تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,002 |
تعداد مقالات | 8,864 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,518,993 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,825,962 |
نظریه سؤال - پاسخ در آزمونهای روانی - تربیتی | ||
علوم تربیتی | ||
دوره 3، شماره 2، اسفند 1375، صفحه 38-60 اصل مقاله (1.05 M) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/edus.1997.16130 | ||
نویسنده | ||
حسین سپاسی | ||
عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران | ||
چکیده | ||
دراینمقاله سعی شده است تا نظریه جدید آزمون سازی موسوم به نظریه سؤال - پاسخ (Item Response Theory) مورد بحث و بررسی قرار گیرد. این نظریه عمدتا" به دلیل اشکالاتی به وجود آمده است که روانسنجان جدید به نظریه کلاسیک آزمون، مطرح کردهاند. این نظریه نمره کل آزمون را برای تفسیر عملکرد آزمودنی مدنظر قرار نمیدهد. بلکه هر سؤال آزمون، بهطور انفرادی مورد مطالعه قرار میگیرد. این نظریه از منحنی ویژگی سؤال و پارامترهایی چون دشواری و تمیز، برای برآورد احتمال پاسخ درست آزمودنی به هر سؤال آزمون استفاده میکند. بهعلاوه، ایننظریه بر پایه دو فرض اساسی استقلال موضعی و تکبعدی بودن فضای خصیصه مکنون استوار است. و براین اساس، احتمال پاسخ درست هر سؤال آزمون به عنوان تابعی از دشواری سؤال و توانایی آزمودنی توسط منحنی تراکمی نرمال و اخیرا" توسط منحنی منطقی که سادهتر است، بررسی می شود. | ||
مراجع | ||
آلن. مری جی وین، وندی ام (1374). مقدمهای بر نظریههای اندازهگیری (روانسنجی)، ترجمه علی دلاور. تهران سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت). پاشا شریفی، حسن (1373). اصول روانسنجی و روانآزمایی. تهران، انتشارات رشد. توراندایک، آل (1369). روانسنجی کاربردی. ترجمه حیدرعلی هومن. تهران، مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران. سپاسی، حسین (1374). نظریه کلاسیک آزمون و محدودیتهای آن. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران، شمارههای اول و دوم ص 143-132.
Baker. B. F. (1985). The basics of item response theory. New Hamshire Heinemann Education Book. Baker. B. F. (1992). Item-response theory. New hampshire, Heinemann Education book. Biggs, J. B, & Collis. K. F. (1982), Evaluating the quality of learning.New York, Academic Press. Binet, A. L. & Simon, T. H. (1916). The development of intelligence in young children. New Jerssey, Vineland. Birnbaum, A. (1969). A staistical theory for logistic mental test models with a prior distribution of ability. Journa’ of Mathematical Psychology, 6:258-76. Crocker, L & Algina. j. (1986), Introducation to classical and modern test theory, New York. Holt, Rinehart & Winston. New York Press. Guilford, G. P. (1954). Psychometric Methods, (sec. Ed.) New Jerssy, McGraw-Hill. Guilford, G. P. (1965). Fundamental statistics in psycholog and education, New York. McGraw-Hill Book Company. Guliksen, H. (1950). Theory of mathematic assessment and evaluation. New York, State University of New York Press. Hambelton, K. R. & Swaminathan. H (1985). Item response theoty, principles and application. Boston. Nighff Publications. Hambelton, K. R. Cook, 1.1. (1977). Latent trait models and their use in the analysis of education test data. Journal of Educational Measurement, 14:75-96. Hambelton, K. R. & Traub, K. e. (1971). Information curves and efficiency of three logistic models. British Journal of Mathematics and Psychokigy, 24: 273-281. Hulin, C. L. &. Drasgow, F. & Parsons, C. K. (1983) Applications of Psychological measurements. Illinois. Dow Jones Irwin, Homewood. Lazarsfield, P. F. (1968). The logical and mathematic foundation of latent Structure analysis. Princeton: Princeton University Press. Lord. F. M. (1952). A theory of test scores. Psychometric monograph No. 7. Lord. F. M. (1953). Relation of test score to the trait underlying test. Educatianal and Psychological Measusurement, 13: 577-584. Lord. F. M. (1953), An application of confidence intervals and of maximum likelihood to the estimation of an examinee’s abillity. Psychometrika, 18:57-75. Lord. F. M. & Novick, M. R. (1968). Statisical theories of mental test scores, Massachussets. Addison-Wesley. Lord. F. M. (1980). Applications of item . response theory to practical testing problems. New Jerssey. lawrence Eribaom Associations Publishers. Lowely, D. N. (1943). Problems connected with item seection and test construction. Royal Society of Edinburgh 6, 273-283. Lowely, D. N. (1944). The factor analysis of multiple item tests. Royal Society of Edinburgh 69: 74-82. Magnusson. D. (1967). Test theory. Boston, Addison-Wesley. Rasch. 0. (1960). Probabilistic models for some inteligence and attainment test. Denmark. Danish Institue for Educational Research. Richardson. M. W. (1936). The relationship between difficulty, and the differntial Validity of a test. P.sychometrika, 33:46-52. Samejima, F. (1969). Estimaion of latent ability using a response pattern of graded scores. Psychometric Monograph No. 17. Samejima, F. (1972), A General model for free-response data. Psychometric Monograph, No. 18. Spearman, C. (1913). Correlation of sum and difference. British Journal of Psycology, 5:417-426. Spearman, C(1904). General inteligence objectively determind and measured. American Journal of Psychology. 15:201-293. Thorndike, F. L. (1904). An intruduction to the theory of mental and social meaurements. New York. Teachers College, Columbia University. Tucker. L. R. (1964). Maximum Validity of a test with equivalent items. Psychometrika, 11:1-13. Wright, B. D. Stone, H. H. (1979), Best test desgin, Chicago MESA. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 959 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 282 |