تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,002 |
تعداد مقالات | 8,858 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,518,131 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,824,782 |
ساخت و اعتباریابی مقیاسی برای سنجش اضطراب امتحان در دانشآموزان پایه سوم دوره راهنمایی تحصیلیاهواز | ||
علوم تربیتی | ||
دوره 3، شماره 2، اسفند 1375، صفحه 61-74 اصل مقاله (651.6 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/edus.1997.16131 | ||
نویسندگان | ||
عباس ابوالقاسمی1؛ عزیزه اسدی مقدم1؛ بهمن نجاریان2؛ حسین شکرکن3 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی | ||
2عضو هیأت علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران | ||
3عضو هیأت علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران | ||
چکیده | ||
هدف اصلی از تحقیق حاضر، ساخت مقیاسی برای سنجش اضطراب امتحان به وسیله تحلیل عوامل و تعیین پایایی و اعتبار آن بود. 581 دانشآموز دختر و پسر پایه سوم 12 مدرسه راهنمایی شهرستان اهواز، یک پرسشنامه مقدماتی 93 مادهای مربوط به اضطراب امتحان را تکمیل نمودند. بر اساس تحلیل عوامل پاسخهای آزمودنیها، مقیاس TAI با 25 ماده ساخته شد، که پایایی آن به وسیله دو روش بازآزمایی و همسانی درونی (ضریب آلفای کرونباخ) و اعتبار آن از طریق تعیین ضرایب همبستگی TAI، مقیاس عزت نفس کوپر اسمیت و مقیاس اضطراب ANQ محاسبه شد. در مجموع، ضرایب پایایی مقیاس TAI رضایتبخش و ضرایب اعتبار آن معنیدار بودند. در ضمن، رتبههای درصدی نمرههای آزمودنیها در مقیاس TAIمحاسبه شد. طبق نتایج این تحقیق، مقیاس TAIواجد شرایط لازم برای کاربرد در پژوهشهای روانشناختی و تشخیص اضطراب امتحان در کودکان و نوجوانان در مدارس میباشد. | ||
مراجع | ||
درتاج، فریبرز، صالح، بهرام، ابوالمعالی، خدیجه و سلکی، ناصر (1372). اعتباریابی آزمون اضطراب مدرسه. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربتی ودانشگاه علامه طباطبایی، تهران. نجاریان، بهمن. عطاری، یوسفعلی و مکوندی، بهنام (1375). ساخت و اعتباریابی مقیاس اضطراب ANQ. مجله علوم انسانی الزهرا (س)، تهران.
Alpert, R. & Haber, R. N. (1960). Anxiety in academic achiernent situation. Journal of Abnormal and Social P.sychology, Vol. 61, 207-215. Benjamin, M., Mckeachie, W. J., & Lin, Y. (1987). Two types of test anxious students. Journal of Educational Psychology, Vol. 79, No. 2, 1 31-136. Cattell, R. B. (1966). The scree test for the number of factors. Multivariate resaerch, Vol. 1, 245-276. Coopersmith, S. (1967). The Antecedents of Self-esteem. San Francisco, CA: Freeman and Company. Cronbach, L. J. (1970). Es’ential of Psychological Testing (3rd Edition,). New York: Harper and Row International. Deffenbacher, J. & Deits, R. (1978). Effects of test anxiety on performance, worry and emotionality in naturally occurring exams. Psychology in School, 15(3), 440-450. Deffenbacher, J.L. & 1-lazaleus, 5. 1. (1985). cognitive, emotional and physiological components of test anxiety. Cognitive Therapy and Research, Vol. 9, 169-180. Guida, F. & Ludlow, J. (1989). A cross- cultural study of test anxiety. Journal of Genetic Psychology, Vol. 20, No. 2, 189-191. Hebmree, R. (1988). correlates, causes, effects and treatment of test anxiety. Review of Educational Research, Vol. 58, No. 1, 47-77. Hill, K. T. (1984). Debilitating motivitaion and testing: A major educational problem, possible solution and policy applications, In R. E. Ames and C. Ames (Eds.), Research on Motivation in Education, Vol. 1, 245-274. New York: Academic Press. Kivimaki, M. (1995). Test anxiety, below capacity performance and poor test performance: Intrasubject approach with violin students. Personality and Individual Differences, Vol. 18, No. 1, 47-56. Libert, R. M. & Morris, L. W. (1967). Cognitive and emotional components of test anxiety: A distincition and some initial data. Psychological Reports, Vol. 20, 975-978. Many, M. A. & Many, W. A. (1975). The relationship between self-esteem and anxiety in grades four through eight. Educational and psychological Measurement, Vol. 35, 1017-21 Philips, B. N. (1978). School Stress and Anxiety: Theory, Research and intervention. New York: Human Sciences Press. Sarason, I. 0. (1957). Test anxiety, general anxiety and intellectual performance. Journal of Consulting Psychology, Vol. 27, 458-490. Sarason, I. G. (1980). introduction to the study of test anxiety. In I. G. Sarason (Ed.), Test Anxiety: Theory, Research and Application (pp 3 -14). New York: Lawrence Erlhaum. Sarason, S. B. & Davidson, K. S. (1966). Anxiety in Elementary School hi Wren: A Report of Research. Lighthall: Yale University. Sarason, S. B., Daviddon, K. S., Lighthall, F. F., Waite, R. R. & Ruebush, B. K. (1960). Anxiety in Ekmentary school Children. New York: John Wiley & Sons. Sarason, S. B. and Mandler, 0. (1952). Some correlates of test anxiety. Journal of Abnormal and Social Pycholo’, Vol. 47, 810-817. Spielberger, c. D., Gonzales, H. P. Taylor, C.J., Algaze, B. & Anton, W. D. (1978). Examination stress and test anxiety. In C. D. Spielberger & I. G. Sarason (Eds.), Stre.ss and Anxiety, Vol. 5, 107-192, Washington: Hemisphers. Spieelberger, C. D. (196)). Digit span: As incidents of trait or state anxiety. Journal of Consulting and C’linical P,sycholo, Vol. 33, 430-434. Statistical Package for Social Sicence/Personal Computers (1992). SPSS/PC. Wine, J. (1971). Test anxiety and the direction of attention. P.sychological Bulletin, Vol. 76, 92-104. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 921 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 337 |