
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,030 |
تعداد مقالات | 9,108 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,312,301 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,544,517 |
احیای تعلیم و تربیت برای رهایی بخشی انسان با نظر به دیدگاههای هورکهایمر و آدورنو | ||
علوم تربیتی | ||
دوره 27، شماره 1، تیر 1399، صفحه 51-72 اصل مقاله (582.51 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/edus.2020.30687.2878 | ||
نویسندگان | ||
معصومه رمضانی فینی* 1؛ نرگس سجادیه2 | ||
1دکتری فلسفه نعلیم و تربیت و مدرس دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2استادیار، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
در دنیای امروز تعلیم و تربیت در تحقق اهداف و نیز تعارض میان اهداف علمی و اخلاقی با چالشهایی روبرو است. رویکرد انتقادی با تمرکز بر وجود انسان و کنشگری وی، میتواند نظام تربیت را در بازگشت به اهداف جامع خویش یاری رساند. نوشتار حاضر با تحلیل ابعاد رویکرد انتقادی، به ردیابی دلالتهای آن در تربیت میپردازد. در گام نخست به منظور بررسی چرخشهای اساسی در رویکرد انتقادی از روش تحلیل زبانی استفاده شده است و در گام دوم به منظور استنتاج دلالتهای تربیتی منتج از این چرخشها روش استنتاجی به کار گرفته شده است. رویکردانتقادی نسبت به رویکردهای فلسفی پیش از خود، قائل به چرخش-هایی است از این قرار: چرخش از تقدیرگرایی به کنشگری انسانی، چرخش از خرد ابزاری به خرد انتقادی، چرخش از یکسانسازی به تفاوتها و چرخش از نظریهپردازی به پیوند نظر و عمل. این چرخشها در عرصه تربیت، موجد تحولاتی خواهند شد. از جمله میتوان به این تحولات اشاره کرد: بررسی اهداف نظام تربیت و نسبت آنها با وضعیت موجود، حساسیت نسبت به ایدئولوژیهای ناظر بر سلطه، توجه به ابعاد اخلاقی دانشهای فناورانه، تلاش برای ایجاد بسترهای کنشگری واقعگرایانه دانش-آموزان، توجه به لایهمندی هویت و تنوع هویتهای فرهنگی/قومی. این چرخشها را میتوان در سه سطح فلسفی، سیاستگذاری و روابط کلاسی-مدرسه ای دستهبندی کرد. نظام تربیت در وضعیت فعلی در تحقق چرخش ها با چالشهایی مواجه است که تنوع بخشی به مدارس و مراجع راهبری، تقویت نهادهای علمی خارج از نهاد تربیت و تقویت اصلاحات خرد مدرسه ای –کلاسی میتواند راههای برون رفت از آنها تلقی شود. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت انتقادی؛ خرد ابزاری؛ خرد انتقادی؛ رهایی بخشی؛ روش تحلیلی-استنتاجی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Ahmadi, B. (2013). Memories of Darkness: About the Three Thinkers of the Frankfurt School, Walter Benjamin, Max Horkheimer, Theodore Adorno. Tehran: Markaz. [Persian] Bagheri, KH. Sajjadieh, N. Tavassoli, T. (2010) Approaches and Research Methods in Philosophy of Education. Tehran: Institute for Cultural and Social Studies. [Persian] Benton, T., & Craib, Y. (2001). Philosophy of Social Science; the Philosophical Foundations of Social Thought. Translated by: Shahnaz Mosammaparast & Mahmoud Motahed (2012). Tehran: Agah. Bidel, P., & Mahmoud Zade, A. (2012). Study on the Social Belonging of People to Iranian Society and its Relationship with Social Trust and Individualism. Journal of Iranian Cultural Research. 5(2) 18, 31-63. [Persian] Britzman, D. (2000). Teacher Education in the Confusion of Our Times. Journal of Teacher Education. 51, 200-205. Brunkhorst, H. (2004). Critical Theory and the Analysis of Contemporary Mass Society. The Cambridge Companion to Critical Theory. Cambridge University Press. 248-279. Giroux, H. (2004). Critical Theory and Educational Practice. Deakin University Press. Giroux, H. (2004.) What Might Education Mean After Abu Ghraib:Revisiting Adorno’s Politics of Education. Comparative Studies of South Asia, Africa and the Middle East. 24(1), 5-24. Gutek, G. (2009). Philosophical Schools and Educational Ideas. Translated by: Mohammad Jafar Paksaresht. Tehran: Samt [Persian] Heins, V. (2012). Saying Things that Hurt: Adorno as Educator. Thesis Eleven. 110(1), 68–82. Horkheimer, M. (1968). Critical Theory :Selected Essays. Translated by Matthew J. O'Connel and others (2002). Continuum New York Horkheimer, M. (1947). Eclipse of Reason. Seabury Press. Horkheimer, M., & Adorno, Th. (1987). Dialectic of Enlightenment. Translated by Edmund Jephcott (2002). Stanford University Press Jay, M. (1973). History of the Frankfurt School. Translated by: Genghis Pahlavan(1993). Tehran: Kavir [Persian] Lewis, T. (2006). Utopia and Education in Critical Theory. Policy Futures in Education, 4(1), 6-17. Marjani, B. (2006). Critical Approach in Education. Educational Research and Planning Organization Journal, 2(1 & 2), 71-90. Naghibzadeh, A. (2011). Take A Look: Twentieth-Century Philosophical Attitudes. Tehran: Tahouri [Persian] Rashid, Kh. (2015). High-Risk Behaviors among Adolescent Girls and Boys in Tehran. Ministry of Science Journal, 57, 31-56. [Persian] Razazi far, A. (1998). Investigating the Concept of Collective Identity and the Position of National Identity in Mashhad with Emphasizing the Impact of Two Factors of Socialism and Distributive Justice on Social Identity. Ferdowsi Mashhad University. [Persian] Roberts, J. (2004). Dialectic of Enlightenment. The Cambridge Companion to Critical Theory. Edited by Fred Rush. University of Notre Dame. Sajadieh, N. (2017). Iranian Encyclopedia of Curriculum, Critical Theory in Curriculum. Sherratt, Y. (2000). Adorno and Horkheimer Concept of Enlightenment, British Journal for History and Philosophy, 8(3), 521-544. Sherratt, Y. (2006). Continental Social Science Philosophy: Hermeneutics, Genealogy, and Critical Theory from Ancient Greece to the 21st Century. Translated by: Hadi Jalili (2014). Tehran: Ney [Persian] Wilson, R. (2007). Theodore Adorno. Translated by: Pooya Amini (2009). Tehran: Markaz [Persian] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 997 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 826 |