
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,030 |
تعداد مقالات | 9,108 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,312,139 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,544,402 |
رابطه طرحواره های ناسازگار اولیه دانش آموزان با تحلیل رفتگی تحصیلی و اضطراب اجتماعی آنان (یک همبستگی بنیادی) | ||
علوم تربیتی | ||
دوره 27، شماره 1، تیر 1399، صفحه 183-202 اصل مقاله (583.84 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/edus.2020.32778.3005 | ||
نویسندگان | ||
هانیه سلملیان1؛ معصومه ملکی پیربازاری* 2؛ سیروس صالحی3 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، مؤسسه آموزش عالی رحمان | ||
2استادیار، مؤسسه آموزش عالی رحمان رامسر، ایران | ||
3استادیار، مؤسسه آموزش عالی رحمان، رامسر، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه طرحوارههای ناسازگار اولیه دانشآموزان با تحلیلرفتگی تحصیلی و اضطراب اجتماعی آنان انجام گرفت. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان رامسر و شاغل به تحصیل در سال 98-1397 بود. تعداد جامعه شامل ۱۲۳۸ نفر بود که از این تعداد با توجه به جدول مورگان 288 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل سه پرسشنامه طرحواره ناسازگار اولیه یانگ و براون (1999)، پرسشنامه تحلیل رفتگی تحصیلی برسو و همکاران (2007) و پرسشنامه اضطراب اجتماعی جرابک (1996) بود. در این پژوهش جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون همبستگی کانونی استفاده شد. نتایج نشان داد مجموعه متغیرهای طرحوارههای ناسازگار اولیه با مجموعه مولفه های تحلیلرفتگی تحصیلی و اضطراب اجتماعی به طور معنیداری بر اساس همبستگی کانونی پیوند داشتهاند. همچنین در رابطه متغیرهای پیش بین و ملاک، میتوان گفت که «خودکنترلی ناکافی» و «استحقاق/بزرگ منشی» بهترین پیشبینی کنندههای مجموعه ملاک یعنی تحلیلرفتگی تحصیلی و اضطراب اجتماعی هستند. بنابراین توجه به طرحوارههای ناسازگار اولیه جهت کاهش تحلیلرفتگی تحصیلی و اضطراب اجتماعی دانشآموزان مهم است. | ||
کلیدواژهها | ||
طرحوارههای ناسازگار اولیه؛ تحلیلرفتگی تحصیلی؛ اضطراب اجتماعی؛ همبستگی کانونی؛ دانشآموزان | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Adib, Y., Fathiazar, E., & Dastouri, R. (2017). Explaining the Experience of Academic Burnout by Medical Students, Tabriz University of Medical Sciences, Iran. Journal of qualitative Research in Health Sciences, 6(1), 48-35. Retrieved from http://jqr.kmu.ac.ir/article-562-1-en.html. [Persian] Ahmadi, F., Asqar-nejad-Farid, A., & Borjali, M. (2014). The comparison of patients suffering from coronary thrombosis with healthy individuals concerning early maladaptive schemas and emotionregulation strategies. Journal of Behavioral Sciences, 8(1), 63-55. [Persian] Alinejad, H., & Rahmani, A. (2017). Early maladaptive schemas, self-concept and social anxiety in students. Contemporary Psychology, 12 (Suppl), 1216-1221. [Persian] Aslami, N., Khabar, M., & Hashemi, L. (2012). The Relationship Between Per-fectionism and Social Anxiety due to the Mediating Role of Self-esteem among Third Grade Students in High Schools in Shiraz. Teaching and Assessment, 6(23), 105-121. [Persian] Bathla M., Singh, M., Relan, P. (2016). Prevalence of anxiety and depressive symptoms among patients with hypothyroidism. Indian J Endocrinol Metab, 20(4), 468-474. doi:10.4103/2230-8210.183476. Breso, E., Salanova, M., & Schoufeli, B. (2007). In Research of the Third Dimension of Burnout. Applied Psychophysiology,56(3), 460-472. Calvete, E., Orue, I., & Hankin, B. L. (2013). Early maladaptive schemas and social anxiety in adolescents: The mediating role of anxious automatic thoughts. Journal of Anxiety Disorders,27(3), 278-288. Calvete, E., Orue, I., & Hankin, B. L. (2015). A Longitudinal Test of the Vulnerability-Stress Model with Early Maladaptive Schemas for Depressive and Social Anxiety Symptoms in Adolescents. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment,37(1), 85-99. Retrieved from https:// doi.org/10.1007/s10862-014-9438-x. doi:10.1007/s10862-014-9438-x Cannon, R., Lubar, J., & Baldwin, D. (2008). Self-perception and Experiential Schemata in the Addicted Brain. Applied psychophysiology and biofeedback, 33(4), 223-238. D’Souza, C. G. (2019). The Role of Early Maladaptive Schemas in the Development of Depression, Anxiety and Academic Burnout. (Master dissertation), United Arab Emirates University. Fancourt, D., Williamon, A., Carvalho, L. A., Steptoe, A., Dow, R., & Lewis, I. (2016). Singing modulates mood, stress, cortisol, cytokine and neuropeptide activity in cancer patients and carers. Ecancermedicalscience, 10, 631-643. Fardi, M. (2013). The Effectiveness of life skills training on reducing social anxiety and increase self-esteem of students in boarding school, (Master dissertation), University of Ferdowsi, Mashhad. [Persian] Kaviyani, F., Hoseyni, M., Nazari, A., Akbarzadeh, M., & Hojjat, S. K. (2018). The Relationship between Personality Traits and Early Maladaptive Schemas and Burnout in Addiction Therapists. Journal of North Khorasan University of Medical Sciences,10(2), 113-121. [Persian] Kazemi, H., & Motahari, S. (2013). The relationship between early maladaptive schemas and metacognitive states in male and female students. Cognitive and Behavioral Sciences Research, 3(1), 11-12. [Persian] Mairet, K., Boag, S., & Warburton, W. (2014). How important is temperament? The relationship between coping styles, early maladaptive schemas and social anxiety. International Journal of Psychology and Psychological Therapy,14(2), 171-190. Moradi Qahderijani, M., Homaei, R., Norouzi, M., & Mehdizadeh, S. (2015). The Relationship between Early Maladaptive Schemas and Esfahan Guidance School Teachers' Job Burnout. The International Journal of Indian Psychology,3(1), 67-73. Naami, A. Z. (2009). Relationship between Qulity of Learning Expriences and Academic Burnout in Gratuate Students of Shahid Chamran University. Journal of Psychological Studies, 5(3), 117-134. [Persian] Naderzadeh, H., Salehy, M., Jafariroshan, M., & Kochakentazar, R. (2019). A structural equation model of relationship between Social Anxiety symptoms, Early Maladaptive schemas and Cognitive Distortions in Adolescents. Journal of Research in Psychological Health,13(1), 40-57. [Persian] Nilsson, J. C. (2010). Personality and early maladaptive schemas: A fivefactor model perspective. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 41(4), 373-380. Norouzi, M., Michaeli Manee, F., & Issazadegan A. (2016). The prevalence of Self-reported social anxiety disorder on Iranian students. Stud Med Sci, 27(2), 155-166. [Persian] Pinto-Gouveia, J., Castilho, P., Galhardo, A., & Cunha, M. (2006). Early Maladaptive Schemas and Social Phobia. Cognitive Therapy and Research,30(5), 571-584. Saif, S., Kadivar, P., Karami Nouri, R., & Lotfabadi, H. (2019). Growth Psychology (Vol. 1). Tehran: Samat Organization. [Persian] Salmela-Aro, K., Kiuru, N., Leskinen, E., & Nurmi, J.-E. (2009). School burnout inventory (SBI) reliability and validity. European Journal of Psychological Assessment,25(1), 48-57. Thompson, B. (1984). Canonical Correlation Analysis: An Annotated Bibliography" Paper Presented at Annual Meeting of the American Educational Research Association. New Orleans: LA. Wehry, A. M., Beesdo-Baum, K., Hennelly, M. M., Connolly, S. D., & Strawn, J. R. (2015). Assessment and treatment of anxiety disorders in children and adolescents. Curr Psychiatry Rep, 17(7), 52-70. doi:10.1007/s11920-015-0591-z. Young, J. E., & Brown, G. (2003). Young Schema Questionnaire-L3a, Cognitive Therapy Center of New York: Authors. Young, J., & Klusko, J. (2006). Schema Therapy: A Practitioner's Guide (H. Hassan & Z. Andouz, Trans.). Tehran: Guilford Press. Yousefi, R. (2010). The study effectiveness and comparison of schema-focused and life stylefocused group training intervention in marital satisfaction enhancement. (Doctoral Dissertation), Shahid Beheshti University, Tehran. [Persian] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,819 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,212 |