
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,029 |
تعداد مقالات | 9,099 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,294,723 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,530,682 |
Recognizing the Art of Court Portrait Painting by Mozaffar ad-DinShah in the late Qajar Period | ||
Paykareh | ||
دوره 11، شماره 30، خرداد 2023، صفحه 97-115 اصل مقاله (1.51 M) | ||
نوع مقاله: Original Article | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/pyk.2023.18149 | ||
نویسنده | ||
Elaheh Panjeh Bashi* | ||
Associate Professor of Painting Department, Faculty of Arts Alzahra University (S), Tehran, Iran. | ||
چکیده | ||
Problem Definition: The Art of Court Portrait Painting is one of the Main arts of the Qajar Period, Which Continued Until the Period of Muzaffar al-Din Shah. The Focus of the Current Research is the Study of the Art of Court Portrait Painting during the Period of Muzaffar al-Din Shah and the Examination of Various half-length and full-length examples presented by him. Based on this, in this Research, the Main Question of the Current Research is as follows: What are the Structural and Content Characteristics of the Portrait Paintings of Mozaffar al-Din Shah Qajar period? Objective: Knowing the Paintings of the Qajar Period as a Part of Iranian art is one of the Goals of this Research. Research Method: The Present research is Descriptive-Analytical and has been Carried out Using library Sources and Museum Image Samples. Results: The Current Research Shows that the Integration of Art and Politics in the Paintings of Mozaffaruddin Shah Qajar period Through the use of Symbols of Power in the Images is a Continuation of the Pictorial Traditions of the Previous periods. The Extensive use of Portrait Painting Throughout the Qajar Period can be Seen as an Attempt to legitimize the Monarchy, Some of These Paintings are Half-Length and Some are Full-Length Portraits, and the Influence of Western Realistic Photography and Nature Can be Seen in the Paintings. | ||
کلیدواژهها | ||
Qajar؛ Painting؛ Court Iconography؛ Mozaffar ad-DinShah | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
- امانت، عباس. (1398). قبلۀ عالم، ناصرالدین شاه قاجار و پادشاهی ایران (ترجمۀ حسن کامشاد). تهران: کارنامه.
- احمدپناهی، محمد. (1379). مظفرالدین شاه قاجار: خودکامۀ کوچک. تهران: نشر ندا.
- رجائی، ضیاالدین. (1389). انگیزۀ دادن نشان زانوبند به مظفرالدین شاه. سیاسی اقتصادی، (277-278)، صص. 54-63.
- رضوانی، محمداسماعیل. (1371). مقدمۀ سفرنامۀ ظهیرالدوله همراه مظفرالدین شاه به فرنگ. تهران: مستوفی.
- سهیلی خوانساری، احمد. (1368).کمال هنر: احوال و آثار محمد غفاری کمالالملک. تهران: سروش انتشارات صدا و سیما.
- قائدان، اصغر. (1383). عتبات عالیات. تهران: نشر مشعر.
- کریمزادۀ تبریزی، محمدعلی. (1991). زندگی و هنر نقاشان قدیمی ایران (جلد 3). لندن: مستوفی.
- کاشانی، مهدی خان.(1361). سفرنامۀ مبارکۀ مظفرالدین شاه به فرنگ. تهران: فروزان.
- نبیسلیم، محمد و ریاضی، دودمان. (1397). سفر اروپایی مظفرالدین شاه و رهآورد هنری آن. فصلنامه علمی-پژوهشی تاریخ،13(52)، صص. 77-96.
- نوایی، عبدالحسین. (1366). کمالالملک آفرینندۀ زیبایی، یادنامۀ کمالالملک (به کوشش: داراب شباهنگی، بهنام، دهباشی علی). تهران: چکامه.
- Adamova, A.T & Bayani, M. (2015). Persian Painting. London: The Arts of the Book and Portraiture
- Diba, l.s. (1999). Royal Persian Painting (The Qajar Epoch1785-1925). Newyork: Broklyn Museum of Art.
- Khalili, N. D., Robinson B. W. & T. Stanley, T.(1997). Lacquer of the Islamic Lands: Part Two. London: University of London
- Raby,Julian.(1998). Qajar Portraits, Azimuth Editions, Iran Heritage Foundation. London, New York: I.B.Tauris Published. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 424 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,036 |