
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,032 |
تعداد مقالات | 9,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,448,313 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,629,553 |
پدیدارشناسی تجربیات دانشجویان از فرایند خلاقیت در یادگیری مبتنی بر پروژه | ||
دستآوردهای روانشناختی | ||
دوره 29، شماره 2 - شماره پیاپی 28، مهر 1401، صفحه 41-68 اصل مقاله (588.91 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/psy.2022.39146.2761 | ||
نویسنده | ||
سید عباس رضوی* | ||
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش کاوش تجارب دانشجویان از فرایند خلاقیت در یادگیری مبتنی بر پروژه بود. بدین منظور از روش پدیدارشناسی توصیفی استفاده شد. مشارکت کنندگان 11 دانشجوی کارشناسی رشته علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز بودند که به شیوه نمونه گیری هدفمند از نوع ملاک محور انتخاب شدند. ملاکهای ورود عبارت بودند از: دانشجوی کارشناسی رشته علوم تربیتی، گذراندن واحد درسی پروژه فردی، انجام یک پروژه خلاقانه، و تمایل جهت شرکت در مطالعه. دانشجویان حدود 4 ماه در حال انجام یک پروژه خلاقانه(ساخت بازی آموزشی) بودند. پس از پایان پروژه، مصاحبه ای نیمه ساختارمند با دانشجویان انجام شد. دادهها با استفاده از تکنیک کلایزی تحلیل شد. به منظور افزایش دقت در تحلیل داده ها از نرم افزار مکس کیودا استفاده شد. تحلیل دادهها چهار مضمون اصلی را آشکار ساخت که عبارت بودند از: الف) تجارب مرحله مواجهه، ب) فرایندها، ج) منابع حمایتی، د) نتایج. هر یک از مضامین اصلی نیز مضامین فرعی دیگری داشت. بر اساس یافته های پژوهش، پیشنهادهایی جهت تسهیل و بهبود فرایند خلاقیت دانشجویان ارائه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
خلاقیت؛ تفکر خلاق؛ یادگیری مبتنی بر پروژه؛ دانشجویان | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Alencar, E. M. L., Fleith, D. S., & Pereira, N. (2017). Creativity in higher education: Challenges and facilitating factors. Temas em Psicologia, 25(2), 553-561. Amabile, T. (2009). Growing up creative: Nurturing a lifetime of creativity. (Translated by Hassan Ghasemzadeh and Parvin Azimi). Tehran: Donyahe No. [Persian] Ardhyantama, V., & Widodo, S. (2020). Creativity skill Proses in project based learning: A case study of distance learning in Pacistan. Randwick International of Education and Linguistics Science Journal, 1(2), 152-158. Carmona Marques, P. (2021). A model for fostering creativity in the product development process. International Journal of Design Creativity and Innovation, 9(2), 103-118. Craft, A. (2005). Creativity in schools: Tensions and dilemmas. Psychology Press. Csikszentmihalyi, M (2020). Creativity: The psychology of discovery and invention (Translated by Abbas Ali Katirai). Tehran: Maziar. [Persian] De Dreu, C. K., Baas, M., & Nijstad, B. A. (2008). Hedonic tone and activation level in the mood-creativity link: toward a dual pathway to creativity model. Journal of Personality and Social Psychology, 94(5), 739-756. Drapeau, P. (2014). Sparking student creativity: Practical ways to promote innovative thinking and problem solving. ASCD. Gannett, A. (2020). The creativie curve; How to develop the right idea at the right time. (Translated by Homa Qanad). Tehran: Milkan. [In Persian] Gerber, E., Olson, J. M., & Komarek, R., L. D. . (2012). Extracurricular design-based learning: Preparing students for careers in innovation. International Journal of Engineering Education, 28(2), 317-324. Gong, H., & Xin, X. (2019). Buzz and tranquility, what matters for creativity? A case study of the online games industry in Shanghai. Geoforum, 106, 105-114. Gregerson, M. B., Snyder, H. T., & Kaufman, J. C. X. (2013). Teaching creatively and teaching creativity. Springer Science & Business Media. Hosseini, A. S (2020). Creative learning, creative class; Practical ways to foster creativity. Tehran: Madreseh. [Persian] Jafari, S., & Mohamadi, Z. (2017). The impact of project-based learning approach on Iranian EFL learners' learning of English idiomatic expressions. Linguistic Research in Foreign Languages, 7(2), 325-354. [Persian] Javdan, M. (2021). Designing and developing a model for strengthening the mentality and culture of entrepreneurship in first and second grade students. Journal of Psychological Achievements, 28(1), 197-214. [Persian] Kaufman, J. C., & Sternberg, R. J. (2010). The Cambridge handbook of creativity. New York: Cambridge university press. Matraeva, A. D., Rybakova, M. V., Vinichenko, M. V., Oseev, A. A., & Ljapunova, N. V. (2020). Development of creativity of students in higher educational institutions: Assessment of students and experts. Universal Journal of Educational Research, 8(1), 8-16 Ridlo, Z. R., Nuha, U., Terra, I. W. A., & Afafa, L. (2020). The implementation of project-based learning in STEM activity (water filtration system) in improving creative thinking skill. Journal of Physics Conference Series, 1563(1), 012073. Seif, M. H, Sabet Maharlouei, A. (2014). Effective personal characteristics in creating and developing creativity among the students of Shiraz University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education, 14(9), 777-786 [Persian] Seif, A. A. (2018). Modern educational psychology: Psychology of learning and teaching. Tehran: Doran. [Persian] Shakiba, H. (2013). Creativity in education; A reference book. Tehran: Madreseh. [Persian] Shehni Yailagh, M., Hajiyakhchali, A., Haghighi, J., & Behroozi, N. (2010). The effect of teaching creative problem solving (CPS) process on scientific thinking, creativity and innovation in students of Shahid Chamran University of Ahvaz. Journal of Psychological Achievements, 16(2), 37-70. [Persian] Shuhailo, Y. V., & Derkach, T. M. (2021). Project-based learning for undergraduate engineering students minoring in textile technology and design. Journal of Physics: Conference Series, 1840. Smaldino, S. E., Lowther, D. L., Russell, J. D., & Mims, C. (2015). Instructional technology and media for learning (11 ed.). Pearson. Starko, A. J. (2010). Creativity in the classroom: Schools of curious delight (4 ed.). Routledge. Theriault, D., & Stone, G. (2021). Promoting creativity in undergraduate recreation and leisure services classrooms: An overview. SCHOLE: A Journal of Leisure Studies and Recreation Education, 1-12. To, M. L., Fisher, C. D., Ashkanasy, N. M., & Rowe, P. A. (2012). Within-person relationships between mood and creativity. Journal of Applied Psychology, 97(3), 599-612. Trust, T., Maloy, R. W., & Edwards, S. (2017). Learning through Making: Emerging and expanding designs for college classes. TechTrends, 62(1), 19-28. Watson, J. S. (2014). Assessing creative process and product in higher education. Practitioner Research in Higher Education, 8(1), 89-100. Yousefi, M., Assareh, A., & Hosseinikhah, A. (2016). The nature and implications of project-based learning in curriculum. Journal of Curriculum Studies, 11(42), 95-134. [Persian] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,559 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,956 |