
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,032 |
تعداد مقالات | 9,124 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,390,350 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,600,348 |
چیستی و چرایی تاریخ دانش مدون: مطالعه ریشهها و فایدهها | ||
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات | ||
مقاله 4، دوره 15، شماره 2، تیر 1402، صفحه 53-68 اصل مقاله (450.75 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/slis.2022.34262.1764 | ||
نویسندگان | ||
بهزاد محمدیاری1؛ غلامرضا حیدری* 2؛ سیاوش یاری3 | ||
1دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانششناسی/ دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
2عضو هیأت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه | ||
3عضو هیات علمی گروه تاریخ. دانشگاه ایلام | ||
چکیده | ||
چکیده: هدف: این تحقیق اصطلاح و مفهوم تاریخ دانش ثبت شده و اهمیت مطالعه و بررسی آن را با هدف درک موضوع معرفی می کند. جایگاه تاریخ در کتابداری و اطلاع رسانی چیست؟ چرا از اصطلاح سابقه دانش ثبت شده برای این رشته تحصیلی استفاده می شود؟ چه نیازی به تحقیق در این زمینه است؟ روش تحقیق: روش این مقاله نظری و تحلیلی است و از اصطلاحات ، ریشه شناسی و تحلیل تاریخی استفاده از اصطلاحات و مفاهیم استفاده می شود. این تحقیق بین رشته ای است. یافتهها: خاستگاه و ریشه تاریخ دانش مدون و مفاهیم مربوطه به دست آمده و لزوم استفاده از اصطلاح تاریخ دانش مدون برای نامگذاری این زمینه و مفهوم تاریخ دانش مدون با استفاده از نظرات متفکران بیان گردیده است. در زبان سومری DUb، به معنی لوح است. واژههای، دبیر، دبیرستان، دبستان، دیبا، دیبه، دیباچه، دیوان مشتق از آن است. بنابراین اصطلاح «مدون» به معنی در دیوان گرد آمده دارای ریشهای کهن است و دانش مدون در لغت به معنی دانشی است که در جایی جمع آورده شده و نوشته و به نحوی حفظ شودهمچنین فایدهها و مزایای تاریخ دانش مدون در این مقاله نشان داده شده است. بحث و نتیجهگیری: خاستگاه دانش مدون و اصطلاح مربوطه از تمدن بینالنهرین بوده و واژگان دانش و مدن نیز از اصطلاحات بسیار قدیمی و ریشهدار بوده و تاریخ دانش مدون زمینه مهم تاریخ فرهنگی است که در رشته علم اطلاعات و دانششناسی مطالعه میگردد. این مفهوم با اصطلاحات دیگری پیش از این مورد مطالعه قرار گرفته است و در این پژوهش به رسایی و پختگی اصطلاح تاریخ دانش مدون پرداخته شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
دانش مدون؛ تاریخ دانش مدون؛ تاریخ کتاب؛ تاریخ اطلاعات | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,053 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 493 |