تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,002 |
تعداد مقالات | 8,857 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,494,611 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,801,531 |
بررسی رابطه سبک شناختی وابسته به زمینه و نابسته به زمینه و یادگیری خود نظم داده شده با عملکرد ریاضی دانشآموزان سوم راهنمایی | ||
دستآوردهای روانشناختی | ||
دوره 9، شماره 2، دی 1381، صفحه 65-78 اصل مقاله (1.17 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/psy.2002.16481 | ||
نویسندگان | ||
سید داود حسینی نسب1؛ یدالله ولینژاد2 | ||
1عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی | ||
چکیده | ||
به منظور بررسی رابطه سبک شناختی FD-I و راهبردهای یادگیری خود-نظم داده شده با عملکرد ریاضی پایه سوم، 280 نفر از دانشآموزان این پایه به روش نمونهگیری تصادفی از بین دانشآموزان دختر و پسر منطقه چایپاره در استان آذربایجان غربی انتخاب و به منظور ارزیابی سبک شناختی FD-I به آزمون گروهی اشکال نهفته (GEFT)، و به منظور ارزیابی میزان استفاده دانشآموزان از راهبردهای یادگیری به پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ) پاسخ دادند. نتایج نشان دادند که بین دانشآموزان دختر و پسر از نظر سبک شناختی FD-I تفاوت معنیدار وجود ندارد. ولی بین دختران و پسران قوی و ضعیف در ریاضی از نظر سبک شناختی FD-Iتفاوت معنی دار وجود دارد. همچنین بین راهبردهای یادگیری و پیشرفت در درس ریاضی رابطه معنیدار وجود دارد و از بین مؤلفههای راهبردهای یادگیری (شامل راهبردهای شناختی سطح پایین، سطح بالا، و خود نظمدهی)، خود- نظمدهی بیشترین رابطه را با پیشرت در درس ریاضی دارد. از سوی دیگر، در تحلیل رگرسیون سبک شناختی FD-I و راهبردهای یادگیری روی عملکرد ریاضی مشاهده گردید که سبک شناختی FD-I نسبت به راهبردهای یادگیری، مقدار بیشتری از واریانس درس ریاضی را تعیین میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
سبکهای شناختی (وابسته به زمینه و نابسته به زمینه)؛ یادگیری خودنظم داده شده؛ عملکرد ریاضی؛ راهبردهای انگیزشی؛ راهبردهای یادگیری؛ راهبردهای شناختی دانشآموزان قوی و ضعیف | ||
مراجع | ||
اسپالدینگ، ال. (1377). انگیزش در کلاس درس (حسن یعقوبی، ایرج خوش خلق، مترجمان). تبریز: انتشارات دانشگاه تربیت معلم تبریز. حسین رامشه، سید محمد. (1377). بررسی رابطه یادگیری خود- نظم داده شده با هوش، پایه تحصیلی و جنسیت. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تبریز. رضایی، اکبر. (1378). مقایسه سبکهای یادگیری (وابسته و نابسته به زمینه) دانشآموزان و دانشجویان گروههای علوم انسانی و ریاضی در مدارس و دانشگاههای شهر تهران در سال تحصیلی 79-78. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی. سیف، علی اکبر. (1376). روشهای یادگیری و مطالعه. تهران: نشر دوران. گلاور، جان. ای. و برونینگ، راجر. اچ. (1375). روانشناسی تربیتی: اصول و کاربرد آن، عیلنقی خرازی، مترجم). تهران: مرکز نشر دانشگاهی. گیج، نیت ال. و برلاینر، دیوید سی. (1374). روانشناسی تربیتی (غلامرضا خوی نژاد و همکاران، مترجمان) مشهد نشر پاژ. موسوی نژاد، عبدالمحمد. (1376). بررسی رابطه باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خود- نظم داده شده با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سال سوم راهنمایی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
Borich, G.D., & Tombari, N.L. (1995). Educational Psychology. New York: Hurper collins college publishers. Bosachi, S., innerd, W., & Towson, S. (1997). Field Independence Dependence and self-esteem in preadolescents: does gender make a difference? Journal of youth rind adolescence, 26(6), 691-103. Come, I. (1986). The metacognitive control components of self regulated learning. Contemporary Educational Psychology, 11, 333-346. Frank, B.M. (1986). Cognitive style and teacher education: FD and areas of specialization among teacher educationJournal of Educational Research, 80, 19-22. Hulfish, S. (1978). Relationship of Role identification, self-esteem, and intelligence to sex differences in FL Perceptual and Motor Skills,47,833-842. Journal of Educational Psychology, 89(5), 3 97-470. Kagan, S., & Zahan,. L. (1974). FD and the school gap betwwen anglo American, and mexican American children. Journal of Educational Psychology, 67, 643-650. Messik, S. (1994). The matter of style: manifestations of personality in cognition, learning, and teaching. Educational Psychologist, 29 (3), 121-139. Ormrod, J.E. (1995). Educational Psychology: principles and applications, Englewood cliffs: merril. Pintrich, P., & Degroot, E.V. (1990). Motivational and self-regulated learining components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82(1), 33-40. Reach, J.F., & Stevens, D. (1996). Variables Related to Mathematics Achievement among Black Students. Shackleton, V., & fletcher, C. (1984). Individual differences: theories and applications. Printed by Routledge. Tenant, M. (1997). Psychology and Adult Learning. Van Belerkom, M. (1988). Field dependence sex role, self- perceptions, and mathematics achievement in college students: a closer examination. Contemporary Educational Psychology, 13, 339-343. Winne, P.H. (1997). Experimenting to bootsrap self-regulated learning. Witkin, H.A., & Goodenough, D.R. (1977). Field dependence and interpersonal behavior. Psychological Bulletin, 84, 661-689. Woolfolk, A.E. (1987). Educational Psychology. Boston: allyn and Bacom. Woolfolk, A.E. (1995). Educational Psychology (6th ed). Bosten: Allyn and Bacon. Zimmerman, B.J. (1990). self- Regulated learning and Academic Achievement: An overview. Educational Psychologist, 25(1), 3-17. Zimmerman, B.i, & Martinez-pons, M. (1990). Student differences in self- regulated learning: related grade, sex, and giftendness to self- efficacy and strategy use. Journal of Educational Psychology, 82(1), 51-59. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 426 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 204 |