
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,030 |
تعداد مقالات | 9,097 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,333,947 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,568,622 |
Relationship between the Representative Aspects of Kamal-ol-Molk Style and 1380s and 1390s Iranian Painting Based on Wolfflin's Stylistic System | ||
Paykareh | ||
مقاله 4، دوره 10، شماره 26، خرداد 2022، صفحه 53-66 اصل مقاله (912.94 K) | ||
نوع مقاله: Original Article | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/pyk.2022.17515 | ||
نویسنده | ||
Hojat Allah Saadatfar* | ||
Department of Painting, Faculty of Art, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran. | ||
چکیده | ||
Problem Definition: Following the decline of the hegemony of modernism from the late 1370s, representational painting in Iran became the main focus of the painting productions of the 1380s and 1390s. Undoubtedly, the re-emergence of this movement after the Kamal-ol-Molk tradition had its own external and internal reasons. But what needs to be considered in this reappearance is the analysis of the characteristics and peculiarities of this painting concerning the pictorial tradition of Kamal-ol-Molk, which owes itself to the European representational painting. The questions raised in this research are: From the perspective of Heinrich Wolfflin's stylistic system, what are the formal components of the Kamal-ol-Molk style in the representational painting of Iran in the 1380s and 1390s? What do these stylistic peculiarities have to do with representation methods in the history of European painting? Objective: The present study aims to investigate and analyze the dominant stylistic features in contemporary Iranian representational painting and its relationship with the visual style of Kamal-ol-Molk. Research Method: This study is fundamental research and has applied a descriptive-analytical method, and the data is gathered using existing library resources and archives. The basis of this research is on the formalist approach and the application of theories of form and style by Heinrich Wolfflin on dual opposing principles (Linear and Painterly; Plane and Recession; Closed and Open form; Multiplicity and Unity; Clearness and Unclearness). Results: The use of Wolfflin's stylistic approach compared to the representational painting of Iran in the 1380s and 1390s showed that many of the visual aspects of Kamal-ol-Molk painting are based on images, details concentration, multi-space system, front views in line with frame level, and dominant linearity. This approach has a decisive and significant presence in the basic infrastructure of the representational painting of the 1380s and 1390s. These peculiarities are based more on a linear pattern (as opposed to painting) than on the painting perspective and the concept of space in the history of Western painting, the bases of which can be traced back to the Iranian painting tradition (exemplary form). | ||
کلیدواژهها | ||
Representation؛ Kamal-ol-Molk؛ Painting؛ Iran؛ Contemporary Painting؛ Wolfflin | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
- آدامز، لوری. (1388). روششناسی هنر (ترجمه معصومی). تهران: نظر.
- اسکندری، کرمی و حسینی، مهدی. (۱۳۹۶). مشروطیت و ملیگرایی در آثار کمالالملک،. جامعه شناسی هنر و ادبیات، ۹(۲)، صص.212-183.
- آغداشلو، آیدین. (1364). خاستگاه کمالالملک، در یادنامۀ کمالالملک(به کوشش داراب بهنام شباهنگ و علی دهباشی). تهران: نشر چکامه.
- امیرابراهیمی، ثمیلا (1381). شهر در انعکاس تصویر. حرفه هنرمند، (1)، صص. 176-181.
- امیر ابراهیمی، ثمیلا (1395). نقاشی قاجار و تجربه مدرنیته. گرداوری ایمان افسریان. مجموعه مقالات درآمدی بر تاریخ انتقادی هنر معاصر ایران. (ص.67-95 )، حرفه هنرمند، تهران.
-پاشازانوس، محرم علی. (۱۳۹۱). منظرهنگاری کمالالملک در سفرهای مازندران. کتاب ماه هنر، (۱۶۳)، صص.113-104.
-پاکباز، رویین. (1395) دایره المعارف هنر، تهران، انتشارات فرهنگ معاصر.
-پرستش، شهرام و محمدی زاده، مرجان. (۱۳۸۹). تحلیل اجتماعی آثار کمالالملک در میدان نقاشی ایران. جامعه شناسی هنر و ادبیات، (۱)، صص.103-134.
-دادبه، آریاسب. (1395). روح زمان و روح هنر قاجار. گرداوری ایمان افسریان. مجموعه مقالات درآمدی بر تاریخ انتقادی هنر معاصر ایران. ( ص ص.37-65 )، حرفه هنرمند، تهران.
- صادقپور فیروزآباد، ابوالفضل و خلیل زاده مقدم، مریم. (۱۳۹۱). رویکرد منظره پردازانه در آثار کمال الملک. کتاب ماه هنر، (۱۶۷)، صص. 118-125.
-گودرزی، مرتضی. (1395) جستجوی هویت در نقاشی معاصر ایران. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
-کشمیرشکن، حمید. (1396). درآمدی بر نظریه و اندیشه انتقادی در تاریخ هنر. تهران: نشر چشمه
- هاید ماینر، ورنون. (1387). تاریخ هنر (ترجمه مسعود قاسمیان). تهران: فرهنگستان هنر.
- یاوری پور، حسین و رازی پور، فاطمه. (1392). نگاهی تازه به استاد استادان نقاشی نوین ایرانمحمدغفاری(کمالالملک) همراه با تحلیل آثار او و شرح احوال و آثارشاگردانش. تهران: نشر آذر و سیمای دانش.
- یگانه دوست، محمدرضا (1397).پیشنهادهایی برای نگارش تاریخ هنر. به کوشش مسلم خضری. مجموعه مقالات ( نگرۀ فیگوراتیو در نقاشی معاصر ایران. شناختنامه و نوشته هایی درباره هنرمندان) (ص ص. 11- 19)، تهران، نظر.
- Fredrich, Carl. J. (1955). Style as the principle of Historical Interperitation. The Journal of Aesthetic and Art Criticism, 14(2), PP. 140-153
- Taylor, P. (1992). The Concept of Houding in Dutch Art Theory. Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, ( 55), pp. 210-232.
- Wölfflin, H. (1922). Principles of Art History: The Problem of the Development of Style in Later Art(M. D. Hottinger, Tran ). Dover Publications, Inc. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 571 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 664 |