
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,032 |
تعداد مقالات | 9,135 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,463,221 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,638,307 |
کاربرد گرافیک در آموزش مفاهیم فیزیکی در کتابهای درسی علوم مقطع ابتدایی کشورهای ایران، آمریکا و انگلستان به منظور پرورش روحیة جستجوگری در دانشآموزان | ||
علوم تربیتی | ||
دوره 13، شماره 2، شهریور 1385، صفحه 95-118 اصل مقاله (660.6 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/edus.2006.15845 | ||
نویسندگان | ||
بی بی عشرت زمانی* 1؛ اعظم اسفیجانی2 | ||
1عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان | ||
2عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
چکیده | ||
انسان از همان دوران کودکی در شرایط طبیعی و با تجربیات روزمره و همچنین در شرایط ساختگی و تجربیات طراحی شده به کسب شناخت و معرفت در مورد مفاهیم علمی میپردازد. میتوان گفت دبستان اولین محیطی است که مفاهیم و اصول علمی را در قالب تجربیات طراحی شده و سازمان یافته در اختیار کودک قرار میدهد و کتاب علوم نقش مهمی را در این رابطه ایفا مینماید. اغلب مفاهیم علمی بویژه آنهایی که به حوزه فیزیک تعلق دارند از مفاهیم انتزاعی هستند. از این رو, فراگیر برای درک آنها نیاز به تصویرسازی ذهنی دارد. در مورد برخی از مفاهیم (به عنوان مثال امواج صوتی) دانشآموز هیچگونه تصویر ذهنی ندارد و لازم است که برای آموزش اینگونه مفاهیم در کتابهای درسی از عناصر دیداری برای عینیت بخشیدن به موضوع استفاده شود. در سالهای اخیر، در کتابهای علوم تجربی دورة ابتدایی ایران تغییرات چشمگیری صورت گرفته است که برخی ناشی از تحقیقات داخلی و خارجی و برخی نیز به تقلید از کشورهای خارجی اتفاق افتاده است. از نظر ظاهری یکی از برجستهترین تغییرات ایجاد شده در کتابهای علوم، بکارگیری عناصر گرافیکی است. در رابطه با نقش عناصر گرافیکی و تأثیر آن بر میزان توجه و یادگیری فراگیران تحقیقات متعددی انجام شده است که اکثریت قریب به اتفاق آنها بر تأثیرات مثبت این عناصر دلالت دارند. هدف از این پژوهش بررسی و مقایسه میزان استفاده از عناصر گرافیکی در ارائه مباحث فیزیکی در کتابهای علوم تجربی دورة ابتدایی کشورهای ایران، آمریکا و انگلستان به منظور پرورش روحیه پژوهشگری دانشآموزان میباشد. جامعه آماری، کلیه مباحث فیزیکی مطرح شده در کتابهای علوم و روش تحقیق تحلیل محتوا است. بخش صدا به عنوان نمونه آماری این پژوهش از میان مفاهیم فیزیکی بطور تصادفی انتخاب شده است. ابتدا کاربردهای گرافیک از نظر پرورش روحیه تحقیق، تفحص و پژوهشگری به پنج مقوله عمده تقسیم شده و سپس محتوای کتابها بر اساس این مقولهها مورد تجزیه و تحلیل ومقایسه قرارگرفتهاند. بطور کلی، گرچه در کتابهای ایران نیز مانند کتابهای دو کشور دیگر سعی شده است از تصاویر مرتبط با موضوع و همچنین از تنوع رنگ استفاده شود لیکن به علت کیفیت بسیار نامطلوب کاغذ، این کتابها در مقایسه با کتابهای آمریکا و انگلستان از کیفیت پایینتری برخوردارند. در رابطه با ارائه اطلاعات و تحریک حس کنجکاوی از طریق تصاویر، کتابهای آمریکا بیشترین میزان را به خود اختصاص داده است. در زمینه استفاده از گرافیک به منظور سازماندهی اطلاعات و چگونگی انجام کار از طریق تصاویر بیشترین سهم متعلق به کتابهای علوم انگلستان بوده است و در رابطه با کاربرد گرافیک برای پرورش روحیه همکاری، کتابهای آمریکا و سپس انگلستان فعالتر عمل کردهاند. در نتیجهگیری کلی این پژوهش میتوان گفت که در رابطه با ارائه مفاهیم فیزیکی، کتابهای انگلستان بیشتر از دو کشور دیگر از گرافیک برای پرورش روحیه پژوهش و جستجوگری استفاده کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تصاویر و گرافیک؛ کتابهای درسی؛ دوره ابتدایی؛ مفاهیم فیزیک؛ صدا؛ روحیه کاوشگری؛ ایران؛ انگلستان؛ آمریکا | ||
مراجع | ||
احدیان، محمد و محمدی، داوود (1377). مباحث تخصصی در تکنولوژی آموزشی. تهران: ققنوس. احدیان، محمد و رمضانی، عمران و ... (1381). مقدمات تکنولوژی آموزشی. تهران: آییژ. دهکردی، عباس (1374). آموزش علوم در مدارس ابتدایی. مجموعه مقالات سمپوزیوم نقش آموزش ابتدایی و جایگاه مطلوب آن در جامعه، اصفهان: اداره کل آموزش و پرورش اصفهان، معاونت آموزش عمومی، صص 404 ـ 383. Burgerud, D. et al. (1988 ). The effectiveness of textbook adaptations in life science for high school students programs. Journal of Learning Disabilities, vol. 21, No. 2, pp 76-70. Cousin, P. (1989). Content area textbooks: friends or foes?. ERIC Digest. ERIC Clearinghouse on Reading and Communication Skills Bloomington IN. available online at: http://www.ericfacility.net/databases/ERIC_Digests/ed321249.html Chanlin, L. (2000). Attributes of animation for learning scientific knowledge. Journal of Instructional Psychology, vol. 27, No. 4, PP 228-238. Lee, C.T., Chav, A.L., & Mak, B.K. (2002). Why animated but not static? The spatial- temporal factor: The 24th annual meeting, Washington, D.C., USA. Available online at: http://www.umich.edu/~cogsci/ confproc/gmvo2/firal-member-abstrs/lee-et-al.pdf Stokes, S. (2001). Visual literacy teaching and learning: A literature perspective. Electronic Journal for the Integration of Technology in Education, vol. 1, No. 1, pp 10-17. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 783 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 378 |