
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,032 |
تعداد مقالات | 9,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,434,835 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,627,611 |
ارائه مدل ساختاری-تفسیری عوامل تأثیرگذار بر اشتراک دانش در محیطهای دانشگاهی. | ||
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 آذر 1400 | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/slis.2021.38824.1861 | ||
نویسندگان | ||
علی بیرانوند* 1؛ ساره رحمانیان2؛ علی رضا محمدی نژادگنجی3؛ مسعود ایروانی4 | ||
1استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
2مربی، گروه مدیریت، دنشگاه پیام نور، ایران. | ||
3استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاداسلامی واحدکرج، ایران. | ||
4کارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی. دانشگاه پیام نور. ایران. | ||
چکیده | ||
هدف. شناسایی مدل عوامل تأثیرگذار بر اشتراک دانش در محیطهای دانشگاهی همواره از اهمیت و جایگاه خاصی در میان تحقیقات حوزه مدیریت دانش برخوردار بوده است. هدف این پژوهش ارائه مدل ساختاری-تفسیری عوامل مؤثر بر اشتراک دانش در محیطهای دانشگاهی از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه پیامنور میباشد. روش. این پژوهش بر اساس هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل اعضای هیات علمی دانشگاه میباشند که با استفاده از نمونهگیری قضاوتی19 نفر از خبرگان مطلع و صاحبنظر در حوزه مدیریت دانش که دارای سوابق علمی، تجربی یا پژوهشی بودند، به عنوان اعضای پنل خبرگان انتخاب شدهاند. روشهای گردآوری اطلاعات در این پژوهش به دو دسته کتابخانهای و میدانی(پرسشنامه) تقسیم میشود. در این پژوهش، از تکنیک دلفی فازی جهت غربال متغیرها و از مدلسازی ساختاری-تفسیری برای شناسایی و طراحی الگوی روابط بین شاخصها استفاده شده است. یافتهها. بر اساس نتایج به دست آمده، متغیرهای خودکارآمدی، پشتیبانی مدیریتی، سیستم پاداش، سیاستهای کلان دانشگاه، زیرساختهای نرم افزاری، زیرساختهای سختافزاری، تعامل شخصی،اعتماد، انتظارات شخصی، استفاده از رسانههای اجتماعی، تمایل به اشتراکگذاری دانش، کارکنان دانشی و فرهنگ دانشمحور به عنوان عوامل مؤثر بر اشتراک دانش در دانشگاه پیامنور معرفی گردید. نتایج حاصل حاکی از آن است که سیاستهای کلان دانشگاه، پشتیبانی مدیریتی و فرهنگ دانش محور، تأثیرگذارترین عوامل میباشند. متغیرهای خودکارآمدی و کارکنان دانشی تأثیرپذیرترین عوامل شناسایی شده در این تحقیق میباشند. اصالت و ارزش. تاکنون تحقیق مشابهی به بررسی روابط درونی و بیرونی، تعیین سطوح تأثیرگذاری و تأثیرپذیری عوامل مؤثر در اشتراک دانش در دانشگاه پیام نورنپرداخته و تحقیق حاضر از این نظر دارای نوآوری است. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت دانش؛ اشتراک دانش؛ انگیزه اشتراک گذاری دانش؛ مدل ساختاری-تفسیری؛ دانشگاه پیام نور | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 844 |