
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,030 |
تعداد مقالات | 9,108 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,312,269 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,544,489 |
ارائه مدل مناسب مدیریت چند فرهنگی در مدارس ابتدایی ایران | ||
علوم تربیتی | ||
دوره 27، شماره 1، تیر 1399، صفحه 1-24 اصل مقاله (560.9 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/edus.2020.31892.2960 | ||
نویسندگان | ||
سید احمد پورموسوی* 1؛ بیژن عبدالهی2؛ عبدالرحیم نوه ابراهیم3؛ حسین عباسیان4 | ||
1دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
2دانشیار دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
3استاد دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
4دانشیار دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر کاربردی و هدف آن ارائهی مدل مدیریت چندفرهنگی در مدارس ابتدایی ایران است پژوهش با رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمون انجام شد. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیـه منابع مکتوب مربـوط بـه مدیریت و آموزشوپرورش چندفرهنگی در پایگاههای علمی معتبر، شامل 3201 اثر بود که بر مبنای شاخص CASP و با اشباع نظری، درنهایت 50 اثر بهعنوان نمونه انتخاب شد و خبرگان حوزهی علوم تربیتی در مدارس و دانشگاه فرهنگیان بودند که در نهایت 12 نفـر به روش در دسترس و بهصورت هدفمند انتخاب شد. روش تجزیهوتحلیل دادهها، تحلیل مضمون و شبکهی مضامین بود. نتایج پژوهش نشان داد، ویژگیهای مدرسه چند فرهنگی شامل: خطمشی و استراتژی، برنامههای چند فرهنگی، افراد با فرهنگ متنوع، فرآیندها با رویکرد چندفرهنگی و محیط متنوع فرهنگی است. ویژگیهای مدیر مدرسه شامل: ویژگیهای شخصیتی فراقومی، صلاحیتهای حرفهای چندفرهنگی و مهارتهای رهبری چند فرهنگی است و نقش ذینفعان مدرسه شامل: نقش معلمان، نقش دانش آموزان و نقش اولیاء و جامعه (پرسش سوم) است. این مؤلفهها همراه با 44 مقوله مرتبط با هر مؤلفه در قالب یک مدل ارائه گردید. با اعمال نظرات خبرگان، با توجه به مقادیر CVR (بالای 75 درصد) و درصد توافق بین دو کدگذار (93 درصد) مقدار میانگین عددی قضاوتها (مساوی یا بیشتر از 5/1) اعتبار مدل مورد تأیید قرار گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت چندفرهنگی؛ ویژگیهای مدیر؛ ویژگیهای مدرسه؛ نقش ذینفعان مدرسه؛ مدارس ابتدایی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Abington-Pitre, A. (2015). “Where did We Go Wrong? Eight Characteristics of a Multicultural Schools”. Universal Journal of Educational Research, 3(2), 99-103. Adineh, A. (2013) Transformational Leadership Opportunities and Challenges in a Multicultural Context: Investigating the Live Experience of Group Managers at Kurdistan University. Master of Science Degree in Educational Management. Kurdistan University, Faculty of Humanities and Social Sciences, Department of Educational Sciences. [Persian] Arends, A. M. (2012). The Challenges of Effective Management of a Multcultural Teaching Environment in Gauteng Primary Schools (Doctoral dissertation, University of South Africa). Atafar. A., Sohrabi-Ranani, M., & Sadeghzadeh-Tabrizi, M. (2012). “The Role of Managers' Cultural Diversity Management Skills in Improving School Productivity”. Journal of Social Sciences, Shooshtar Azad University, 7(2), 99-128. [Persian] Banks, J. A. (2004). Multicultural Education: Historical Development, Dimensions and Practice. San Francisco: Jossey-Bass. Bazi, H. R., Hassanzadeh, A., & Mo'ini, A. (2017). “An Innovative Framework for Factors Affecting Cloud Computing Technology Acceptance Using a Hybrid Approach”, Iranian Journal of Information Science and Technology, 32)2(. 549-588. [Persian] Blackwell, P. J., Futrell, M. H., & Imig, D. G. (2003). Burnt water paradoxes of schools of education. Phi Delta Kappan, 84(5), 356-361. Fakuhi, N. (2003). Culture and Language, An Appendix to Psychology, Tehran: Ney. Fernandez, M. (2004). The responsibility for multicultural education: An ethics of teaching and learning. Markkula Center for Applied Ethics. Retrieved December, 30, 2018. Fraser-Thomas, J. L., Côté, J., & Deakin, J. (2005). “Youth sport programs: An avenue to foster positive youth development”. Physical Education & Sport Pedagogy, 10(1), 19-40. Goniwe, M. (2004). School of Leadership and Governance. Facing Difficult Contexts and School Improvement. MGSLG Publisher. Available [online] http://www.stephens@mgsl.co.za. Accessed 12 August 2019. Gorski, P. (2000). Multicultural education for equity in our schools: A working definition. Edchange Multicultural Pavilion. Hajisoteriou, C., & Angelides, P. (2014). “Facing the ‘challenge’ School leadership in intercultural schools”. Educational Management Administration & Leadership, 42(4_suppl), 65-82. Holloway, I., & Wheeler, S. (2010), Qualitative research in nursing and healthcare. 3rd ed. Chichester, West Sussex, U.K.; Ames, Iowa: Wiley-Blackwell. Jenks, C. Lee, J. O., & Kanpol, B. (2001). Approaches to Multicultural Education in Preservice Teacher Education: Philosophical Frameworks and Models for Teaching. The Urban Review, 33(2), 87–105. Kostis, T., & Efthymia, P. (2009). Responsive classroom management in a multicultural school context. Synergies Sud-Est europeen, 2, 169-176. Larson, R. W. (2000). Toward a psychology of positive youth development. American Psychologist, 55(1), 170. Macroney, G. (2016). Multicultural Education: A Multicultural Approach to Schools. Tehran: Sound of Light. Malakolunthu, S. (2010). Culturally responsive leadership for multicultural education: The case of “Vision School” in Malaysia. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 9, 1162-1169. Matthew, S. A. (2016). Exploring Leadership in a Multicultural School. (doctoral dissertation). Walden University, Moore, R. (2004). Education and society: Issues and explanations in the sociology of education. Cambridge: Polity. Norouzi, N., Hassanzadeh, A., & Haji Hosseini, H. (2014). Provide a framework of science and technology policy tools, using a more complex approach. Journal of Innovation Management, 3(2), 103-124. Orfield, G. (2004). Reflections on School Integration Colloquium Proceedings. In Nkomo M. McKinney C & Chisholm L (eds.). In search for best practices. Cape Town: HSRC. Rezaei, M. (2007). Leading and efficient schools. Third Edition, Tehran: Parents and Educators Association. [Persian] Rosado, C. (2003). What makes a school multicultural. Available on: www. edchange.org/multicultural/papers/celeb/multicultural. html [2018.09. 02.]. Rouhal-Amini, M. (2003). Cultural Studies, Third Edition, Attar Publications. [Persian] Saeedi, M. R. (2003). A Functional Explanation of Family Relationship and Social Crime, Family Research. [Persian] Sajjadi, S. M. (2005). “Cultural Pluralism, Identity, and Education (Explained and Evaluated)”, Modern Educational Thoughts, 1(1), 25-32. [Persian] Salehi Amiri, R. (2010). National cohesion and cultural diversity. Tehran. Strategic Research Center. [Persian] Simmons, J. (2016). Multicultural leadership characteristics of a school director in an educational setting in South Korea: A case study. Doctoral Dissertations liberty University, South Korea. Tabatabai Amiri, F., & Mohammadian, A. (2012). “The Role of Family Religious Education in Countering Cultural Invasion”, Humanities and Cultural Studies Institute (Comprehensive Humanities Portal). 12(5). 111-136. [Persian] Tashakkori, A., & Teddlie, C. (2003). Handbook of mixed methods in social & behavioral research. Thousand Oaks, Calif; London: SAGE Publications. Vafaei, R., & Sobhani Nejad, M. (2015). Components of multicultural education and its analysis in the content of textbooks. Journal of Theory and Practice in Curriculum. 3(5), 111-128. [Persian] Zachos, D. T., & Matziouri, A. (2015). “School Leadership and Diversity: Perceptions of Educational Administrators in Greece”. International Journal of Education, 7(2), 109-125. Zahedi, S. (2001). Transnational and Global Management, Tehran: Samt. [Persian] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,171 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,836 |