
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,032 |
تعداد مقالات | 9,135 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,463,390 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,638,372 |
مقایسه عملکرد تحصیلی ریاضیات دانشآموزان پایه پنجم مشمول و غیرمشمول طرح تصویری رشد، با کنترل هوش، در شهر اهواز | ||
علوم تربیتی | ||
دوره 13، شماره 2، شهریور 1385، صفحه 55-76 اصل مقاله (378.82 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/edus.2006.15843 | ||
نویسندگان | ||
حسین سپاسی* 1؛ یدا... مهرعلی زاده1؛ منیژه دهخدا2 | ||
1عضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
2کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
چکیده | ||
هدف این تحقیق مقایسه عملکرد تحصیلی ریاضیات دانشآموزان پایه پنجم مشمول و غیرمشمول طرح تصویری رشد با کنترل هوش در شهر اهواز بود. بررسی نگرش آموزگاران مجری طرح رشد در زمینه تأثیر فیلم آموزشی ریاضی در عملکرد تحصیلی ریاضیات هدف دیگر این پژوهش را تشکیل داد.491 دانشآموز پسر و دختر در دوگروه آزمایش و گواه (گروه، آزمایش237=1n، گروه گواه، 254=2n) بطور تصادفی انتخاب گردیدند. همچنین، از کل آموزگاران مرد و زن مجری طرح رشد (104=n) درباره تأثیر فیلم آموزشی نظرسنجی به عمل آمد. ابزارهای این تحقیق را 1) آزمون ریاضی پایان نیمسال اول، 2) آزمون ریاضی هماهنگ، 3) آزمون هوش ریون، 4) مقیاس نگرشسنجی تشکیل داد. در این تحقیق 9 فرضیه مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای تحقیق نشان داد که بین عملکرد ریاضی دانشآموزان مشمول و غیرمشمول طرح تفاوت معنیداری مشاهده نمیشود. سایر مقایسهها نشان داد که فقط دانشآموزان دختر مشمول طرح در مقایسه با سایر گروهها عملکرد بهتری در درس ریاضی داشتند. شاید این تفاوت معنیدار را بتوان به انگیزه و رضایت شغلی معلمان زن و نیز مدیریت مؤثر مدارس دخترانه مشمول طرح نسبت داد. یافتههای نگرشسنجی نشان داد که بین سابقه کار و نگرش آموزگاران درباره تأثیر فیلم آموزشی رابطه معکوس و معنیداری وجود دارد. بین میزان تحصیلات و جنسیت آموزگاران و نگرش آنان به تأثیر فیلم آموزشی در عملکرد تحصیلی ریاضیات دانشآموزان رابطه معنیداری مشاهده نشد. بین امکانات و تجهیزات و نگرش آموزگاران درباره تأثیر فیلم آموزشی رابطه مثبت مشاهده گردید. بنابراین پیشنهاد میشود که سازمان آموزش و پرورش به منظور افزایش کارایی طرح تصویری رشد اهداف این روش تدریس جدید را مورد بازبینی دقیق قرار دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
فیلم آموزشی؛ عملکرد تحصیلی؛ رسانههای تصویری؛ آزمون ریاضیات | ||
مراجع | ||
ارشدی, شیدا (1362). استفاده از تلویزیون در مدارس. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز. اطهری, علاءالدین (1373). عوامل مؤثر در کاربرد تکنولوژی آموزشی فرایندی در مقاطع تحصیلی آموزش و پرورش شهر سبزوار. پایاننامه کارشناسی ارشد, دانشگاه علامه طباطبایی. آناستازی, آ. (1976). روانآزمایی. ترجمه: محمدنقی براهنی (1361). تهران: انتشارات دانشگاه. آیتی, محسن (1375). اثر کتاب فیلم در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. پایاننامه کارشناسی ارشد, دانشگاه علامه طباطبائی. باطنی, حافظ (1373). بررسی میزان استفاده از وسایل آموزشی در مدارس استان آذربایجان شرقی. شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی. برکچیان, محمود (1355). پژوهشی در مورد اثرات تلویزیون آموزشی در مدارس راهنمایی. تهران: مؤسسه تحقیقات دانشگاه تربیت معلم. روستائیان، ع. و طباطبائی، ا. (1369). ارزشیابی برنامه سوادآموزی. تهران: مرکز تحقیقات، مطالعه و سنجش برنامههای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران. شاهسونی، سودابه (1378). بررسی تأثیر نوارهای ویدئویی درسی (کتاب فیلم) بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه. پایاننامه کارشناسی ارشد, دانشگاه آزاد اسلامی, واحد خوراسگان (اصفهان). شکرکن, حسین و حقیقی, جمال (1373). میزان سازگاری ماتریسهای پیش رونده ریون. مجله دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز, بهار و تابستان 1375, شماره اول و دوم. شهرامپور, محمدعلی (1372). بررسی نظارت دانشجویان رشته ریاضی دانشگاه پیام نور گیلان در رابطه با چگونگی جذابیت برنامههای آموزش تدریس. پایاننامه کارشناسی ارشد, دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان. شهنیییلاق, منیجه و نجاریان, بهمن (1375). ارتباط بین هوش و موفقیت در امتحان ورودی استعدادهای درخشان دانشآموزان پسر سال اول راهنمائی شهرستان اهواز. مجله دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز, بهار و تابستان 1375, شماره اول و دوم. گانیه, آر. ام. (1990). شرایط یادگیری و نظریه آموزشی. ترجمه: جعفر نجفیزند (1373). تهران: انتشارات رشد. محمدی, فهیمه (1353). بررسی اثرات تدریس علوم تجربی توسط تلویزیون ملی از نظر دانشآموزان دوره راهنمایی مدارس تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد, دانشکده علوم تربیتی, دانشگاه تهران. نظری, جمشید (1373). بررسی علل عدم تمایل معلمان به استفاده از وسایل کمک آموزشی. شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان کرمانشاه. یزدچی, صفورا (1381). برسی میزان اثربخشی اجرای طرح تصویر در یادگیری درس ریاضی در پایههای سوم و پنجم دوره ابتدایی شهر اصفهان. سازمان آموزش و پرورش اصفهان. Anderos, D.R and Colin, P.A. (1989). The impact of multimedia that influence cognitive development of children. Department of Education, Office of Education Research and Improvement, U.S.A. Burke, N. and Harriet, C. (1989). Using film, video, and classroom. Better education systems. http://ltc.georgetown. edu/people, html. Capple, L. and Curtis. A. (2000). Content based instruction in Hong Kong: student responses to a film. System Journal, 28(419-433). http: //www.com/locate/system Hammel, T.H., and Batty, C. A. (1989). Comparison of computer and videotaped role-plays instructional methods in the teaching of specific interviewing skills. Journal of Announcement, 14(5):312-320. Hoban, C.F. (1980). Instructional film research. Journal of Educational Technology. 5(1): 215-225. Hornic, R. (1981). Out of television and schooling: hypotheses and methods. Review of Educational Research, 11(40): 193-199. Jeung, H., Chandler, P. and Sweller, J. (1997). The role of visual indicators in dual sensory mode instruction. Journal of Educational Psychology. 17(3): 329- 343 Moore, H., Claude, S. and Griffin, B. (1977). Analysis of teaching techniques: individualized instruction, programmed instruction by videotape. http: //www. Askeric. org/ eric/ Nola, K. A. (1999). Mass media use in the classroom. Eric Digest D 147. http// www. askeric. org/ eric/ Patra, J. and Rath, P. K. (1999). Efficacy of multimedia interactive learning environment for enhancing arithmetics skill of preschool children. Journal of Social Science International, 15(10): 86- 94. Sedighian, K. (1997). Challenge driven learning: A model for children multimedia mathematics learning environment. World Conference on Educational Multimedia and Hypermedia. Calgary, Canada. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 517 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 265 |