تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 956 |
تعداد مقالات | 8,322 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,750,533 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,920,390 |
اثربخشی آموزش شادکامی بر خودکارآمدی و انگیزش شغلی | ||
مطالعات روانشناسی صنعتی و سازمانی | ||
مقاله 8، دوره 8، شماره 2، دی 1400، صفحه 427-444 اصل مقاله (1.75 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/jiops.2022.37928.1230 | ||
نویسندگان | ||
سید مجتبی عقیلی* 1؛ آزاده سیف حسینی2؛ آرزو اصغری3؛ میترا نمازی4 | ||
1استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، گلستان، ایران. | ||
3استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کوثر بجنورد، بجنورد، ایران. | ||
4کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه علوم و تحقیقات شاهرود، سمنان، ایران. | ||
چکیده | ||
امروزه موضوع سلامت کارکنان بسیار مورد توجه پژوهشگران قـرار گرفته است. انگیزش یک حالت درونی است که رفتار انسان را انرژی بخشیده، فعال ساخته، به حرکت درآورده و به سوی اهداف معینی هدایت می کند. همچنین خودکارآمدی، قضاوت شخصی فرد از تواناییهای خود برای سازماندهی و انجام یک فعالیت میباشد. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش شادکامی بر خودکارآمدی و انگیزش شغلی کارکنان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان انجام شد. طرح پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون_ پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری در این تحقیق عبارت بودند از کلیه کارکنان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان؛ که 30 نفر از آنها که نمره انگیزش شغلی و خودکارآمدی پایینتری داشتند به صورت هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. ابزار پژوهش عبارت بود از پرسشنامه انگیزش شغلی کیچنر و پرسشنامه خودکارآمدی شرر و همکاران که در مراحل پیش آزمون و پسآزمون توزیع شد. سپس گروه آزمایش طی مدت 8 جلسه (هر جلسه 120 دقیقه) تحت آموزش شادکامی فوردایس قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس در نرمافزار SPSS-22 استفاده شد. یافتههای حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که بین دو گروه آزمایش و گواه از نظر انگیزش شغلی تفاوت معنیداری وجود دارد (05/0>P). همچنین در دو گروه آزمایش و گواه از نظر خودکارآمدی تفاوت معنیداری وجود دارد (05/0>p). با توجه به نتایج پژوهش حاضر، آموزش شادکامی با بهرهگیری از فنون ابراز احساسات، دوری از افکار نگرانکننده، زندگی در حال و آشنایی با شخصیت سالم میتواند یک روش کارآمد جهت افزایش خودکارآمدی و انگیزش شغلی کارکنان به شمار رود. | ||
کلیدواژهها | ||
شادکامی؛ خودکارآمدی؛ انگیزش شغلی | ||
مراجع | ||
Abdul Rahimi Noshad, L. (2020). The effectiveness of acceptance and commitment-based therapy in self-regulation and self-efficacy of women addicted to stimulants. Recent Advances in Behavioral Sciences, 5(49), 1-12. (Persian) Akbari, M., & Hasani, J. (2019). The evaluation of mechanism of Effectiveness of Behavioral Activation Therapy (BA) through Cognitive Flexibility and Emotional Flexibility on Symptoms of Women with Major Depressive Disorders. JCP, 6 (4), 1-13. (Persian) Akhondi Bonab, H., Mousomi Shojaee, Z., Pirkhaefi, A., & Mahdi Pour Moghaddam, M. (2011). Investigating the Relationship between Managers' Locus of control and the Job Motivation of the Staff of East Azarbaijan Islamic Azad Universities during 88-89 (2009-2010). The Journal of Productivity Management, 5(2 (17)), 33-52. AlSudany, A. M. S., & Al-Musawi, Y. H. (2020). Evaluating the performance of human resources using the european excellence model (efqm 2013) and its impact on intellectual capital investment/field study in the iraqi ministry of justice. Journal of Critical Reviews, 7(15), 5016-5024. Azad Jafarloo, M. (2020). The effectiveness of group happiness training on preventing recurrence of patients with substance abuse. Applied Research in Counseling, 3(8), 16-1. (Persian) Badubi, R. M. (2017). Theories of motivation and their application in organizations: A risk analysis. International Journal of Innovation and Economic Development, 3(3), 44-51. Bagherpour, M., & Khadijeh, K. (2016). The relationship between happiness and mindfulness with job motivation of teachers. Journal of Educational Psychology, 7(4), 39-49. (Persian) Barati Bakhtiari, S. (1997) Investigating the simple and multiple relationship of self-efficacy, self-esteem and self-determination variables with academic performance in the third year students of the new high school system in Ahvaz city. Master's thesis in Educational Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz. Barekzaei, F., Navidian, A., & Rezaee, N. (2020). The Effect of Fordyce Happiness Training on the Depression of the Mothers of Premature Infants Admitted to the Neonatal Intensive Care Unit. Iran Journal of Nursing, 33(124), 1-12.(Persian) Beheshti Far, M. (2020). The mediating role of work ethic (value tendency to work) in the relationship between mental maturity and job motivation. Ethics in Science and Technology, 15(3), 114-122. (Persian) Borjali, M., & Asgari Rad, Z. (2021). . The Effectiveness of Advancing Schwanker's Encouragement Method Based on Adler Theory on Self-Efficacy, Life Satisfaction and Emotional Regulation of Contradictory Couples in Tehran. Counseling Culture and Psycotherapy, 12(45), 161-184 .(Persian). Chandler, C. I., Chonya, S., Mtei, F., Reyburn, H., & Whitty, C. J. (2009). Motivation, money and respect: a mixed-method study of Tanzanian non-physician clinicians. Social science & medicine, 68(11), 2078-2088. Damghanian, H., & Shahbaz, E. (2020). The effect of career plateau on organizational. Management Studies in Development and Evolution, 29(97), 41-68. (Persian) Dolan, S. L., Martin, R. A., & Rohsenow, D. J. (2008). Self-efficacy for cocaine abstinence: Pretreatment correlates and relationship to outcomes. Addictive behaviors, 33(5), 675-688. Falkenberg, I., Buchkremer, G., Bartels, M., & Wild, B. (2011). Implementation of a manual-based training of humor abilities in patients with depression: A pilot study. Psychiatry research, 186(2-3), 454-457. Feiz, D., Ahmadi, S., & Keshavarz, M. (2020). Examining the Role of Depression on the Eudaimonic Well-being of Employees with the Mediating Role of Intrinsic Motivation, Controlled Extrinsic Motivation and Amotivation. Journal of Industrial and Organizational Psychology Studies, 7(1), 143-160.(Persian). Fordyce, M. W. (1983). A program to increase happiness: further studies. Journal of counseling psychology, 30(4), 483. Hamidi Sardrood, M., Tabatabaei, S. M., & Samadirad, B. (2019). Effectiveness of Happiness Training Based on Fordyce Model on Cognitive Emotional Regulation Strategies and Job Burnout of Forensic Medicine Staff. Scientific Journal of Forensic Medicine, 25(4), 193-199.(Persian). Kaabomeir, N., Aziziyeh, R., & Khalafi, A. (2020). Designing and testing a model of some antecedents of job motivation in employees of Maroon Petroleum Industry Company. Career and Organizational Counseling, 12(43), 113-132. Kakai, H., Qolipour Jamnani, F., Tarhami, A. & Dehghan Najmabadi, A. (2021). Investigating the relationship between human resource excellence model and job motivation of Pars Aluminum Company personnel in Kaveh Industrial Town. Journal of New Research Approaches in Management and Accounting, 5(54), 136-145. (Persian) Kamthan, S., Sharma, S., Bansal, R., Pant, B., Saxena, P., Chansoria, S., & Shukla, A. (2019). Happiness among second year MBBS students and its correlates using Oxford Happiness Questionnaire. Journal of oral biology and craniofacial research, 9(2), 190-192. Kern, M. L., Williams, P., Spong, C., Colla, R., Sharma, K., Downie, A., ... & Oades, L. G. (2020). Systems informed positive psychology. The Journal of Positive Psychology, 15(6), 705-715. Lavasani, M., Rastgoo, L., & Azarniad, A. (2015). The effect of happiness cognitive-behavioral training on self-efficacy beliefs and academic stress. Biquarterly journal of cognitive strategies in learning, 2(3), 1-18.(Persian). Li, Y. C., Joshi, D., King-Dowling, S., Hay, J., Faught, B. E., & Cairney, J. (2018). The longitudinal relationship between generalized self-efficacy and physical activity in school-aged children. European journal of sport science, 18(4), 569-578. Mikaeli, N., & Rahimzadegan, S. h. (2020). The effectiveness of Fordyce Happiness Training on the level of psychological cohesion and fatigue perception in patients with type 2 diabetes. Developmental Psychology, 9(9), 61-70. (Persian) Mora-Ripoll, R. (2011). Potential health benefits of simulated laughter: A narrative review of the literature and recommendations for future research. Complementary Therapies in Medicine, 19(3), 170-177. Oliveira Pinto, S. M., Alves Caldeira Berenguer, S. M., & Martins, J. C. A. (2013). Cancer, health literacy, and happiness: perspectives from patients under chemotherapy. Nursing research and practice, 2013. Parker, S. L., Jimmieson, N. L., & Amiot, C. E. (2010). Self-determination as a moderator of demands and control: Implications for employee strain and engagement. Journal of vocational behavior, 76(1), 52-67. Porter, L., Bigley, G., & Steers, R. (2019). Job motivation for learning and development as predictors of support for change. Journal of Organizational Transformation and Social Change, 9(1), 010-097. Safarzadeh, A. (2015). The effects of Fordyce cognitive-behavioral/modele of happiness on General Health of Primiparous Women referred to the health centers Zahedan in 2015. Retrieved from https://samat.zaums.ac.ir/webdocument/load.action?webdocument_code=1000&masterCode=6003526 Sherer, M., Maddux, J. E., Mercandante, B., Prentice-Dunn, S., Jacobs, B., & Rogers, R. W. (1982). The self-efficacy scale: Construction and validation. Psychological reports, 51(2), 663-671. Shirzad, B., Benici, P., & Soodagar, A. (2017). Relationship between job motivation and job satisfaction in hotel staff. Industrial and Organizational Psychology Studies, 4 (2), 75-84. (Persian). Tomo, A., & Todisco, L. (2018). Enhancing Employees’ Performance through Organizational Care Policies in the Health Care Context. Public Administration Research, 7(1), 5-19. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,287 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 427 |