
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,030 |
تعداد مقالات | 9,108 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,312,130 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,544,398 |
بازبینی مفهوم نمای بناهای شهری از دیدگاه کودکان 4-6 سال شهر و بررسی تأثیر آن به لحاظ سبکهای مختلف معماری (از کلاسیک تا معاصر) | ||
علوم تربیتی | ||
دوره 27، شماره 1، تیر 1399، صفحه 119-138 اصل مقاله (847.14 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/edus.2020.31450.2934 | ||
نویسندگان | ||
پرتو یزدان فر1؛ فروغ فرازجو* 2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی معماری، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران | ||
2استادیار، واحد هشتگرد، دانشگاه آزاد اسلامی، هشتگرد، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر سبک های مختلف معماری از لحاظ مظاهر شهری و فرمی بر روی کودکان 4-6 سال جامعه می باشد و تحلیل این موضوع که کدام یک از این سبک ها در برقراری ارتباط موثر با آنها موفق تر خواهد بود.در این مقاله با بررسی سوابق موجود از نظریه محققان و متخصصان روانشناس به موضوع کودک و ارتباط آنها با فضا به تشریح نگرش کودکان به نمود خارجی بناها در شهر و نمای موجود از بناها از سبکهای مختلف معماری پرداخته شده و همچنین چگونگی برقراری ارتباط با کودکان با این بناها ارائه گردیده است. راهبرد این پژوهش، ترکیبی شامل راهبرد همبستگی و کیفی است. روش استخراج تصاویر ذهنی به دلییل محدودیت نوشتاری کودکان در این سن، تکنیک «نقشه های کروکی وار» است که در دسته مدل های «طراحی ترسیمی» جا می گیرد. جامعه آماری در این تحقیق به سبب درک مفاهیم انتزاعی، بیان افکار و ایده ها از طریق نمادها و درک احساسی آنها از اشیاء، از میان کودکان 4 تا 6 سال از چهار مهد کودک شامل دختر و پسر انتخاب گردیده است. در طی بررسی ها به نحوه ارتباط کودک با معماری از طریق ابعاد،عمق،تعادل، سایه و المانهای اطراف بنا پرداخته شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد سبک معماری مدرن به دلیل خوانایی و ساده بودن فرم و نداشتن جزئیات زیاد بیشترین مخاطب را میان کودکان داشته و سبک دیکانستراکشن به دلیل پیچیدگی و عدم خوانایی و استفاده از فرمهای نامتعارف توسط کودک کمترین مخاطب را به خود اختصاص داده است | ||
کلیدواژهها | ||
کودک؛ معماری؛ سبک معماری؛ نقاشی؛ نمای شهری | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Baharvand, SH. (2013). Study and review of the concept of child - loving city from child involvement to design standards by providing practical and practical solutions, Journal of Urban Management, 34, 8. [Persian] Driskel, D. (2008). Creating better Cities with Children and Teenagers; A guidness for Participation and Participating Research (M. Tavakoli & N. Saiedi Rezvani Trans.), Tehran: Dibayeh, 16-18. Egretta Sutton, Sh., & Kemp, P. (2002), “Children as a partner in neighborhood place making”,Journal of Environmental Psychology, 22, 171. Einarsdottir, J., Dockett, S., & Perry, B. (2009) Making meaning: Children’s perspectives expressed through drawings. Early Child Development and Care,179(2), 217-232. Ezatian, Sh. (2017). Factors and impediments of children’s participation in the formation of urban space, Journal of Manzar, 39. [Persian] Ferraris, A. (1989). Children’s painting and its concepts, translator: Sarafan, A, Diba publisher, Second edition, 169. [Persian] Fisher, R. (2007). Teaching Children to Think. (M. Safaie Manesh& A.Najarian, Trans). Rasesh Organization, 23. Ghafari, A., Ghale Nooyi, M., & Emadi, K. (2014). Child Friendly City; Evaluating and Comparing How to Meet the Principles of a Child Friendly City in New and Traditional Iran, Journal of HoviatShar Glyn, V. T., & Angele, M. J. S. (2018), An introduction to the psychology of children‘s drawings, translator: Mokhber, A, Ban publisher, first edition, 75(77), 149. [Persian] Hoseini, A. (2009). The nature of creativity and the ways of fostering it, Journal of Ghods Razavit[Persian] Karbalaei Hoseini Ghiasvand, A. (2018). Investigating the characteristics of urban landscape from the perspective of children with regard to the child - loving city approach, Journal of Institute of Cognitive Science, 2. [Persian] Kashanijo, KH., Harzandi, S., & Fathololomi, I., (2012). Investigation of optimal urban design criteria for neighborhood children in Tehran Nezamieh, Journal of Arman Shahr Architecture and Urbanism, 11, 5. [Persian] Kitahara, R., & Matsuishi, T. (2006). Research on Children 's drawimgs originally, Journal of Disability and Medico-Pedagogy, 55. Kopaei, G., Naghizadeh, M., & Habib, F. (2014). Evaluation of the Impact of Physical Components on Promoting Children's Creativity in Urban Park Playgrounds, Journal of Iranian Urban Architecture, 15. [Persian] Mansory, A., & Gharehbiglo, M. (2011). Quality of urban open space in interacting with children, Journal of Studies of Islamic Iranian City, 6. [Persian] Moore, G. T., & Golledge, R. G. (1976).Environmental knowing: Concept & Theories. In G.T, Stroudsburg, peunsylvania: dowden, Hutchinson & Poss, 34. Mostaghni, A., & Etemadi, SH. (2013). How to make sense of place for children, Journal of Arman Shahr Architecture and Urbanism, 17. [Persian] Oster, G., & Crone, P. (2014). Using drawing in assessment and therapy, translator: Derakhshan pour, F, Ghatreh publisher, 78. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 914 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 605 |