
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,029 |
تعداد مقالات | 9,099 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,291,269 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,527,322 |
طراحی الگوی مفهومی اجتماع یادگیری حرفهای معلمان دوره دوم متوسطه | ||
مطالعات روانشناسی صنعتی و سازمانی | ||
مقاله 1، دوره 11، شماره 1، فروردین 1403، صفحه 1-16 اصل مقاله (505.23 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/jiops.2024.46404.1400 | ||
نویسندگان | ||
معصومه هرمزی نژاد1؛ مجتبی جهانیفر* 2؛ ماریا نصیری3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
3استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
اجتماعات یادگیری حرفهای، چهارچوب و فرایندی را برای یادگیری مداوم و رشد حرفهای معلمان فراهم میآورد. بنابراین، این پژوهش با هدف طراحی الگوی مفهومی اجتماع یادگیری حرفهای معلمان دوره دوم متوسطه استان خوزستان انجام گرفت. پژوهش از نوع تحقیقات توسعهای-کاربردی و به روش کیفی بود. در این پژوهش رویکرد بخش کیفی پژوهش، مبتنی بر نظریه دادهبنیاد و ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمهساختاریافته با 18 نفر از اساتید و خبرگان دانشگاهی و فعالین در مدارس متوسطه بود. دادهها با استفاده از روش تحلیل گراند تئوری، تجزیه و تحلیل شدند. در ادامه دادهای حاصل در طی ۳ گام کدگذاری باز، محوری و گزینشی مورد پردازش قرار گرفت. برای تحلیل و تفسیر دادهها، از نرمافزار Atlasti استفاده شد. در نهایت 18 مصاحبه تحلیل شد که تعداد 169 کدباز، و با الگوی پارادایمی استراوس و کوربین، 17 کد محوری (شرایط علی شامل 4 کد محوری و 9 مقوله؛ شرایط زمینهای شامل 3 کد محوری و 7 مقوله؛ شرایط مداخلهگر شامل 2 کدمحوری و 4 مقوله؛ راهبردها شامل 4 کد محوری و 11 مقوله؛ و پیامدها شامل 4 کد محوری و 11 مقوله) استخراج گردید. بنابراین، برای موفقیت یک نظام آموزشی و پرورش توانمند لازم است که حتماً در نظامهای آموزشی اجتماعات یادگیری حرفهای ایجاد و توجه ویژهای به آنها شود و هرچه در یک نظام آموزشی اجتماعات یادگیری حرفهای فعالتری وجود داشته باشد آن نظام موفقتر عمل میکند و دانشآموزان موفقتری را به جامعه تحویل میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری حرفهای؛ اجتماع یادگیری حرفهای؛ معلمان | ||
مراجع | ||
Flick, U. (2008). A result of qualitative research, translated by: Hadi Jalili, Tehran: Ney Publishing. Ahmadi Aghdam, J., Ghasemzadeh Alishahi, A., & Mahdiuon, R. (2021). The role of learning motivation and professional learning on professional learning community of teachers. Mananging Education in Organizations, 10(2), 131-158. https://doi.org/10.52547/MEO.10.2.131 Amoozadeh, R., Shafizadeh, H., & Ahmadi, F. (2023). Designing a professional learning community model for teachers. Journal of Adolescent and Youth Psychological Studies, 4(10), 11-24. Antinluoma, M., Ilomäki, L., & Toom, A. (2021). Practices of professional learning communities. Front Educ, 6, 617613. https://doi.org/10.3389/feduc .2021 .617613 Carpenter, D. (2017). Collaborative inquiry and the shared workspace of professional learning communities. International Journal of Educational Management, 31(7), 1069-1091. https://doi.org/10.1108/IJEM-10-2015-0143 Chen, G., & Klimoski, R. J. (2007). Training and development of human resources at work: Is the state of our science strong? Human Resource Management Review, 17(2), 180-190. https://doi.org/10.1016/j.hrmr.2007.03.004 Cheng, C., & Zhao, J. (2023). The impact of professional learning communities on pre-service teachers’ professional commitment. Front. Psychol, 14, 1153016. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1153016 Corbin, J., & Strauss, A. (2008). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. https://doi.org/10.1177/10944281083245Hobbi Ghratapeh, S., Hassani, M., Ghalavandi, H., & Ghasemzadeh Alishahi, A. (2022). Explaining the causal model of leadership challenges of professional learning communities at high schools in Urmia. Managing Education in Organizations, 11(4), 87-107. https://doi.org/10.52547/meo.11.4.87 Hou, Y., Chen, S., & Yu, S. (2023). Unspoken teacher conflict: uncovering female novice teachers' conflict experiences in professional learning community. Journal of Professional Capital and Community, 8(2), 90-108. https://doi.org/10.1108/JPCC-03-2022-0020 Jafarizadeh Jarjafki, F., & Motahrinejad, H. (2022). The relationship between transformational leadership and educational leadership of school principals with teachers' perception of the characteristics of professional learning communities. 6th International Conference on Global Studies in Educational Sciences, Psychology and Counseling, 29 January 2022, 217-231, Tehran. https://www.symposia.ir/IPECONF06 Kan’aani, M., Hasani, R., & Mohammadi, M. (2022). Team-based professional development of teachers: Dimensions and components. Journal of Education, 39(2), 139-160. http://qjoe.ir/article-1-2189-fa.html Karimzadeh, A., Kodkhodazadeh, M., & Yazdan Panah, B. (2023). The relationship between teachers' professional learning community and productivity in education among primary school teachers in Kerman. The first national education conference. Improving productivity, challenges, strategies and solutions, 44-61. 30 September 2023, Tehran. https://civilica.com/doc/1873976 Kikha, M. (2021). The impact of school-based management on the professional learning community in secondary school teachers of Zahak city. The Third National Conference on Modern Researches in Education, Psychology, Jurisprudence, Law and Social Sciences, 23-39, July 14, 2021, Shirvan. https://civilica.com/doc/1246904 Lee, J., Zhang, Z., & Yin, H. (2011). A multilevel analysis of the impact of a professional learning community, faculty trust in colleagues and collective efficacy on teacher commitment to students. Teaching and Teacher Education, 27, 820-830. https://doi.org/10.1016/j.tate.2011.01.006 Marati, A., Khamisabadi, M., & Islampanah, M. (2013). The need to pay attention to new technologies in education. The First National Congress of Virtual Space and Emerging Social Harms, Tehran, Ministry of Cooperation, Labor and Social Welfare, New social, 18 December 2012, Tehran Matani, M., Hassanzadeh, R., & Matan, M. (2008). Investigating the effect of in-service training in the development of human resources (in Azad University, Sari branch). Journal of Industrial Strategic Management, 5(11), 48-56. https://ensani.ir/file/download/article/20120327154917-4013-4.pdf Mirahmadi, K., Khorasani, A., Abolghasemi, M., & Mehri, D. (2019). Âprofessional learning communities (PLC): An effective strategy to improve teachersâ self-efficacyâ. Teaching and Learning Research, 16(1), 1-14. https://doi.org/10.22070/tlr.2020.3000 Motahrinejad, H., & Joza, H. (2020). Analyzing the structural relationships of professional learning community and teachers' commitment with mediator role of collective efficacy. Managing Education in Organizations, 9(1), 91-113. http://journalieaa.ir/article-1-142-en.html Pareja Roblin, N., & Margalef, L. (2013). Learning from dilemmas: Teacher professional development through collaborative action and reflection. Teachers and Teaching, 19(1), 18-32. https://doi.org/10.1080/13540602.2013.744196 Prasetya, A. B. (2017). Organizational lerning and strategy: Information processing approach of organizaitonal learning to perform strategic choice analysis. The Winners, 18(1), 25-32. https://doi.org/10.21512/tw.v18i1.4050 Refai, Z., Hasani, R., & Mohammadi, M. (2021). Teacher's self-efficacy and its relationship with the professional learning community in virtual learning environments (VLEs): The mediating role of professional development. Karafan Quarterly Scientific Journal, 18(2), 337-357. https://doi.org/10.48301/kssa.2021.130887 Sabala, H. (2013). Learining community system. Eurasian Journal of Educational Research (EJER), 70, 1-18. https://ejer.com.tr/?s=Learining+community+system Veelen, R. V., Sleegers, P. J. C., & Endedijk, M. D. (2017). Professional learning among school leaders in secondary education: The impact of personal and work context factors. Educational Administration Quarterly, 53, 365-408. https://doi.org/10.1177/0013161X16689126 Zhang, H., & Wen, Q. (2020). The impact of a professional learning community on the development of university teachers instructing different foreign languages. Foreign Language World, 1(2), 27–34. Zheng, X., Yin, H., & Li, Z. E. (2018). Exploring the relationships among instructional leadership, professional learning communities and teacher selfefficacy in China. Educational Management Administration & Leadership, 47(6), 1-17. https://doi.org/10.1177/1741143218764176 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 692 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 466 |