
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,032 |
تعداد مقالات | 9,135 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,463,646 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,638,461 |
نقش کتابخانههای دانشگاه شهید چمران اهواز در توسعه پایدار استان خوزستان | ||
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات | ||
دوره 16، شماره 4، دی 1403، صفحه 23-40 اصل مقاله (1.75 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/slis.2024.37110.1827 | ||
نویسندگان | ||
شهناز خادمی زاده* 1؛ سمیه آورند2؛ مرضیه مهرابیان3؛ منصوره هاتفی کیا4 | ||
1دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی ، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
3کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی ، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
4دانشجوی کارشناسی ارشد، علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: این پژوهش با هدف مطالعهی نقش کتابخانههای دانشگاه شهید چمران اهواز در توسعهی پایدار استان خوزستان انجام شده است. روششناسی: این پژوهش از منظر هدف از نوع مطالعات کاربردی و توسعهای و از منظر روش جز مطالعات کیفی میباشد. در این پژوهش از روش پدیدارشناسی توصیفی کلایزری (Colaizzi) تبعیت شده است. مشارکتکنندگان در این پژوهش کلیه صاحبنظران و متخصصان و پژوهشگران حوزه توسعه پایدار استان خوزستان است که نمونه آماری به روش هدفمند (Purposeful Sampling) تا رسیدن به اشباع نظری (Data Saturation) ادامه یافته است و تعداد 10 نفر بهعنوان نمونه آماری در پژوهش مشارکت داشتند و در فرایند مصاحبه عمیق قرار گرفتهاند. یافتهها: تجزیه و تحلیل مصاحبههای انجامشده در رابطه با نقش کتابخانههای دانشگاهی در توسعه پایدار استان خوزستان در قالب تحلیل مضمونی در سه سطح مضمون فراگیر، سازماندهنده و پایه دستهبندی شده است. نتایج تجزیه و تحلیل مصاحبهها 132 مضمون پایه را در 24 مضمون سازماندهنده و 4 مضمون پایه شناسایی کرده است. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش نشان داد، کتابخانههای دانشگاهی استان خوزستان از چهار بعد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی و محیطی در توسعه پایدار تأثیر داشته است در نتیجه ضرورت دارد که کتابخانهها در راستای عملکرد بهتر در این زمینه به تغییر نقش کاربری کتابخانه به مراکز اشاعه اطلاعات و تبادل اندیشهها بپردازند | ||
کلیدواژهها | ||
کتابخانههای دانشگاهی؛ توسعه پایدار؛ توسعه؛ خوزستان | ||
مراجع | ||
Alshuwaikhat, H., & Abubakar, I. (2010). An integrated approach to achieving campus sustainability: Assessment of the current campus environmental management practices. Journal of Cleaner Production, 16(16), 1777–1785. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2007.12.002
Anyim, W. O. (2021). Sustainable development goal on quality education: A review of e-learning resources and pedagogy in the university system. Library Philosophy and Practice, (e-journal), 5578. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/5578/
Bawack, R. (2018). Academic libraries in Cameroon: The gateway to achieving sustainable development goals. Library Philosophy and Practice. Retrieved from https://events.aflia.net/event/7/contributions/40/attachments/14/15/Bawack.pdf
Berchin, I. I., de Aguiar Dutra, A. R., & Guerra, J. B. S. O. D. A. (2021). How do higher education institutions promote sustainable development? A literature review. Sustainable Development, 29(6), 1204–1222. https://doi.org/10.1002/sd.2219
Beutelspacher, L., & Meschede, C. (2020). Libraries as promoters of environmental sustainability: Collections, tools and events. IFLA journal, 46(4), 347-358. https://doi.org/10.1177/0340035220912513
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
Ebrahimi, A., Habib, F., & Etessam, I. (2019). Assessing the impact of Islamic Azad University of Sari on sustainable developments of the surrounding areas. Hoviate Shahr, 13(37), 19–32. https://ensani.ir/file/download/article/1650095399-10520-98-284.pdf [In Persian]
Eghdami Moghadam, S. (2016). Studying the components of sustainable development in the theoretical textbooks of first-secondary education using the Shannon entropy method (Master's thesis). Shahid Rajaei University of Education, College of Human Sciences. [In Persian]
Esad, B., & Sidik, L. (2011). Education for sustainable development Bosnia and Herzegovina: Research report. This report has been prepared by proMENTE social research. https://www.promente.org/IPA-ESdPI-green-en.pdf
Faghihimani, M. (2012). A systemic approach for measuring environmental sustainability at higher education institutions: A case study of the University of Oslo. University of Oslo. https://www.duo.uio.no/handle/10852/35494
Fazeli, M., Fatahi, S., & Zanjan Rafiei, S. N. (2013). Social development, indicators and status of Iran in the world. Journal of Socio-Cultural Development Studies, 2(1), 159–182. https://journals.sabz.ac.ir/scds/browse.php?a_id=65&sid=1&slc_lang=fa [In Persian]
Goldin, I., & Winters, A. (2001). Economics of sustainable development (G. R. Azad & A. R. Roknoddin Eftekhari, Trans.). Tehran: Commercial Publishing Company. [In Persian]
Goodarzi, M. (1999). Sustainable development of terrestrial resources: The case study of the dam. Journal of Scientific Science, (30). [In Persian]
Jankowska, M. A., & Marcum, J. W. (2010). Sustainability challenge for academic libraries: Planning for the future. College and Research Libraries. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/283144976
Javedani, H. (2012). The productive role of university in sustainable development through producing social capital. Journal of Iran Cultural Research, 6(1), 55–80. [In Persian]
KarimZadeh, K. (2018). Education and sustainable development. In Proceedings of the Seventh National Conference on Sustainable Development in Educational Sciences and Psychology, Social and Cultural Studies. Tehran: Center of Solutions to Achieve Sustainable Development - The Higher Education Institution. [In Persian]
Khalid, A., Malik, G. F., & Mahmood, K. (2021). Sustainable development challenges in libraries: A systematic literature review (2000–2020). The Journal of Academic Librarianship, 47(3), 102347. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2021.102347
Lilian Atta-Obeng & Perpetua S. Dadzie (2020): Promoting Sustainable Development Goal 4: The Role of Academic Libraries in Ghana, International Information & Library Review, DOI: 10.1080/10572317.2019.1675445
Manolis, E. N., & Manoli, E. N. (2020). Raising awareness of the Sustainable Development Goals through ecological projects in higher education. Journal of Cleaner Production, 123, 614. https://doi.org/10.1080/10572317.2019.1675445
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage Publications. https://www.scirp.org/reference/referencespapers?referenceid=1423956
Pakbaz, Z. (2019). Strategic planning analysis of universities based on sustainable development components (Master's thesis). Alzahra University, Faculty of Educational and Psychology. [In Persian]
Qorbani, M., Babolhavaeji, F., & NooshinFard, F. (2018). Sustainable management indicators for green libraries. Journal of Library National Studies and Information Organization, 28(1), 67–67. https://ensani.ir/file/download/article/20180114082345-9556-253.pdf [In Persian]
Rezaei Pandari, A. (2019). Designing a framework for sustainable development policy making by ISM-IPA approach. Majlis and Rahbord, 27(101), 223–242. https://nashr.majles.ir/article_362.html [In Persian]
Rezaei, M., Liyaqati, H., & Mostafavi, H. (2013). Environmental education and sustainable development. In Proceedings of the First National Conference on Environmental Education. Tehran: Environmental Organization Publications. [In Persian]
Rezaei, N., Amiri, M. R., & VakiliMofrad, H. (2014). Role of academic libraries in sustainable development of medical education: A case study. The Quarterly Journal of Studies and Development of the University of Medical Sciences Shahid Sadooqi Yazd, 9(13), 1-12. [In Persian]
SadatHoseini Janbazi, F., & Biglari, M. (2017). The role of public libraries in sustainable development (case example: Sabzevar city). In Proceedings of the First International Conference and the Third National Conference of Architecture and Sustainable Urban Landscape. Tehran. https://civilica.com/doc/519145/ [In Persian]
Tans, E. D. (2017). Sustainable academic libraries: A campus partnership at Michigan State University. In W. Leal Filho et al. (Eds.), Handbook of theory and practice of sustainable development in higher education (pp. 95–106). World Sustainability Series. https://doi.org/10.1007/978-3-319-47895-1_6
Zangeneh, S. (2020). Moving towards green libraries and sustainable development: Case study of Kermanshah public libraries. Journal of Knowledge Retrieval and Semantic Systems, 7(23), 88–112. https://doi.org/10.22054/jks.2020.50050.1270 [In Persian] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 434 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 534 |