
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,032 |
تعداد مقالات | 9,137 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,469,844 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,641,737 |
مدیریت عملکرد پایدار در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری راهی به سوی توسعه پایدار همهجانبه | ||
توسعه اجتماعی | ||
دوره 15، شماره 3 - شماره پیاپی 59، خرداد 1400، صفحه 87-106 اصل مقاله (329.11 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/qjsd.2021.16947 | ||
نویسندگان | ||
روشنک چهرازی1؛ فواد مکوندی* 2؛ وحید چناری3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران | ||
2استادیار گروه مدیریت دولتی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران | ||
3استایار گروه مدیریت دولتی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران | ||
چکیده | ||
این مقاله با هدف تبیین ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای الگوی مدیریت عملکرد مبتنی بر توسعه پایدار در آموزش عالی و ارائه الگوی اثربخش و قابل کنترل انجام پذیرفت. این پژوهش مطالعهای آمیخته بود.در مرحله کیفی، 15 نفر از میان خبرگان مدیریت عملکرد و توسعه پایدار وزارت با نمونهگیری هدفمند، جهت انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته، انتخاب شد. در مرحله کمی، نمونههای تصادفی ساده از میان کارکنان و مدیران وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تعداد 170 نفر، برای تکمیل پرسشنامه پژوهشگر ساخته انتخاب گردید. بررسی، جمعآوری و تحلیل دادهها، با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی استقرایی مبتنی بر کدگذاری باز، محوری و انتخابی مفاهیم مصاحبهها، انجام شد. در مرحله کدگذاری محوری بر اساس شباهت موضوعی 26 مقوله و 5 بعد سیاسی، اجتماعی، زیستمحیطی، اقتصادی و فرهنگی انتخاب و مدیریت عملکرد مبتنی بر توسعه پایدار بهعنوان متغیر اصلی شناخته شد. بخش کمی با مدل معادلات ساختاری با روش حداقل مربعات جزئی (Pls) انجام گرفت و معیارهای R2،Q2، GOF و F2 برای مدل ساختاری و مدلهای اندازهگیری محاسبه شد که همگی مقادیر مجاز و قابل قبولی داشتند و حاکی از تأیید مدل میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت عملکرد؛ توسعه پایدار؛ مدیریت عملکرد پایداری؛ دانشگاه پایدار؛ ارزیابی عملکرد | ||
مراجع | ||
Adams, C. A. (2013). “Sustainability reporting and performance management in universities Challenges and benefitsˮ, Sustainability Accounting, Management and Policy Journal, Vol. 4 No. 3, 2013, pp. 384-392. Adibzadeh et al (2017). Designing a Performance Management Model for Government Organizations, pp. 1-24. (Persian). Ahmadvand & et al. (2018). “Presenting a Conceptual Model for Measuring the Performance of an Organizational University with a Combined Scorecard Approachˮ, a Conceptual Model, Vol. 30, pp.5-35. (Persian). Bagheri Majd & et al (2016). University in the process of sustainable development of the resistance economy.vol81 (Persian). Chams, N. & Blandón, J. (2019). “On the importance of sustainable human resource management for the adoption of sustainable development goalsˮ, Resources, Conservation & Recycling 141, pp. 109–122. Crutzen, N. (2011). SustainabilityPerformance anagement in Large Firms: A Qualitative Research amongst Seven Western European Firms, EBEN Annual Conference. Farinha & et al, (2018). “Education for sustainable development in Portuguese universities: The key actors’ opinionsˮ, International Journal of Sustainability in Higher Education, Vol. 19 Issue: 5, pp.912-941. Mohammadi & Alvani (2020). “Analysis of performance appraisal of employees of government organizations with focus on sustainable development to improve productivityˮ, management, Vol. 53, pp.23-47. (Persian). Neely, A.et al. (2008). Inventory of innovative practices in education for sustainable development. Danish Tchnology Institute. Rad & et al. (2017). “Design Framework to Identify and Categorize the Components of SustainableHigher Education in Iranˮ, Environmental Education & Sustainable Development/ Vol. 6, No. 1, (Persian). Rafizadeh and Mir Sepasi (2018). “Designing a Performance Management Model with Emphasis on Higher Educationˮ, Journal Of Measurement & Educational Evaluation Studies Vol. 7, No. 17 2017,pp.33-55. (Persian). Stella, E. & Wibisono, D. (2015). ProposedIntegrated Performance Management System for Ministry of Research,Technology,and Higher Education in Indonesia, 3rd International Seminar and Conference on Learning Organization. Tseng, M. L. (2010). “Implementation and performance evaluation using the fuzzy network balanced scorecardˮ, Journal of Computers & Education, 55, 188 –201. Tseng, S. T. & Levy. P. E. (2018). A multilevel leadership process framework of performance management. Human Resource. Tuğçe Kalendera, Z.& Vayvaya, Ö. (2016). The Fiftth Pillar of The Balanced Scorecard: Sust ainability. Van Weenen, H. (2000). Toward a vision of a sustainable university. International Journal of Sustainability in Higher Education, 1,20. Velazquez, L. (2002). Sustainable universities around the world: A model for fostering sustainable university programs, effectiveness. (Doctoral dissertation). Universiy of Massachuset Ts Lowell. Velazquez, L. & Munguia, N. and Sanchez, M. (2005). “Deterring sustainability in higher education institutions An appraisal of the factors which influence sustainability in higher education institutionsˮ, International Journal of Sustainability in Higher Education Vol. 6 No. 4, pp. 383-391. Wicher, P. & et al. (2019). Sustainability performance assessment of industrial corporation using Fuzzy Analytic Network Process, Journal of Cleaner Production. Wu, H. Y. Lin, Y. K. & Chang, C.H. (2011). “Performance evaluation of extension education centers in universities based on the balanced scorecardˮ, Journal of Evaluation and Program PlanningVol. 34, pp.37–50. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 593 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 430 |