
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,033 |
تعداد مقالات | 9,145 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,491,469 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,657,187 |
Investigating the Emergence of Bright Circles in "Orphism" Based on the Evolution of the Color Element and Geometric Shapes | ||
Paykareh | ||
دوره 13، شماره 35، تیر 2024، صفحه 20-35 اصل مقاله (1.5 M) | ||
نوع مقاله: Review | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/pyk.2024.18820 | ||
نویسندگان | ||
Amir Shabanipour Fomani* 1؛ Marzieh Babaei Chahardeh2 | ||
1Faculty of Painting Department, College of Art and Architecture, Gilan University, Gilan, Iran. | ||
2Master of Art Research, Faculty of Art and Architecture, Gilan University, Gilan, Iran. | ||
چکیده | ||
Introduction: «Orphism» is one of the most important artistic movements in world art history, and its bright colors and circular shape are among its most essential features. This movement is a branch of «Cubism» style. Cubism was an advancement in art that influenced artists to abandon existing traditions and form new movements, such as Orphism. The present research first examines the color and form in the works of Orphism, and in order to investigate its evolution, it examines the color and geometric shapes in Cubism to discover the factors that cause changes in the transition from Cubism to Orphism. Then, it explores what is so powerful about the circle shape that drives artists to use it to convey ideas. This research aims to investigate the emergence of bright circles in Orphism based on the evolution of the color element and geometric shapes in the transition from Cubism to Orphism and to identify these developments in the works of artists such as Picasso, Braque, Gris, Delaunay, and Kupka. Research Method: The current research method is descriptive-analytical, and data collection is conducted using documents and library materials, such as note-taking and photo reading. The statistical population of this research is thirteen paintings in Cubism and Orphism styles. Findings: The circle shape was the best way to evoke music due to its endless and continuous movement in combination with bright and vibrant colors. When music is depicted, the evidence shows that abstraction and reaching something beyond the material world are concerns for them; this is one of the other reasons for choosing the circle shape, which symbolizes the reflection of the world, unity, sublimity, integrity, and divine nature. The representation of movement, music, and celestial symbols with bright, vibrant colors and a circular shape in the works of Orphism can be seen as the continuation of the geometry of Cubism, and on the other hand, compared them with everyday day and earthly scenes, such as nature and still life with limited colors and dimensions of Cubism. Conclusion: Cubist artists with a realistic mentality sought to express earthly and material events. Orphisms followed an extraterrestrial and spiritual point of view and displayed it in their works with bright circles, one of the oldest meaningful symbols of humanity. | ||
کلیدواژهها | ||
Color؛ Geometry؛ Cubism؛ Orphism؛ Brilliant Circle | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
- استاکستد، مریلین. (1396). تاریخ هنر. تهران: فخراکیا.
- الیاده، میرچا. (1399). رساله در تاریخ ادیان (ترجمۀ جلال ستاری). تهران: سروش.
- الیاده، میرچا. (1393). نمادپردازی، امر قدسی و هنرها (ترجمۀ مانی صالحه علامه). تهران: نیلوفر.
- بکولا، ساندرو. (1393). هنر مدرنیسم (ترجمۀ رویین پاکباز). تهران: فرهنگ معاصر.
- بوخهایم، لوتار. (1379). زندگی و هنر پیکاسو (ترجمۀ علیاکبر معصومبیگی). تهران: نگاه.
- پاکباز، رویین. (1395). دایرهالمعارف هنر. تهران: فرهنگ معاصر.
- چیلورز، ایان و آزبورن، هارولد و دیگران. (1382). سبکها و مکتبهای هنری (ترجمۀ فرهاد گشایش). تهران: عفاف.
- دوبوکور، مونیک. (1396). رمزهای زنده جان (ترجمۀ جلال ستاری). تهران: مرکز.
- زمانی طهرانی، شاهین. (1400). بررسی تطبیقی آثار نقاشی مکتب فوتوریسم با مکتب کوبیسم با تأکید بر زمان و حرکت (پایاننامه کارشناسیارشد پژوهش هنر)، دانشگاه پیام نور، مرکز تهران شرق، تهران، ایران.
- سلطان کاشفی، جلالالدین. (1388). بررسی عناصر چندوجهی در کوبیسم و ارتباط آن با چندصدایی در موسیقی. نامه هنرهای تجسمی و کاربردی، 2(4). 51-61. Doi: 10.30480/VAA.2010.666.
- سیدحسینی، رضا. (1376). مکتبهای ادبی. تهران: نگاه.
- کمبل، جوزف. (1380). قدرت اسطوره (ترجمۀ عباس مخبر). تهران: مرکز.
- کوپر، دوگلاس. (1390). تاریخ کوبیسم (مترجم محسن کرامتی). تهران: نگاه.
- گاردنر، هلن. (1391). هنر در گذر زمان (مترجم محمدتقی فرامرزی). تهران: نگاه.
- گودرزپروری، پرناز و ضیمران، محمد. (1391). هنر مدرن و جنبشهای تأثیرگذار بر آن. مطالعات نقد ادبی (پژوهش ادبی)، 6(26)، 155-192.
- لینتن، نوربرت. (1382). هنر مدرن (مترجم علی رامین). تهران: نشر نی.
- میتفورد، میراندا بوروس. (1394). دایره المعارف مصور نمادها و نشانهها (مترجمین معصومه انصاری و حبیب بشیرپور). تهران: نشر سایان.
- یونگ، کارل. (1400). انسان و سمبولهایش (مترجم محمود سلطانیه). تهران: دیبا.
- Arpa, S, Bulbul, A., Capin, T., Ozguc, B. (2012). Perceptual 3D rendering based on principles of analytical cubism. Computers & Graphics journal, 36(8), 991-1004. Doi: 10.1016/j.cag.2012.06.003.
- Barr, A H. (1936). Cubism and Abstract Art. New York: The Museum of Modern Art.
- Bonsdorff, A-M. (2019). Frantisek Kupka: Sounding Abstraction- Musicality, Color and Spiritualism. Ateneum Publications. Helsinki: Finnish National Gallery/ Ateneum Art Museum, 114(2), 11–25.
- Chipp, Herschel B. (1958). Orphism and Color Theory. The Art Bulletin journal, 40(1), 55-63. Doi:10.2307/3047747.
- Kahnweiler, D-H. (2008). The Rise of Cubism. New York: Wittenborn Art Books.
- Locke, Liz. (1997). Orpheus and Orphism: Cosmology and Sacrifice at the Boundary. Folklore Forum journal. 28(2), 3-29.
- Puskin, M. (2021). Rayonism in early modern art- a fleeting pays of light. Imgelem, 5(9), 313- 327. Doi: 10.53791/imgelem.986881.
- Soby, J T. (1958). Juan Gris. New York: The Museum of Modern Art.
- Taylor-Horrex, S., & Spate, V. (1982). Orphism: The Evolution of Non-Figurative Painting in Paris 1910-14. The Modern Language Review, 77(2), 459-461. Doi:10.2307/3726860. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 317 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 660 |