
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,032 |
تعداد مقالات | 9,137 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,469,108 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,641,627 |
اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر بهزیستی روان شناختی و خودشکوفایی معلولین جسمی حرکتی شهر کوهدشت | ||
دستاوردهای روانشناسی بالینی | ||
مقاله 4، دوره 6، شماره 4، اسفند 1399، صفحه 39-60 اصل مقاله (1.03 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/jacp.2022.40551.1230 | ||
نویسندگان | ||
سارا آزادی* 1؛ لیلا بازوند2 | ||
1دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه ایلام،، ایلام، ایران | ||
2دانشجوی روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام، ایلام، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر بخشی آموزش مهارتهای زندگی بر بهزیستی روانشناختی و خودشکوفایی معلولین جسمی و حرکتی انجام شد. پژوهش شبه آزمایشی از نوع کاربردی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل، جامعه آماری شامل کلیه معلولین جسمی وحرکتی شهرستان کوهدشت که در سال 1400 که دارای پرونده معلولیت در سازمان بهزیستی بودند. حجم نمونه 30 نفر از معلولین که با استفاده روش نمونه گیری تصادفی ساده و در دسترس که دارای معلولیت جسمی و حرکتی بودند انتخاب شدند. و به طور تصادفی در دوگروه آزمایش و کنترل هر گروه 15 نفر جایگزین شدند. مداخله آموزش مهارتهای زندگی طی 10 جلسه برای گروه آزمایش صورت گرفت. ابزار گرد آوری دادهها از پرسشنامه بهزیستی روان شناختی ریف (1980) و پرسشنامه خودشکوفایی اهواز (1380) استفاده شد. دادههای پژوهش با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس و با استفاده از نرم افزار spss24 موردتجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد، که آموزش مهارتهای زندگی موجب افزایش بهزیستی روان شناختی و خودشکوفایی در گروه آزمایش در سطح کمتر از 05/0( 001/0> p ) تاثیر داشت. و بین دو گروه تفاوت معنی دار وجود داشته است. نتیجه آموزش مهارتهای زندگی به معلولین جسمی و حرکتی در بهزیستی روان شناختی و خودشکوفایی اثر بخش است. و می توان به عنوان یک درمان موثر از آن استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
معلول جسمی و حرکتی؛ بهزیستی روان شناختی؛ خودشکوفایی؛ آموزش مهارتهای زندگی | ||
مراجع | ||
اسماعیلی قاضی، فریبا، قمی، میلاد، جمالی، عبداله و شفیعی، زهرا. (1396). اثربخشی رواندرمانی وجودی بهشیوه گروهی بر بهزیستی روانشناختی و تحمل آشفتگی معلولین جسمی حرکتی. فصلنامه مددکاری اجتماعی، 6(2)، 34-24. افشانی، سیدعلیرضا، خرم پور، یاسین و ممبینی، سجاد. (1394). بررسی رابطه دینداری و خودشکوفایی (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه یزد). فصلنامه مطالعات توسعه اجتماعی-فرهنگی، 3(1)، 52-29. تقیپور، عباسعلی، حسن نتاج، فهیمه و شوشتری، مژگان. (1393). مقایسه ابعاد بهزیستی روانشناختی مادران ناتوان ذهنی، تیزهوش و عادی. پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری، 4(2)، 88-73. جاویدزاده، هادی و شهری، سهیلا. (1395). اثربخشی آموزش ابراز وجود بر خودآگاهی و خودشکوفایی دانشآموزان پسر یزد. دومین کنفراس بینالمللی مدیریت و علوم انسانی، تهران. حسینایی، علی و مشرقی، مارال. (1396). تأثیر آموزش هوش معنوی بر مهارتهای اجتماعی و سازگاری کودکان معلول جسمی و حرکتی. روانشناسی و دین، 12(4)، 65-53. حسیننیا، معصومه. (1395). اثربخشی مهارت حل مسأله بر سازگاری معلولین جسمی و حرکتی. اصول بهداشت روانی. سومین کنفرانس بیناللملی نوآوریهای روانشناسی، 94-85. رجبی، فهیمه و اسلمی، الهه. (1397). اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر بهزیستی روانشناختی و شادکامی زنان سالمند. روانشناسی پیری، 4(4)، 312-301. رشیدزاده، عبداله، بدری گرگری، رحیم و واحدی، شهرام. (1397). آموزش مهارتهای مثبتاندیشی با تکیه بر منابع معنوی و اعتقادات دینی در تابآوری و بهزیستی روانشناختی مادران دارای فرزند اُتیسم. فصلنامه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 3(2)، 86-59. زمانیان قوژدی، عزت، برقی ایرانی، زیبا و علیاکبری دهکردی، مهناز. (1396). مدلیابی خودشکوفایی بر پایه هوش معنوی هوش اخلاقی و بهزیستی روانشناختی دانشآموزان تیزهوش. روانشناسی و دین، 11(2)، 57-39. ساروخانی، باقر. (1386). طلاق (پژوهشی در شناخت واقعیت و عوامل آن). چاپ دوم. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. شجاعی، احمد و سلیمانی، اسماعیل. (1394). بررسی تأثیر آموزش هوش معنوی بر بهزیستی روانشناختی و مؤلفههای آن در دانشآموزان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی شهرستان اردبیل. مجله روانشناسی مدرسه، 4(1)، 121-104. شهائیان، آمنه و یوسفی، فریده. (1386). رابطه بین خودشکوفایی، رضایت از زندگی و نیاز به شناخت در دانشآموزان با استعدادهای درخشان. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 7(3)، 336-317. طاهری، مهدی، یاریاری، فریدون، صرامی، غلامرضا و ادیبمنش، مرزبان. (1392). رابطه بین سبکهای هویت، شادکامی و بهزیستی روانشناختی در دانشجویان. فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 14(1)، 88-72. طباطبایینژاد، فاطمه و میرترابی حسینی، سیدحمید. (1400). اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی با رویکرد اسلامی بر باورهای معرفتشناختی و بهزیستی روانشناختی دانشآموزان پسر. مجله روانشناسی اجتماعی، 14(9)، 131-122. عاملی مقدم، سیما، زراعتی، مصطفی، دیدهبان، مریم و خزان، کاظم. (1394). اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر کیفیت زندگی معلولین جسمی و حرکتی بستری در بهزیستی. فصلنامه نسیم تندرستی، 4(2)، 17-9. فتی، لادن، موتابی، فرشته، محمدخانی، شهرام و کاظمزاده عطوفی، مهراد. (1385). آموزش مهارتهای زندگی ویژه کتاب راهنمای مدرسه. چاپ اول. تهران: نشر دانژه. فولادچنگ، معصومه و مرحمتی، زهرا. (1396). اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی با رویکرد اسلامی بر بهزیستی روانشناختی یادگیرندگان. فصلنامه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 2(2)، 112-91. فیاضی، مینا، اعیادی، نادر، صدری، اسماعیل و کثیرلو، یدالله. (1398). اثربخشی آموزش شادکامی بهشیوه شناختی و رفتاری بر بهزیستی روانشناختی و استرس تجربهشده زنان دارای معلولیت جسمی و حرکتی. رویش روانشناسی، 8(8)، 24-1. قنبری، آرزو. (1392). آمار معلولیت در ایران. روزنامه دنیای اقتصاد. شماره 2969: تاریخ 26/4/1392. مرادی، اعظم و دهنوی، صدیقه. (1391). بررسی مقایسهای اثربخشی آموزش مهارتهای گروهی عزتنفس، خودکارآمدی و انگیزش پیشرفت بر عزتنفس زنان با معلولیت جسمی و حرکتی اصفهان. فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی، 5(2)، 97-65. معنوی، شکوفه. (1387). مقایسه رضایت زناشویی دختران شاهد موفق در ازدواج و مطلقه در شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد مطالعات زن و خانواده. دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، تهران. Abraham, b. K. (2018). Physical and psycho–social of physically challenged children. International Journal of Current Advanceed Research, 7(5), 12731-12735. Brown, M., Blanchard, T., & McGrath, R. E. (2020). Differences in sehf-reported character strengths across adolescence. Journal of Adolescence, 79, 1-10. Chan, F., Bishop, M., Chronister, J., Lee, E. J., & Chiu, C. Y. (2017). Certified ehabilitation counselor examination preparation.springer publishing company Emerson, E., Fortune, N., Liewellyn, G., & Stancliffe, R. (2020). Loneliness, social support, social isolation and wellbeing among working age adults with and without disability: Cross–sectional study. Disability and Health Journal, 14(1), 1-7. Maslow, A. H. (1970). Motivation and personality. 2nd ed. New York: Harper & Row. Mardanshahi, M. M. (2015). The role of life skills training on happiness and entrepreneurship characteristics of incoming students in Sari agricultural sciences and natural resources university students. International Journal of Agriculture and Crop Sciences, 8(3), 406-411. Narsimulu. (2016). Self–efficacy in students with and without physical Impairmcent. International Journal of Indian Psychology. 3(3), 1-9. Ryff, C. D. (2016). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 57(6), 1069-1081. Rezaei, R. (2014). CBR Guidelines, Introduction book for CBR. Tehran. State Welfare Organization. Sarafino, E. P., Smith, T. W. (2014). Health psychology: Biopsychosocial interactions. New York: John Wiley & Sons. Sim, T. N., & Yow, A. S. (2011). God attachment, mother attachment, and father attachment in early and middle adolescence. Journal of Religion and Health, 50(2), 264-278. Varnosfadarani, M., Adib, S., & Vamolali, G. (2012). Effects of life skills training on the social skills of deaf students. Research in Rehabilitation Sciences, 8(3), 20-35. World Health Organization (2020). Novel Coronavirus (2019-nCoV): situation report,22(Report). RetrievedFebruary11,2020.https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation- reports/20200211-sitrep-22-ncov.pdf World Bank Group. Disability Overview (2019). Available at: http:// www. worldbank. org/en/topic/disability/overview. Accessed May 14, 2019. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 463 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 57 |