تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 996 |
تعداد مقالات | 8,773 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,360,271 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,662,218 |
ساخت و اعتبارسنجی پرسشنامه یادگیری الکترونیکی دانشجویان | ||
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات | ||
مقاله 1، دوره 13، شماره 3، آبان 1400، صفحه 1-20 اصل مقاله (2.91 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/slis.2021.36580.1820 | ||
نویسنده | ||
شهناز خادمی زاده* | ||
دانشیار ، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش به لحاظ هدف از نوع مطالعات کاربردی و از نظر روش یک تحقیق کمی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز است که تعداد آنها بر اساس اعلام دانشگاه 4443 نفر برای سال تحصیلی 1400 – 99 میباشد. این پژوهش 200 نفر به عنوان نمونه پژوهش مشارکت داده شدند. پرسشنامه یادگیری الکترونیکی ساخته شده در این پژوهش حاصل مطالعات کتابخانهای و بررسی الگوهای یادگیری مجازی است که با الهام از الگوی سالمون (2004) با تاکید بر یادگیری الکترونیکی دانشجویان طراحی شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22؛ و تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرم افزار LISREL (نسخه 8*8) استفاده است. نتایج آزمونهای پژوهش نشان داد پایایی پرسشنامه یادگیری الکترونیکی با ضریب آلفای کرونباخ کلی 97/0 و ضرایب آلفای کرونباخ مؤلفهها بین 88/0 تا 96/0 مناسب و رضایتبخش است. بهمنظور تحلیل عاملی شاخص کفایت نمونهگیری و مقدار آزمون کرویت بارتلت محاسبه شد. علاوه بر کفایت نمونهگیری، اجرای تحلیل عاملی بر پایه ماتریس مورد مطالعه نیز قابل توجیه بود، بنابراین پرسشنامه یادگیری الکترونیکی از ساختار عاملی مناسبی برخوردار است. تمام 36 گویه پرسشنامه با هم همبستگی دارند همبستگی بین سازههای پرسشنامه یادگیری الکترونیکی دانشجویان معنادار بوده و می توان گفت پرسشنامه طراحی شده از روایی افتراقی مطلوبی برای سازهها برخوردار است؛ همچنین، نتایج پژوهش نشان داد که الگوی 4 عاملی، برازش قابل قبولی با دادههای پژوهش دارد. با توجه به نتایج پژوهش حاضر گویههای طراحی شده در زمینه ارزیابی یادگیری الکترونیکی پرسشنامهای روا و پایا میباشد که میتواند در مطالعات آینده با استفاده از این ابزار قدمی در جهت تعیین دقیق و جامع یادگیری الکترونیکی در بین دانشجویان برداشت . | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی سالمون؛ یادگیری الکترونیکی؛ اعتبارسنجی پرسشنامه؛ دانشجویان | ||
مراجع | ||
Anari Nejad, Abbas; Saketi, Parviz; And Safavid, Seyyed Ali Akbar (2011). Designing a conceptual framework for evaluating e-learning programs in higher education institutions. Journal of Educational Technology, 4(3). 191-201. [In Persian].
Attaran, Mohammad (2007). Virtual University: Rereading existing narratives. The first e-learning conference in Zanjan. [In Persian].
Azevedo, R. (2012). Beyond intelligent tutoring systems: Using computers as METAcognitive tools to enhance learning? Instructional Science, 30(1), 31-45. http://dx.doi.org/10.1023/A:1013592216234.
Babaei, Mahmoud (2011). Introduction to e-learning. Tehran: Iran Institute of Information Science and Technology. [In Persian].
Bagheri, M. S., Yamini, M., Riazi, A. (2009). Motivational and Learning Strategies of Iranian EFL Learners Exposed to an E-Learning Program. Journal of Teaching Language Skills (JTLS), 1(1), 1-30.
Bashlideh, Kiomers. (2015). Research methods and statistical analysis of research examples with SPSS and AMOS, Shahid Chamran University of Ahvaz: Ahvaz. [In Persian].
Berge, Z. L. (2007). Motivate and manage: Key activities of online instructors. In J. M. Spector (Ed.), Finding your online voice: Stories told by experienced online educators (pp. 73-82). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Brown, T. A. (2015). Methodology in the social sciences.Confirmatory factor analysis for applied research (2nd ed.). The Guilford Press.
Brown, T. A. (2015). Confirmatory factor analysis for applied research. Guilford publications.
Cattell, R. B. (1966). The scree test for the number of factors. Multivariate behavioral research, 1(2), 245-276.
Commission on Technology and Adult Learning. A Vision of E-Learning for America's Workforce.
Consway, B. & Whittingham, V. (2001). Managing knowledge and learning at unipart. Knowledge Management Review, 4(3), 14-17
Farhadi Robabeh (2004). E-learning: A new paradigm in the information age. Journal of Information Processing and Management. 21(1), pp. 49-66. [In Persian].
Ferguson, E., & Cox, T. (1993). Exploratory factor analysis: A users’ guide. International journal of selection and assessment, 1(2), 84-94.
Holmes, B. and Gardner, J. (2006). E-Learning: Concepts and Practice, London: SAGE Publications.
Ismaili, Hadi; Rahmani, Shahpour; Kazemi, Ahmad; And Ali Ahmadi, Mustafa (2015). Assessing the e-learning status of the virtual education unit of Sistan and Baluchestan University. General management research. 9(34). 223- 241. [In Persian].
Jaffee, David (2011). "globalization and Web-Based technology", Available at: http://www.unf.edu/~djaffee /virtualtran.htm
Hopson, M. H., Simms, R. L., & Knezek, G. A. (2001). Using a technology enriched environment to improve higher-order thinking skills. Journal of Research on Technology in Education, 34(2), 109-119. http://dx.doi.org/10.1080/15391523.2001.10782338.
Huang, Hsiu-Mei & Liaw, Shu-Sheng (2004). The Framework of Knowledge Creation for Online Learning Environments. Canadian Journal of Learning and Technology. 30(1).1-14.
Kermally, S. (2002). Effective knowledge management: A best practice blueprint. New York: John Wiley & Sons.
Kim, K. J. (2005). Adult Learners' Motivation in Self-directed Elearning. Unpublished Doctoral Dissertation, Indiana University.
Kline, R. B. (2015). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford publications.
Liaw, S. S., Huang, H. M. (2003). An Investigation of Users Attitudes toward Search Engines as an Information Retrieval Tool. Computers in Human Behavior, 19(6), 751-765.
Macdonald, J. (2004). Developing competent e-learners: The role of assessment. Assessment and Evaluation in Higher Education, 29(2), 215-226.
Mahdiun, Ruhollah; Shabani, Ali; And Sadeghi, Maliha (2015). Improving the quality of e-learning courses in e-learning centers and institutions: Factors and consequences. Information Research and Public Libraries, 20(76). 173- 197. [In Persian].
Morrison, Don (2003). e-learning strategies: How to get Implementation and Delivery Right First Time. England: Wiley
Open and distance Learning Quality council. (2001). A Definition for E- learning. http://www.odlqc.org.uk/odlqe/n19-e.html
Palloff, Rena M.; Pratt, Keith. 2003. The Virtual Student: A Profile and Guide to Working with Online Learners. USA: John Wiley & Sons Inc.
Pineda Hoyos, J. E., & Tamayo Cano, L. H. (2016). E-moderating and e-tivities: The implementation of a workshop to develop online teaching skills in in-service teachers. PROFILE Issues in Teachers’ Professional Development, 18(1), 97-114. http://dx.doi.org/10.15446/profile.v18n1.44269.
Rahimi Doust, Gholam Hossein (2012). What has been the experience of e-learning projects? Challenges of advancing e-learning projects. Library and information. 10(2): 337- 355. [In Persian].
Robertson, I. (2007). Technology-based learning: Problematising VET students’ preferences and readiness. AVETRA Conference, 11-13 April 2007, Victoria University.
Rosenberg, Marc J (2006). Beyond E-Learning: Approaches and Technologies to Enhance Organizational Knowledge, Learning, and Performance. San Francisco: Wiley
Salmon,G (2011).The Key to Online Teaching and Learning. Routledge.
Schwen, T.M., Kalman, H. K., Hara, N., & Kisling, E. L. (1998). Potential knowledge management contributions to human performance technology research and practice. Educational Technology Research and Development, 46(4), 73-89.
Sorensen, C. & Lundh-Snis, U. (2001). Innovation through knowledge codification, Journal of Information Technology, 16, 83-97.
Trentin, G. (2001). From formal training to communities of practice via network-based learning. Educational Technology, 5-14.
Urdan, T. A. & Weggen, C. C. (2000). Corporate e-learning: exploring a new frontier.
Welsh, E. T.; Wanberg, C. R.; Brown, K. G. & Simmering, M. J. (2003). ELearning: Emerging Results and Future Directions. International Journal of Training and Development, 7 (4), 245–58.
Yaqubi, Jafar; Malek Mohammadi, Iraj; Irvani, Houshang; And Attaran, Mohammad (2009). Desirable characteristics of students and faculty members in e-learning in Iranian higher education: The perspective of virtual students. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, (47), 162. [In Persian].
Yew -Tee, Meng & Karney, Dennis. (2010). Sharing and cultivating tacit knowledge in an online learning environment. Computer-Supported Collaborative Learning. 5, 385–413
Zandian, Mahnaz (2018). The Role of Electronic Content in Education, National Conference on New Educational and Research Approaches in Education, Bandar Abbas, https://civilica.com/doc/768707. [In Persian]. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,038 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 399 |