
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,032 |
تعداد مقالات | 9,137 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,469,840 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,641,733 |
مقایسه اثربخشی آموزش به وسیله کتاب الکترونیک، کتاب چاپی و آموزش سنتی بر مهارت های سواد اورژانسی کودکان پیش دبستانی | ||
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات | ||
مقاله 4، دوره 13، شماره 2، شهریور 1400، صفحه 68-84 اصل مقاله (2.32 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/slis.2022.28204.1558 | ||
نویسندگان | ||
سحر پژوه نیا* 1؛ زویا آبام2؛ رویا برادر3 | ||
1دانشآموخته کارشناسی ارشد گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
3دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: مهارتهای سواد اورژانسی، شامل مجموعه مهارتهای اولیه برای آموختن سواد مدرسهای کودکان است پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش به وسیله کتاب الکترونیک، کتاب چاپی و آموزش سنتی بر مهارتهای سواد اورژانسی کودکان پیش دبستانی انجام شد. روش شناسی: روش پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی است که با روش آزمایشی انجام شده است. پژوهش متشکل از دو گروه آزمایش (آموزش بهوسیله کتاب الکترونیک و کتاب چاپی) و یک گروه کنترل (آموزش سنتی) بود. جامعه مورد پژوهش را تمامی کودکان 5/4 تا 6 سال ساکن در شهر اصفهان تشکیل میداد. پپیشآزمون و پسآزمون بر روی کودکان، قبل و بعد از اجرای مداخله، بهوسیله ابزار اندازهگیری که پرسشنامههای استاندارد بود، به عمل آمد. دادههای به دست آمده از پژوهش بهوسیله نرمافزار آماری SPSS و با روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که نمرههای پسآزمون کودکان، بعد از انجام مداخله، در سه گروه آموزش بهوسیله کتاب الکترونیکی، کتاب چاپی و آموزش سنتی باهم متفاوت است. بطور کلی مقایسه آموزش بهوسیله کتاب چاپی و آموزش سنتی، نتایج متفاوت اما نزدیک به هم را نشان داد اما مقایسه آموزش بهوسیله کتاب الکترونیکی با کتاب چاپی و آموزش سنتی متفاوت و معنادار بود. همچنین در مقایسه نمرات پیشآزمون و پسآزمون کودکان در هریک از ابعاد مهارتهای سواد اورژانسی، تفاوت نمرات در سطح اطمینان 99% تأیید شد. ضمن اینکه در بررسی تأثیرپذیری کودکان از مداخله از لحاظ تفاوت جنسیتی، تفاوت معناداری میان دختران و پسران مشاهده نشد. نتیجه گیری: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد آموزش بهوسیله کتابهای الکترونیکی و چاپی به عنوان آموزشی فوقبرنامه میتواند تأثیر معناداری در کسب یا افزایش مهارتهای سواد اورژانسی کودکان پیش دبستانی ایجاد نماید. از این رو، مهدکودکها، مراکز پیشدبستانی، کتابخانههای کودکان و نوجوانان میتوانند در پیوند با سایر فعالیتهای آموزشی و در کنار متخصصان تعلیم و تربیت مهارتها و سواد اولیه را در کودکان و قبل از ورود به مدرسه تقویت نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
کودکان پیش دبستانی؛ کتاب الکترونیک؛ کتاب چاپی؛ آموزش سنتی؛ مهارت های سواد اورژانسی | ||
مراجع | ||
Barzegari, Soghari; Taher Neshatdoost, Hamid and Molavi, Hossein (2003). "Assessing the effect of exchanging strategies training on improving comprehension". Journal of Psychology 27 Year 7(3), 300-320.
Cueto, S., Leon, J., Miranda, A., Dearden, K., Crookston,B.T., Behrman,J.R (2016). “Does pre-school improve cognitive abilities among children with early-life stunting? A longitudinal study for Peru”. International Journal of Educational Research. 75: 102-114.
Ecalle, J., Labat,H., Cam, M. L., Rocher, T., Cros,L & Magnan, A (2015). "Evidence-based practices to stimulate emergent literacy skills in kindergarten in France: A large-scale study." Teaching and Teacher Education 50, 102-113.
Embong, A.M., Noor,A.M & Shaari, Z.H (2012). "E-Books as textbooks in the classroom". Procedia - Social and Behavioral Sciences 47, 1802-1809.
Fathi, Roghayeh and Mehdizadeh, Hossein (2015). "The effect of video organizers on learning and retention of students' health knowledge." Quarterly Journal of Information and Communication Technology in Educational Sciences, Year 6 (1), 113-129.
Glackin, B. C., Rodenhiser, R. W & Herzog, B (2014)." A Library and the Disciplines: A Collaborative Project Assessing the Impact of eBooks and Mobile Devices on Student Learning." The Journal of Academic Librarianship.
Ihmeideh, F. M (2014). "The effect of electronic books on enhancing emergent literacy skills of pre-school children." Computers & Education 79, 40-48.
Karemaker,A., Jelley, F., Clancy, C & Sylva, K (2017). "The effects on children’s literacy skills of reading e-books with different features: Are ‘bells and whistles’ over-rated?" International Journal of Child-Computer Interaction, 12, 30-36.
Kareshki, Hussein (2002). "The effect of teaching metacognitive strategies on students' comprehension." Journal of Psychology 21, Year 6 (1), 63-84.
Korat, O (2010). "Reading electronic books as a support for vocabulary, story comprehension and word reading in kindergarten and first grade". Computers & Education 55, 24-31.
Korat, O & Shamir, A (2008). "The educational electronic book as a tool for supporting children’s emergent literacy in low versus middle SES groups". Computers & Education 50, 110-124.
Lin, T. J., Justice, L. M., Paul, N & Mashburn, A. J (2016). "Peer interaction in rural preschool classrooms: Contributions ofchildren’s learning-related behaviors, language and literacy skills, andproblem behaviors". Early Childhood Research Quarterly 37, 106-117.
Lonigan, C. J., Purpura, D. J., Wilson, S. B., Walker, P. M & Menchetti, J. C (2013). "Evaluating the components of an emergent literacy intervention for preschool children at risk for reading difficulties." Journal of Experimental Child Psychology 114, 111-130.
Neumann, M. M (2014). "Using environmental print to foster emergent literacy in childrenfrom a low-SES community." Early Childhood Research Quarterly 29, 310-318.
Pears, K. C., Kim, H., Fisher, P. A & Yoerger, K. (2016). "Increasing pre-kindergarten early literacy skills in children with developmental disabilities and delays". Journal of School Psychology 57, 15-27.
Plak. R, D., Merkelbach.I., Kegel.T.A,C., van IJzendoorn.H,M., Bus,G.A. (2016). "brief computer interventions enhance emergent academic skills in susceptible children: A gene-by-environment experiment". Learning and Instruction 45: 1-18.
Plowman, L., Stevenson, O., Stephen, C & McPake, J (2012). "Preschool children’s learning with technology at home". Computers & Education 59, 30-37.
Richter, A & Courage, M. L (2017)."Comparing electronic and paper storybooks for preschoolers: Attention, engagement, and recall." Journal of Applied Developmental Psychology 48, 92-102.
Shamir, A & Shlafer, I (2011). "E-books effectiveness in promoting phonological awareness and concept about print: A comparison between children at risk for learning disabilities and typically developing kindergarteners." Computers & Education 57, 1989-1997.
Troseth, G. & Russo, C. E. & Strouse , G. A . (2016). “What’s next for research on young children’s interactive media?”. Journal of Children and Media 10 (1): 54-62
Vitiello, V., & Williford, A. P. (2016). "Relations between social skills and language and literacy outcomes among disruptive preschoolers: Task engagement as a mediator. Early Childhood Research Quarterly, 36, 136-144.
Willoughby,D., Evans,N. A & Nowak,S (2015). "Do ABC eBooks boost engagement and learning in preschoolers? An experimental study comparing eBooks with paper ABC and storybook controls." Computers & Education 82: 107-117. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 724 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 392 |