تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,002 |
تعداد مقالات | 8,864 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,518,912 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,825,784 |
تأثیر الگوی تحصیلی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان پسر پایه چهارم ابتدایی شهرستان دزفول | ||
علوم تربیتی | ||
دوره 3، شماره 2، اسفند 1375، صفحه 1-12 اصل مقاله (612.32 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/edus.1997.16128 | ||
نویسندگان | ||
مرتضی امیدیان1؛ حسین شکرکن2 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی | ||
2عضو هیأت علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ،ایران | ||
چکیده | ||
در تحقیق حاضر تأثیر الگوهای فعّال تحصیلی بر عملکرد تحصیلی آزمودنیها مورد بررسی قرار گرفت و به آزمون دو فرضیه مبادرت گردید. این فرضیهها عبارتند از: 1. مشاهده الگوهای فعّال تحصیلی موجب بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان پسر پایه چهارم ابتدایی شهرستان دزفول میشود. 2. مشاهده سه الگوی فعّال تحصیلی تأثیر بیشتری از مشاهده یک الگوی تحصیلی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان پسر پایه چهارم ابتدایی شهرستان دزفول دارد. نمونه این تحقیق متشکل از 102 آزمودنی بود که به صورت نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب و به سه گروه گمارده شدند. گروه اول فیلم یک الگوی فعّال تحصیلی همسال را تماشا کردند. گروه دوم به تماشای فیلم سه الگوی فعّال تحصیلی پرداختند و گروه سوم یعنی گروه گواه در معرض هیچ الگویی قرار نگرفتند. شاخص عملکرد آزمودنیها عبارت بود از نمرههای تفاوت پیشآزمون و پسآزمون آنان در یک تکلیف تمرین واژههای دشوار کتاب فارسی و یک امتحان دیکته. از وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی آزمودنیها نیز اطلاعاتی جمعآوری شد. برای آزمون فرضیهها از روش تحلیل واریانس و روشهای چندمقایسهای استفاده بهعمل آمد. نتایج حاصل فرضیه اول تحقیق را مورد تأیید قرارداد و نشان داد که دو گروه آزمایشی در مقایسه با گروه گواه عملکرد تحصیلی بالاتری دارند. اما فرضیه دوم تأیید نگردید. همچنین، نتایج نشان داد که وضع اجتماعی ـ اقتصادی چه به تنهایی و چه در تعامل با گروههای مقایسه تأثیری بر عملکرد تحصیلی آزمودنیها ندارد. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 676 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 239 |