
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,032 |
تعداد مقالات | 9,135 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,463,390 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,638,372 |
بررسی اختلال یادگیری ریاضی در دانشآموزان دختر و پسر دوره ابتدایی ناحیه یک شهر تهران و اثر آموزش کاربردی، تقویت ژتونی و آرامش عضلانی در کاهش اختلال یادگیری ریاضی در آنان | ||
علوم تربیتی | ||
دوره 13، شماره 2، شهریور 1385، صفحه 119-136 اصل مقاله (328.71 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/edus.2006.15846 | ||
نویسنده | ||
نجمه حمید | ||
عضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
چکیده | ||
ناتوانی یادگیری ریاضیات یکی از اختلالات یادگیری ویژه است که به تأخیر بدون دلیل و معنادار در توانایی حساب مربوط میشود. برای تشخیص این اختلال باید مهارتهای ریاضی کودک به طور قابل توجهی زیر سن تقویمی، هوش و عملکرد تحصیلی وی باشد. این اصطلاح اصولاً افرادی را که بواسطه معلولیتهای دیداری، شنیداری یا حرکتی، همچنین عقبماندگی ذهنی یا محرومیتهای محیطی، فرهنگی یا اقتصادی به مشکلات یادگیری دچار شدهاند، شامل نمیشود. در این پژوهش، ناتوانی یادگیری ریاضیات در بین دانشآموزان دوره ابتدایی بررسی و تأثیر روش آموزش کاربردی، تقویت ژتونی و آرامش عضلانی در آنها مطالعه شده است. در این پژوهش، روش آزمایشی میدانی به کار رفته است که در آن از طرح پیش آزمون –پس آزمون با گروههای آزمایشی، گواه و گواه بهنجار استفاده شده است. نمونه پژوهش شامل 70 کلاس (2800 دانشآموز دختر و پسر) دبستانهای ناحیه یک آموزش و پرورش شهر تهران بود که به صورت نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. همچنین 100 دانشآموز به طور تصادفی ساده برای آزمون فرضیهها گزینش شدند. برای جمعآوری دادهها از آزمونهای تشخیصی اختلال ریاضیات، ماتریسهای پیشرونده ریون، آزمون ریاضیات و بررسی پرونده تحصیلی دانشآموز استفاده شد. یافتههای این پژوهش نشان داد که میزان اختلال یادگیری ریاضیات 6/3 درصد است. میزان اختلال یادگیری ریاضیات در دانشآموزان پسر نسبت به دختر (5/3 درصد در مقابل 3 درصد) بیشتر است. نتایج حاصل از اجرای سه روش آموزش کاربردی، تقویت ژتونی و آرامش عضلانی به صورت معنیداری باعث کاهش اختلال یادگیری ریاضیات میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال یادگیری ریاضیات؛ روش آموزش کاربردی؛ آرامش عضلانی؛ تقویت ژتونی | ||
مراجع | ||
احدی، حسن؛ کاکاوند، علیرضا (1382). اختلالهای یادگیری (از نظریه تا عمل). تهران: انتشارات ارسباران. احمدی، علی اصغر؛ براتیان، مسعود (1381). اختلال در خواندن و سایر مشکلات یادگیری. تهران: انتشارات انجمن اولیاء و مربیان. براهنی، محمدنقی؛ اصغرزاده، امین؛ رضوی، صفیه؛ خسروشاهی، عزت السادات؛ شمالی، راضیه؛ و خمیری، طاهره (1371). هنجاریابی آزمون ماتریسهای رنگی ریون در گروه کودکان 5 تا 11 ساله تهرانی. اولین کنگره روانپزشکی و روانشناسی، دانشگاه علوم پزشکی تهران. تبریزی، مصطفی (1380). درمان اختلالهای خواندن. تهران: انتشارات گفتمان خلاق. راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-IV) (1994). ترجمه: محمدرضا نائینیان، عباسعلی الهیاری، و محمدابراهیم مداحی (1374). تهران: انتشارات دانشگاه شاهد. کاپلان، هارولد ای؛ سادوک، بنجامین جی؛ و گرب، جک ا. (1375). روان پزشکی کودکان و نوجوانان. ترجمه امین ا… فاضل. شیراز: انتشارات راهگشا. کریمی، یوسف (1377). بررسی میزان شیوع و علل اختلالات یادگیری در بین دانشآموزان دورة ابتدائی استان چهار محال و بختیاری. شورای تحقیقات استان چهار محال و بختیاری. کریمی، یوسف (1380). اختلالات یادگیری، مسائل نظری و عملی به انضمام مطالعات موردی نظریه. تهران: انتشارات ساوالان والاس، جرالد؛ مک لافلین، جمیزا (1992). ناتوانیهای یادگیری، مفاهیم و ویژگیها. ترجمه: یاریاری، فریدون (1377). طراحی و اجرای یک برنامه آموزشی جهت توانبخشی نارسا خوانی دانشآموزان 12-8 ساله شهر تهران. پایان نامه دکتری دانشگاه تربیت مدرس. American Psychiatric Association (1994). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorder, DSM-IV. Washington, D-C. Hammill, D.D., Leigh, McNutt G., & Larsen, S.C. (1981). A new definition of learning disabilities. Learning Disability Quarterly, 4, 336-372. Lerner, J. (1993). Learning Disability Theories: Diagnosis and Teaching Strategies (6 th ed.). U.S.A: Houghton Mifflin Company. Lerner, J.W. (1997). Children with Learning Disabilities: Theories, Diagnosis and Teaching Strategies. Boston: Houghton Mifflin. Myers, P. & Hammill, D.D. (1990). Learning Disabilities: Basic Concepts, Assessment Practices, and Instructional Strategies (4th ed.). Austin: Proed. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,138 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 471 |