
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,032 |
تعداد مقالات | 9,137 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,469,167 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,641,657 |
تأثیر آموزش مهارتهای زندگی با تکنیک هنردرمانی بر مشکلات رفتاری کودکان | ||
دستاوردهای روانشناسی بالینی | ||
دوره 5، شماره 4، اسفند 1398، صفحه 1-13 اصل مقاله (1.51 M) | ||
نوع مقاله: تخصصی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/jacp.2022.32358.1136 | ||
نویسندگان | ||
فیروزه ساجدی* 1؛ شقایق بناء2 | ||
1مرکز تحقیقات اعصاب و اطفال دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران. ایران | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد استراتژی روانشناسی و آموزش علوم استثنایی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی با تکنیک هنردرمانی بر مشکلات رفتاری کودکان انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر (9-7 ساله) شهر تهران در نیمسال دوم تحصیلی 98-1397 بودند. به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و بهصورت هدفمند، تعداد 30 نفر از آنها انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گمارده شدند. افراد گروه آزمایش برنامه آموزش مهارتهای زندگی با تکنیک هنردرمانی (محقق ساخته) را طی 12 جلسه 90 دقیقهای، هر هفته (2 جلسه) بهصورت گروهی دریافت کردند؛ افراد گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه مشکلات رفتاری کودک آخنباخ در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافتههای حاصل از تحلیل دادههای پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون، بین میانگین نمرات پسآزمون افراد گروه آزمایش و کنترل در مؤلفههای اضطراب (15/29F=، 001/0P=)، انزوا (67/26F=، 001/0P=)، شکایتهای جسمانی (90/24F=، 001/0P=)، مشکلات اجتماعی (71/18F=، 001/0= p)، مشکل تفکر (53/20F=، 001/0= p)، مشکل توجه (77/23F=، 001/0 = p)، عدمتوجه به قواعد (13/16F=، 001/0 = p) و رفتار پرخاشگرانه (46/26F=، 001/0p=) تفاوت معنیداری وجود دارد. در مجموع، نتایج این پژوهش، حاکی از تأثیر آموزش مهارتهای زندگی با تکنیک هنردرمانی بر کاهش مشکلات رقتاری کودکان بود. | ||
کلیدواژهها | ||
مشکلات رفتاری؛ مهارتهای زندگی؛ هنر درمانی؛ کودکان | ||
مراجع | ||
بخشی، مریم، مروتی، ذکراله، الهی، طاهره و شاهمحمدیان، سارا. (1397). اثربخشی هنردرمانی بر مهارتهای اجتماعی-ارتباطی، تنظیم هیجان و انعطافپذیری رفتاری در کودکان مبتلا به اختلالهای طیف اُتیسم. فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی، 8(30)، 177-155.
پورحسین، رضا، حبیبی، مجتبی، عاشوری، احمد، قنبری، نیکزاد، ریاحی، یاسمن و قدرتی، سعید. (1394). میزان شیوع اختلالات رفتاری در کودکان پیشدبستانی. مجله اصول بهداشت روانی، 17(5)، 239-234.
جنگی، شهلا، شیرآبادی، علیاکبر، جانی، ستاره و پوراسمعلی، اصغر. (1394). اثربخشی هنردرمانی بر پایه نقاشی درمانی در کاهش اضطراب کودکان دچار لکنت زبان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 23(2)، 60-53.
جوادی، فرشته و مقدم، کاوه. (1395). اختلالهای طیف اُتیسم (تعاریف اختلال، سیر تحولی و طبقهبندی مداخلههای درمانی، توانبخشی و آموزشی. فصلنامه اطلاعرسانی، آموزشی، پژوهشی، 10(39)، 39-33.
حیدری، محمود، بختیارپور، سعید، مکوندی، بهنام، نادری، فرح و حافظی، فریبا. (1395). بررسـی اثـربخـشی آمـوزش برنامـه فرنـدز بـر اضطراب کودکان شهر شیراز. فصلنامه روشها و مدلهای روانشناختی، 7(24)، 38-24.
خانجانی، زینب و بهادری خسروشاهی، جعفر. (1396). بررسی تحول همدلی، اختلالات درونیسازی و برونیسازی در دانشآموزان دختر و پسر 5 تا 11 سال. فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان درمانی، 8(30)، 218-195.
رحیمی، علیرضا، خرمآبادی، یداله، نوابی، یاور و معین، راهله. (1395). بررسی میزان تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر کاهش رفتارهای خطرساز دانشآموزان پسر دورهی متوسطه در معرض خطر. مجله علمی پژوهان، 15(1)، 51-43.
زارعزاده خیبری، شیوا، رفیعینیا، پروین و اصغری نکاح، سیدمحسن. (1393). اثربخشی هنردرمانی گروهی بیانگر بر خودکارآمدی تعاملی کودکان آسیبدیده از سرپرستی. مجله روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 10(40)، 371-381.
ساجدی، ژیلا، ضرابیان، کاظم و صادقیان، عفت. (1389). بررسی شیوع مشکلات رفتاری کودکان ۳ تا ۶ ساله مهدهای کودک و کلاسهای آمادگی تحت نظارت سازمان بهزیستی شهر همدان. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا، 18(1)، 21-11.
شفیعپور، سیدهزهرا، شیخی، علی، میرزایی، مهشید و کاظمنژاد، لیلی. (1394). سبکهای فرزندپروری و ارتباط آن با مشکلات رفتاری کودکان. مجله پرستاری و مامایی جامعنگر، 25(76)، 56-49.
قدمپور، عزتاله، شهبازیراد، افسانه، محمدی، فرشته و عباسی، منظر. (1394). اثربخشی بازی درمانی بیرهنمود بر کاهش اختلالات رفتاری کودکان پیشدبستانی. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 38(11)، 127-113.
کریمی، ناهید، مهرافزون، داریوش و جعفری، علیرضا. (1396). تأثیر آموزش مهارتهای زندگی به روش قصهگویی بر مؤلفههای خلاقیت. فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 7(2)، 166-149.
محمدی، اکبر و رادین، عاطفه. (1396). اثربخشی هنردرمانی بر پایه نقاشی بر کاهش افسردگی، اضطراب و پرخاشگری در کودکان پیشدبستانی. فصلنامه روانشناسی تحلیلیشناختی، 8(28)، 51-43.
محمدی، مسعود، ویسی رایگانی، علیاکبر، جلالی، رستم، قبادی، اکرم و عباسی، پروین. (1397). شیوع اختلالات رفتاری در کودکان ایران. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، 28(169)، 181-172.
مینایی، اصغر. (1395). انطباق و هنجاریابی سیاهه رفتاری کودک آخنباخ، پرسشنامه خودسنجی و فرم گزارش معلم. فصلنامه کودکان استثنایی، 6(1)، 558-529.
نیوشا، بهشته، گنجی، کامران و خادمی عادل، لیلا. (1391). میزان شیوع اختلالهای رفتاری درکودکان پیشدبستانی شهرستان رزن. فصلنامه کودکان استثنایی، 2(12)، 54-37.
ویسکرمی، حسنعلی، منصوری، لیلا و روشننیا، سمیه. (1396). اثربخشی نقاشی درمانی بر معنای زندگی و سلامت روان دانشآموزان دختر دارای پیشرفت تحصیلی پایین. فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 8(32)، 62-39.
یوسفی، زهرا و دانشمند خوراسگانی، مینا. (1396). اثربخشی آموزش گروهی اصلاح سبک فرزندپروری براساس اصلاح طرحوارههای ناسازگار به مادران بر بهبود مشکلات رفتاری کودکان پیشدبستانی. فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 18(4)، 71-62.
Achenbach, T. M., & Rescorla, L. A. (2001). Manual for the ASEBA schoolage forms and profiles. burlington.,vt: The university of vermont, research center for children, youth and families. United States: ASEBA, Burlington, VT. Azuar, C., & Levy, R. (2018). Behavioral disorders: The ‘blind spot’ of neurology and psychiatry. Revue Neurologique, 174(4), 182-189. Binson, B., & Lev-Wiesel, R. (2018). Promoting personal growth through experiential learning: The case of expressive arts therapy for lecturers in Thailand. Frontiers in Psychology, 8(3), 2276. Crozier, S. H., & Tincani, M. J. (2015). "Using a modifed social story to decrease disruptive behavior of a child with Autism". Focus on Autism & Other Developmental Disabilities, 20(3), 150-157. Garg, S. (2017). A novel ensembled technique for anomaly detection. International Journal of Communication Systems, 30(11), 32-48. Ghasemian, A., & Kumar, G. V. (2017). Effect of life skills training on psychological distress among male and female adolescent students. Indian Journal of Health and Wellbeing, 8(4), 279-282. Giagazoglou, P. & Papadaniil, M. (2018) Effects of a storytelling program with drama techniques to understand and accept intellectual disability in students 6 - 7 years old. a pilot study. Advances in Physical Education, 8(2), 224-237. Glosser, R. (2011). Examination of the relationship between the child behavior checklist/ 6-1 and the social responsiveness scale parent forms using individuals with high functioning Autism. Doctoral Dissertation, Indiana University of Pennsylvania. Gussak, D., & Rosal, M. L. (2016). The wiley handbook of art therapy. United States: Wiley Online Library. Hansson, L., Lexen, A., & Holmen, J. (2017). The effectiveness of narrative enhancement and cognitive therapy: a randomized controlled study of a selfstigma intervention. Soc Psychiatry Psychiatre Epideminol, 10(3), 135-149. Harding, A., & Steven, A. J. (2016). American psychiatric association, diagnostic and statistional manual of mental disorders. New York: McGraw Hill Inc. Hita, C. R, & Kumar, G. V. (2017). Effect of life skills training on emotional distress: A comparative study between adolescent boys and girls. The International Journal of Indian Psychology, 5(1), 145-155. Holmqvist, G., Roxberg, A., Larsson, L., & Lundqvist-Persson, C. (2017). What art therapists consider to be patient’s inner change and how it may appear during art therapy. The Art in Psychology, 56(21), 45-52. Houtepen, J. A., Sijtsema, J. J., Van der Lem, R., Van Hooydonk. I. C., & Bogaerts, S. (2019). Social support, attachment and externalizing behavior in forensic patients with attention-deficit hyperactivity disorder. International Journal of Law and Psychiatry, 64(1), 106-116. Kapitan, L. (2017). Introduction to art therapy research. London, United Kingdom: Routledge. King, J. L. (2016). Art therapy, trauma, and neuroscience: Theoretical and practical perspectives. London, United Kingdom: Routledge. Mc Niff, S. H. (2009). Art as medicine (Creating a therapy of the Imagingation). London: Shambhala. McDonald, A., & Drey, N. S. (2018). Primary-school-based art therapy: a review of controlled studies. International Journal of Art Therapy, 23(1), 33-44. Newcomer, K. L. (2016). Validity and reliability of the timed-stands test for patients with rheumatoid arthritis and other chronic diseases. The Journal of Rheumatology, 20(1), 21 27. Santos, L. M. D., Queirós, F. C., Barreto, M. L., & Santos, D. N. D. (2016). Prevalence of behavior problems and associated factors in preschool children from the city of Salvador, state of Bahia, Brazil. Revista Brasileira de Psiquiatria, 38(1), 46–52. Schneider, P., & Dube, R. V. (2015). "Story presentation effects on children’s retell content". Am J Speech Lang Pathol, 14, 52-60. Stepney, S. A. (2017). Art therapy with students at risk: Fostering resilience and growth through self-expression. United States: Charles C Thomas Publisher. Torgerson, C. N. (2018). Road map to recovery: An expressive arts therapy intervention. Alcoholism Treatment Quarterly, 36(2), 286-290. Ugurlu, N., Akca, L., & Acarturk, C. (2016). An art therapy intervention for symptoms of post-traumatic stress, depression and anxiety among Syrian refugee children. Vulnerable Children and Youth Studies, 11(2), 89-102. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 282 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 39 |