
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,032 |
تعداد مقالات | 9,137 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,468,623 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,641,599 |
بررسی رابطه ویژگیهای جمعیتشناختی و روانشناختی با رفتار خموده درکودکان مبتلا به بیشفعالی-کاستی توجه | ||
دستآوردهای روانشناختی | ||
دوره 29، شماره 2 - شماره پیاپی 28، مهر 1401، صفحه 25-40 اصل مقاله (656.69 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/psy.2022.39952.2784 | ||
نویسندگان | ||
سعید آریاپوران* 1؛ مریم نیساری2 | ||
1گروه روانشناسی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران | ||
2کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، آموزش و پروش ناحیه 2 رشت، رشت، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ویژگیهای جمعیتشناختی و روانشناختی با رفتار خموده در کودکان مبتلا به بیشفعالی-کاستی توجه میباشد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. از میان مادران کودکان ADHD، 136 مادر به شیوه در دسترس در پژوهش شرکت کردند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه ویژگیهای جمعیتشناختی و مقیاسهای زمان استفاده از صفحهی نمایش کودک و اضطراب بیماری کرونا استفاده شد. دادهها با همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تحلیل شد. میانگین رفتارهای خموده در کودکان ADHD، 84/30 ساعت و بیشترین میانگین مربوط به تماشای تلویزیون و بازی با دستگاههای دستی بود. دختران کمتر از پسران درگیر در رفتارهای خموده بودند (05/0>p). تعامل مادر با کودک، ورزش روزانهی مادران به صورت منفی و تماشای تلویزیون، جستجو در شبکههای اجتماعی و اضطراب بیماری کرونا به صورت مثبت با رفتارهای خمودهی کودکان ADHD رابطه وجود داشت. نتایج رگرسیون گامبهگام نقش اضطراب بیماری کرونا، رفتارهای خمودهی و ساعات تعامل مادر با کودک در پیشبینی رفتارهای خمودهی کودکان ADHD را تأیید کرد. براساس نتایج، توجه به متغیرهای جمعیتشناختی و روانشناختی مرتبط با رفتارهای خموده در کودکان ADHD در برنامهریزیهای لازم برای کاهش این مشکل کمک خواهد کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
بیش فعالی؛ اضطراب بیماری کرونا؛ رفتارهای خموده؛ مادران | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Abootorabi Kashani, P., Naderi, F., Safarzadeh, S., Hafezi, F., & Eftekhar Saadi, Z. (2020). Comparison of the effect of dialectical behavior therapy and emotion regulation on distress tolerance and suicide ideation in symptoms of attention deficit/hyperactivity disorder in adolescents. Psychological Achievements, 27(2), 69-88. [Persian] Alipour, A., Ghadami, A., Alipour, Z., & Abdollahzadeh, H. (2020). Preliminary validation of the Corona Disease Anxiety Scale (CDAS) in the Iranian sample. Quarterly Journal of Health Psychology, 8(32), 163-175. [Persian] Ariapooran, S. (2021). Advance psychology. Tehran: Arjmand Publication, 1ed. [Persian] Ariapooran, S., Hajimoradi, R., & Mousavi, S. V. (2020). The effectiveness of filial therapy on sedentary behaviors in children with specific learning disorder. Journal of Cognitive and Behavioral Science, 10(1), 75-92. [Persian] Bueno-Notivol, J., Gracia-García, P., Olaya, B., Lasheras, I., López-Antón, R., & Santabárbara, J. (2021). Prevalence of depression during the COVID-19 outbreak: A meta-analysis of community-based studies. International Journal of Clinical and Health Psychology, 21(1), 100196. Chambonniere, C., Lambert, C., Fearnbach, N., Tardieu, M., Fillon, A., Genin, P., ... & Duclos, M. (2021). Effect of the COVID-19 lockdown on Physical Activity and Sedentary Behaviors in French Children and Adolescents: new results from the ONAPS national survey. European Journal of Integrative Medicine, 43, 101308. Dohrn, I. M., Gardiner, P. A., Winkler, E., & Welmer, A. K. (2020). Device-measured sedentary behavior and physical activity in older adults differ by demographic and health-related factors. European Review of Aging and Physical Activity, 17(1), 1-11. Fegert, J. M., Vitiello, B., Plener, P. L., & Clemens, V. (2020). Challenges and burden of the Coronavirus 2019 (COVID-19) pandemic for child and adolescent mental health: a narrative review to highlight clinical and research needs in the acute phase and the long return to normality. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 14, 1-11. Garriguet, D., Bushnik, T., & Colley, R. (2017). Parent-child association in physical activity and sedentary behaviour. Statistics Canada. Hollingdale, J., Adamo, N., & Tierney, K. (2021). Impact of COVID-19 for people living and working with ADHD: A brief review of the literature. AIMS Public Health, 8(4), 581-597. Keyes, B. L., & Wilson, K. S. (2021). Influence of parental physical activity and sedentary behavior on young children: considering time together. Research Quarterly for Exercise and Sport, 92(3), 311-320. Loewen, O. K., Maximova, K., Ekwaru, J. P., Asbridge, M., Ohinmaa, A., & Veugelers, P. J. (2020). Adherence to life-style recommendations and attention-deficit/hyperactivity disorder: A population-based study of children Aged 10 to 11 Years. Psychosomatic Medicine, 82(3), 305-315. McCormack, G. R., Doyle-Baker, P. K., Petersen, J. A., & Ghoneim, D. (2020). Parent anxiety and perceptions of their child’s physical activity and sedentary behaviour during the COVID-19 pandemic in Canada. Preventive Medicine Reports, 20, 101275. Peasgood, T., Bhardwaj, A., Biggs, K., Brazier, J. E., Coghill, D., Cooper, C. L., ... & Sonuga-Barke, E. J. (2016). The impact of ADHD on the health and well-being of ADHD children and their siblings. European Child & Adolescent Psychiatry, 25(11), 1217-1231. Prince, S. A., Roberts, K. C., Melvin, A., Butler, G. P., & Thompson, W. (2020). Gender and education differences in sedentary behaviour in Canada: An analysis of national cross-sectional surveys. BMC Public Health, 20(1), 1-17. Riaz, M., Abid, M., & Bano, Z. (2021). Psychological problems in general population during covid-19 pandemic in Pakistan: role of cognitive emotion regulation. Annals of Medicine, 53(1), 189-196. Runacres, A., Mackintosh, K. A., Knight, R. L., Sheeran, L., Thatcher, R., Shelley, J., & McNarry, M. A. (2021). Impact of the COVID-19 Pandemic on Sedentary Time and Behaviour in Children and Adults: A Systematic Review and Meta-Analysis. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(21), 11286. Sciberras, E., Patel, P., Stokes, M. A., Coghill, D., Middeldorp, C. M., Bellgrove, M. A., ... & Westrupp, E. (2020). Physical health, media use, and mental health in children and adolescents with ADHD during the COVID-19 pandemic in australia. Journal of Attention Disorders, 1087054720978549. Suchert, V., Pedersen, A., Hanewinkel, R., & Isensee, B. (2017). Relationship between attention-deficit/hyperactivity disorder and sedentary behavior in adolescence: A cross-sectional study. ADHD Attention Deficit and Hyperactivity Disorders, 9(4), 213-218. Swansburg, R., Hai, T., MacMaster, F. P., & Lemay, J. F. (2021). Impact of COVID-19 on lifestyle habits and mental health symptoms in children with attention-deficit/hyperactivity disorder in Canada. Paediatrics & Child Health, 26(5), 199–207. Thomas, S., May, T., Barnett, L. M., Papadopoulos, N., McGillivray, J., & Rinehart, N. (2020). Ecological correlates of sedentary behavior in young children with autism spectrum disorder. Research in Autism Spectrum Disorders, 78, 101636. Voss, C., Duncombe, S. L., Dean, P. H., De Souza, A. M., & Harris, K. C. (2017). Physical activity and sedentary behavior in children with congenital heart disease. Journal of the American Heart Association, 6(3), e004665. Ward, R. J., Kovshoff, H., & Kreppner, J. (2021). School staff perspectives on ADHD and training: understanding the needs and views of UK primary staff. Emotional and Behavioural Difficulties, 26(3), 306-321. World Health Organization (2021). Coronavirus disease (COVID-19) situation dashboard. Retrieved from https://covid19.who.int/. World Health Organization. (2020). WHO Director-General's opening remarks at the media briefing on COVID-19-11 March 2020. Retrieved from https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020. Young, S., Adamo, N., Ásgeirsdóttir, B. B., Branney, P., Beckett, M., Colley, W., ... & Woodhouse, E. (2020). Females with ADHD: An expert consensus statement taking a lifespan approach providing guidance for the identification and treatment of attention-deficit/hyperactivity disorder in girls and women. BMC Psychiatry, 20(1), 1-27. Ziabakhsh, S. M., Sharifi, M., Fath Abadi, J., & Nejati, V. (2020). Comparison of the effectiveness of targeted progressive matrices cognitive rehabilitation method with neurofeedback method in students with attention deficit disorder. Journal of Psychological Achievements, 27(1), 167-192. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 660 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,351 |