
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,032 |
تعداد مقالات | 9,135 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,463,546 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,638,429 |
اثربخشی قصهخوانی گروهی بر همدلی و نوعدوستی دختران پیشدبستانی: گزارش یک پژوهش شبه تجربی | ||
مطالعات کتابداری و علم اطلاعات | ||
مقاله 1، دوره 14، شماره 4، دی 1401، صفحه 1-16 اصل مقاله (2 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/slis.2020.31830.1673 | ||
نویسندگان | ||
حدیث باقریان1؛ امین زارع* 2؛ محسن گلمحمدیان3 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه رازی | ||
2استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
3استادیار گروه مشاوره دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف این پژوهش بررسی تأثیر قصه خوانی گروهی بر افزایش همدلی و نوع دوستی کودکان پیش دبستانی با رویکرد مثبت نگر بود. روش شناسی: روش پژوهش حاضر از نوع شبه تجربی است که در آن از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه آماری عبارت بود از کلیه دخترانی که در سال تحصیلی 98-99 در مقطع پیش دبستانی شهر کرمانشاه. نمونه مورد بررسی از نوع دردسترس بود که شامل 20 کودک که به صورت تصادفی در دو گروه 10 نفره آزمایش و گواه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه های همدلی بهروتحلیل آیونگ و همکاران (2009) (فرم والدین) و نوع دوستی گودمن و همکاران (1997) (فرم والدین) بود. یافته ها: نتایج نشان داد در گروه آزمایش، بین نمرات پسآزمون در متغیرهای همدلی و نوعدوستی تفاوت معناداری وجود داشت اما بین نمرات پیشآزمون-پسآزمون گروه گواه تفاوت معنادار نبود. نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده قصه خوانی می تواند موجب ارتقای حس همدلی و نوع دوستی کودکان و همچنین بهبود عملکرد آنان در این زمینه شده که از آن میتوان در فضاهای آموزشی و بالینی به عنوان یک روش آموزشی و در عین حال سرگرم کننده بهره گرفت. قصه گویی می تواند به عنوان یکی از این شیوه های غیرمستقیم ابزار نیرومندی در کلیه روابط انسانی و اجتماعی، آموزش و پرورش و درمان میباشد و چه بسا داستان های با مفاهیم اجتماعی بتوانند به طور موفقیت آمیزی برای رفع انواع نیازهای روحی و اجتماعی و برای درک بهتر روابط از جمله روابط همدلانه، کنترل خشم و دیگر مفاهیم مهارتهای اجتماعی و اخلاقی مفید باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
قصه خوانی گروهی؛ همدلی؛ نوعدوستی؛ کودک پیشدبستانی | ||
مراجع | ||
Ahmadi, C., (2009). The Study of Kindness in Everyday Social Relationships and its Affecting Factors. Iranian Sociology, (10) 2, 87-108. [In Persian] Alavi Gonabadi, J. (2010). Religious life skills (self awareness, empathy and problem solving). Mashhad: Islamic Azad University of Razavi. [In Persian] Ali Akbari, M., Aliipour, A., Doranjafishirazi, M. (2014). The Effectiveness of Storytelling on the Elements of Mental Intelligence in Preschool Children in Isfahan. Social Cognition, (3) 2, 33-43. [In Persian] Amirazadi, M., (2015). The Impact of Storytelling on Preschool Children 's Social Skills. M.Sc. Thesis, Islamic Azad University of Marvdasht, Faculty of Education and Psychology. [In Persian] Bandura, A. (1992). Human agency in social cognitive theory. NewYork: W.H. Freeman. Baron, A. & Byrne, D. (2007). Social psychology baston allyn and baco. Beaman, A. Barnes, P, J. Klentz, B. & McQuirk, B. (1978). Increasing helping rates Through information dissemination: teaching pays, Personality and Social Psychology Bulletin, 4: 406-411. Borba, M. (2008). Building moral intelligence: The seven essential virtues that teach children to do the right thing. USA: National Educator Award, National council of Self-esteem: Jossey- Bass. Chimienti, G., & Trilivas, S. (1995). Cognitive and behavioral effects of social skills training on Greek and Lebanese elementary-school children. Fairbairn, G. J. (2005). Storytelling, ethics and empathy. The International Journal of Communication Ethics. (2)3, 48-55. Frei, A. (2013). Moral Classrooms, Moral Children: Creating a Constructivist Atmosphere in Early Education. Childhood Education, 89(6), 397-398. Gharebaghi, F., Agilar-Vafai, M., alahyari, A., & Bahrami E., H. (2012). Investigating the Independent and Concurrent Role of Parental Conflict and Child Creation in Predicting Child Friendly Behavior. Journal of Counseling and Psychotherapy, (1), 590-490. [In Persian] Ismaili Beigi, M., Behjat Ardakani, F., Rezapourmir Saleh, Y. & Niazi, S. (2017). The Effectiveness of Family Ethics Teaching by Storytelling Based on Religious and Quranic Tales on the Ethical Intelligence and Emotional Intelligence of Adolescent Girls. Women and Family Cultural and Educational Quarterly. (12) 42, 7-22. [In Persian] Jafari Mofardat Taheri, M. M. (2008). The effect of storytelling on social skills training of 6 years old children in Kashan. M.Sc. Thesis, Allameh Tabatabai University, Faculty of Psychology and Educational Sciences. [In Persian] Jahanbin, M. (2015). The Effectiveness of Group Storytelling on Theory of Mind and Empathy in Aggressive Primary School Children in Semirem 2015. M.Sc., Islamic Azad University, Marvdasht Branch, Faculty of Educational Sciences and Psychology. [In Persian] Johnson, M. (2007). The art of therapeutic storytelling. Minnesota association for childrens mental helth adolescent psychology, 40 (20), 191-203 Kahrizeh, M., Rezaian Faraji, H., Zandiipour, T. (2018). The effect of storytelling on moral intelligence and its components in elementary school girl students. Journal of Mental Health, 2 (5) 2, 72-83. [In Persian] Karimi, N., Mehrafzone, D., Jafari, A. (2017). The Effect of Storytelling on Life Skills Training in Elementary Students' Creativity. Journal of Initiative and Creativity in the Humanities, (7) 3, 149-166. [In Persian] Karimi, Yousef (2002). Social Psychology. Tehran: Arasbaran Publications. [In Persian] Kiang, L., Moreno, A. J., & Robinson, J. L. (2004). Maternal preconceptions about parenting predict child temperament, maternal sensitivity, and children’s empathy. Developmental Psychology, 40, 1081-1092. Latane, B. & Darley, J. M. (1970). The Unresponsive Bystander, Why Doesn’t Help? New York: Appleton-Century-Crofts, p 15 Lippa, R. (1994). Introduction to social psychology. California, brooks/cole publishing company. predict child temperament, maternal sensitivity, and children’s empathy. Developmental Psychology, 40, 1081-1092. Rahimi, M. & Yousefi, F. (2010). The role of family communication patterns in children's empathy and self-restraint. Family Research Quarterly, (6) 24, 433-447. [In Persian] Sheikh Ahmadi, F. (2015). The Impact of Empathy-Based Storytelling on Social Skills. M.Sc. Thesis, Allameh Tabataba'i University, Faculty of Psychology and Educational Sciences. Sprafkin, J. N. Liebert, R. M. Poulos, R. W. (1975). Effects of a Prosocial televised example on children helping. Journal of Experimental Child Psychology, 20: 119-126. Suleiman Nejad, A. & Soodi, H. (2014). The Effect of Social Skills Education through Quranic Stories on Children. Psychology and Religion, 2 (7) 2, 97-81. [In Persian] Tanrikulu, I. (2011). Self-help books and Bibliotherapy, Reflections for Turkey, (30): 1862 1866. Villegas de Posada, C., & Vargas-Trujillo, E. (2015). Moral reasoning and personal behavior: A meta-analytical review. Yaali, Fatima and Georgian, Yousef (2016). The Effectiveness of Moral Intelligence by Storytelling on Increasing the Altruistic Behaviors of Preschool Boys in Najafabad in 95-94. Fifth National Conference on Psychology, Counseling and Social Work, Khomeini Shahr Islamic Azad University, Khomeini Branch City. [In Persian] Yavand Hassani, A., Farahbakhsh, K., Shafi'abadi, A. (2014). The Effectiveness of Cognitive-Behavioral Therapy and Storytelling Therapy on Reducing Adolescent Behavioral Disorders. Clinical Psychology Research & Counseling, (4) 1, 71-94. [In Persian] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,124 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 460 |