and model development of the factors that affect knowledge sharing in educational institutions. International Journal of Science and Research (IJSR), 5(2), 1898-1903. https://doi.org/10.21275/v5i2.NOV161410
Alavi, M., & Leidner, D. E. (2001). Knowledge management and knowledge management systems: Conceptual foundations and research issues [1,2]. (Review). MIS Quarterly, 25(1), 107-137. https://doi.org/10.2307/3250961
Azar, A. (2001). Development of Shannon's entropy method for data processing in content analysis. Humanities Sciences Journal of Alzahra University, 11(37-38), 1-18.
Azimi, M., Adib, Y., & Matlabi, H. (2017). Alignment of the health education curriculum and health promotion in the sixth-grade textbooks based on the assumptions of the health system. Journal of Health Faculty and Institute of Health Research, 15(1), 83-96. http://edcbmj.ir/browse.php?a_id=1070&sid=1&slc_lang=en
Behlool, M., Hosseiniqolizadeh, R., & Karami, M. (2015). Role of individual, organizational, and technical factors in predicting teachers' behavioral, normative, and control beliefs about knowledge sharing. Educational Studies Journal, 31(3), 137-155. https://qjoe.ir/browse.php?a_id=169&sid=1&slc_lang=en
Behrangi, M., & Nasiri, R. (2016). The impact of teaching science with a management model on self-regulated learning of third-grade middle school students. Journal of New Approaches in Educational Management, 7(28), 109-130. https://jedu.marvdasht.iau.ir/article_2226.html
Delavar, A. (2014). Research methods in psychology and educational sciences. Tehran: Virayesh Publications. https://ravabook.ir
Ebrahimipour Koumala, S., Nadiri, E., & Seif Naraqi, M. (2016). Design and validation of an ideal curriculum model focusing on problem-solving skills of students in social studies of elementary education in Iran. Educational Leadership and Management Quarterly, 10(3), 9-27. https://sanad.iau.ir/Journal/edu/Article/857263/FullText
Emmer, E. T., & Gerwels, M. C. (2002). Cooperative learning in elementary classrooms: Teaching practices and lesson characteristics. Elementary School Journal, 103(1), 75-92. https://doi.org/10.1086/499716
Estavar, N. (2008). Effectiveness of collaborative learning on academic progress of elementary students in Tabriz. Payek Noor Journal, 8(1), 100-110. https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/796575
Gholtash, A. (2004). The effect of cooperative learning on social skills of male fifth-grade students in Kermanshah. Ma thesis, Tarbiat Moallem University, Tehran, Iran. https://ganj.irandoc.ac.ir//#/articles/7c82f76fda4b1d0ae96fd965f2ba4e51
Hassanzadeh, M., Ranjbarfard, M., Aghdasi, M., & Al-Badawi, A. (2015). Knowledge management business processes: Along with tools for process-oriented knowledge management. Tehran: Ketabdar. https://www.ketabrah.ir
Hosseiniqolizadeh, R., & Khoniki Darmiān, T. (2015). Impact of epistemological beliefs on knowledge-sharing behavior and comparison among graduate students. New Educational Approaches, 10(1), 23-40. https://nea.ui.ac.ir/article_19125.html?lang=en
Majid, S., & Panchapakesan, C. (2015). Perceptions and knowledge-sharing behavior of pre-university students. International Information & Library Review, 47(1-2), 30-38. https://doi.org/10.1080/10572317.2015.1049489
Maleki, H. (2006). Curriculum structure and problem-solving approach. Journal of Psychology and Educational Sciences, 2(3), 147-163. https://doi.org/10.22054/jep.2006.5975
Mikulecky, P. (2005). Knowledge sharing as an innovative educational practice: Educating knowledge technologies. In Proceedings of the 10th annual SIGCSE conference on Innovation and technology in computer science education (pp. 355-355). https://doi.org/10.1145/1067445.1067554
Mohammadi, K. (2014). Investigating the application of knowledge management in curriculum content preparation and development in the textbook design office. Master’s thesis in Curriculum Planning, Alzahra University.
Nawaz, Q., & Javed, M. (2014). Effect of cooperative learning on the academic achievement and self-concept of students at elementary school level. Gomal University Journal of Research, 30(2), 127-135.
Nonaka, I., & Takeuchi, H. (1995). The knowledge-creating company. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oso/9780195092691.001.0001
Polanyi, M. (1966). The tacit dimension. In L. E. Prusak (Ed.), Knowledge in organizations (pp. 135-146). Butterworth-Heinemann. https://doi.org/10.1016/B978-0-7506-9718-7.50010-X
Rohmah, S., Hermawan, C. M., Mutiara, D., Lubis, A. F., Shofiyah, S., & Rosfiani, O. (2022, December). Knowledge sharing in groups to improve learning outcomes and social skills of elementary school students. In Sixth International Conference on Language, Literature, Culture, and Education (ICOLLITE 2022) (pp. 524-530). Atlantis Press. https://doi.org/10.2991/978-2-494069-91-6_82
Roudi, G. (2019). Study of the role of organizational leadership and culture on the use of tacit knowledge among employees in public universities of Iran (Doctoral dissertation, Payam Noor University, Mashhad).
Salis, S., & Williams, A. M. (2010). Knowledge sharing through face-to-face communication and labor productivity: Evidence from British workplaces. British Journal of Industrial Relations, 48(2), 436-459. https://doi.org/10.1111/j.1467-8543.2009.00762.x
Samavi, S. A. H. (2020). Comparing the effectiveness of flipped learning and collaborative learning on academic achievement, self-regulated learning, and academic engagement of sixth-grade students in Lamerd County (Doctoral dissertation, Islamic Azad University, Marvdasht Unit, Department of Educational Sciences and Psychology).
Sarmad, Z., Bazargan, A., & Hajazi, E. (2022). Research methods in behavioral sciences. Tehran: Agah Publications. https://agahbookshop.com
Spender, J. C. (1996). Making knowledge the basis of a dynamic theory of the firm. Strategic Management Journal, 17, 45-62. https://doi.org/10.1002/smj.4250171106
Walker, J. W. (2002). Research, knowledge sharing, and you. Human Resource Planning, 25(2), 10-13.
Yuen, J., & Majid, M. (2007). Knowledge-sharing patterns of undergraduate students in Singapore. Library Review, 56(6), 485-494. https://doi.org/10.1108/00242530710760382 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 416 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 238 |