
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,030 |
تعداد مقالات | 9,108 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,312,354 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,544,541 |
ارائه الگوی توسعه حرفهای مدیران گروههای آموزشی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی بر اساس رویکرد ناب | ||
علوم تربیتی | ||
دوره 27، شماره 1، تیر 1399، صفحه 221-240 اصل مقاله (615.79 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/edus.2020.32800.2996 | ||
نویسندگان | ||
مجتبی حاج خزیمه1؛ خدایار ابیلی* 2؛ جواد پورکریمی3 | ||
1کاندیدای دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2استاد، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3دانشیار، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این پژوهش، ارائه الگوی توسعه حرفهای مدیران گروههای آموزشی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی ایران بر اساس رویکرد ناب است. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی انجامشده است. به همین منظور تعداد 20 نفر از خبرگان و صاحبنظران دانشگاهی مطلع نسبت به موضوع و با راهبرد نمونهگیری هدفمند انتخابشده و بهصورت نیمه ساختاریافته مورد مصاحبه قرار گرفتند. برای تحلیل دادهها از تکینک تحلیل موضوعی (تم) استفاده شد. برای اطمینان از روایی و پایایی دادههای کیفی پژوهش، از راهبردهای:1. تحلیل و بازبینی توسط اعضاء (مصاحبهشوندگان) 2. تحلیل و بازبینی توسط همکاران و 3. روش چند سویه نگری منابع دادهها استفاده گردید. پس از پیادهسازی محتوای مصاحبهها و تحلیل مقدماتی آنها، کدها یا مفاهیم اولیه شناسایی و بهمنظور دستیابی به مقولههای اصلی کدهای مشابه در طبقهای خاص قرار گرفتند. درنهایت برای هریک از طبقات عنوانی که دربرگیرنده کل کدهای آن طبقه باشد، انتخاب گردید. درنتیجه این مطالعه پنج مؤلفه اصلی (مهارتهای رهبری/مدیریتی ناب، مهارتهای دانشگری ناب، مهارتهای پژوهشگری ناب، مهارتهای رفتاری ناب و مهارتهای فردی ناب) برای الگوی توسعه حرفهای مدیران گروههای آموزشی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی بر اساس رویکرد ناب شناسایی و کشف گردید. پنج مؤلفه اصلی حاصل از این پژوهش، میتواند الگویی اثربخش برای توسعه حرفهای مدیران گروههای آموزشی در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی باشد و نتایج مفیدی در ارتقای کیفیت، کارایی، اثربخشی و کاهش اتلافات در آموزش عالی داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
توسعه حرفهای؛ رویکرد ناب؛ مدیران گروههای آموزشی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Araste, H. (2001). "Management at universities dependent with the Ministry of Science, Research and Technology, Challenges and Shortcomings", Qurterly Journal of Research and Planing in Higher Education, 7(3), 41-69. [Persian] Abili, Kh., Naderi, A., & Asarzadeh, R. (2014). "The relationship between training and knowledge management and providing solutions to improve it: Case of Iranian Offshore Oil Company", Human Resource Management in The Oil Industry, 6(22), 179-208. [Persian] Dahlgaard, J., & Ostergraad, P. (2000)." TQM and Lean thinking in higher education", Shnergie Rapporti Di Ricerca, 11(9), 23-42. Evans, L. (2017). "University professors as academic leaders: professorial leadership development needs and provision", Educational Management Administration & Leadership, 45(1), 123–140. Emiliani, M. L. (2015). "Engaging faculty in Lean teaching", International Journal of Lean Six Sigma, 6(1), 1-3. Ghavidel, A. (2015). "Lean Management and its Application in Education", Extensive Management Journal, 1(1), 52-61. ]Persian[ Giri, K., Frankel, N., Tulenko, K., Puckett, A., Baily, R., & Ross, H. (2012). Keeping Up to Date: Continuing Professional Development for Health Workers in Developing Countries. Hofer, S., & Naeve, J. (2018). "The application of Lean Management in higher education", International Journal of Contemporary Management, 16(4), 63-80. Hooshisadast, S. A., Rahimian, H., Abbaspour, A., Khorsandi, A., & Ghiasi Nodooshan, S. (2018). "Designing a Lean University Model for Public Universities (Case Study: Farhangian Teacher Education University)", Journal of Education Strategies in Medical Sciences, 11(3), 132-141. ]Persian[ Jahaniyan, R. (2010). "Required qualifications of educational Administrator", Journal of Educational Administration Research, 1(3), 121 -142. [Persian] Javanak Liavali, M., Abili, Kh., Pourkarimi, J., & Soltani Arabshahi, S. k. (2017). "Providing a Pattern of Professional Development of Clinical Department Chairs: A Case of State Universities of Medical Sciences in Tehran", Education Strategies in Medical, 10(3), 202-218. [Persian] Radnor, Z., & Bucci, G. (2011). Analysis of Lean Implementation in UK Business Schools and Universities. London, UK: Association of Business Schools Lean Report. Spendlove, M. (2007). "Competencies for effective leadership in higher education", International Journal of Educational Management, 21(5), 407-417. Thirkell, E., & Ashman, I. (2014). "Lean towards learning: connecting Lean Thinking and human resource management in UK higher education", International Journal of Human Resource Management, 25(21), 2957-2977. Viitala, R. (2005). "Perceived development needs of managers compared to an integrated management competency model", Journal of Workplace Learning, 17(7) ,436-451. Van Dun, D. H., Hicks, J. N., & Wilderom, C. P. (2017). "Values and behaviors of effective lean managers: Mixed-methods exploratory research", European Management Journal, 35(2), 174-186. Wisniewski, M. A. (2019). "Leadership Development for Academic Chairs: Programs for promoting Competence in Higher Education", The Journal of Continuing Higher Education, 67(1), 48–51. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,263 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 864 |