
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 1,030 |
تعداد مقالات | 9,108 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,312,224 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,544,446 |
ساخت و اعتباریابی آزمون شایستگیهای فناورانهی معلمان دورهی ابتدایی | ||
علوم تربیتی | ||
دوره 27، شماره 1، تیر 1399، صفحه 241-262 اصل مقاله (884.68 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/edus.2020.32835.3003 | ||
نویسندگان | ||
زهرا طهاسبیزاده1؛ غلامحسین رحیمی دوست* 2؛ قدرتالله خلیفه3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
2استادیار، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
3مربی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر ساخت و اعتباریابی آزمون شایستگیهای فناورانه برای معلمان دورهی ابتدایی ابتدایی بود. بدین منظور پرسشنامه ای حاوی 69 ماده تهیه شد و بر روی 414 معلم دورهی ابتدایی شهر اهواز که به روش نمونهگیری خوشهای دو مرحله-ای انتخاب شده بودند، اجرا گردید. سپس دادههای جمعآوری شده تحلیل عاملی شدند و بدین وسیله آزمون شایستگیهای فناورانهی معلمان مشتمل بر 3 عامل و 47 ماده استخراج گردید که نزدیک به 60 درصد از واریانس سازه را تبیین میکرد. در این آزمون 20 ماده روی عامل اول (شایستگیهای تلفیق فناوری در آموزش)، 17 ماده روی عامل دوم (شایستگیهای شناسایی، انتخاب و کاربست ابزارهای فناورانه) و 10 ماده روی عامل سوم (گرایش به کاربرد فناوری) قرار داشت. نتایج بررسی پایایی آزمون شایستگیهای فناورانهی معلمان به روش آلفای کرونباخ برای عوامل 3 گانه آزمون به ترتیب 91/0، 95/0، و 97/0 محاسبه گردید. نتایج کلی نشان داد که اکثر سوالات پرسشنامه، شایستگیهای فناورانهی معلمان را میسنجد و از اعتبار و روایی مناسبی برخوردار است و عوامل بدست آمده از تحلیل عاملی میتواند شایستگیهای فناورانهی معلمان را به گونهای مناسب اندازهگیری کند. | ||
کلیدواژهها | ||
شایستگی معلم؛ شایستگیهای فناورانه؛ معلمان ابتدایی؛ فناوری اطلاعات و ارتباطات | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Almerich, G., Orellana, N., Suárez-Rodríguez, J., & Díaz-García, I. (2016). Teachers’ information and communication technology competences: A structural approach. Computers & Education, 100, 110-125. Beshleideh, K. (2014). Research methods and statistical analysis of research examples with SPSS and AMOS, first edition. Shahid Chamran University Publications of Ahvaz, Ahvaz. Beshleideh, K. (2017). Research methods and statistical analysis of research examples with SPSS and AMOS, first edition. Shahid Chamran University Publications of Ahvaz, Ahvaz. Davaey, Sh., Imam Jum'ah, S. M. R., Ahmadi, G. (2013). Evaluation and formulation of ICT skills and competencies required by teachers in the teaching and learning process. Two Theories of Practice and Curriculum, 1(1), 123-146. Fabrigar, L. R., Wegener, D. T., MacCallum, R. C., Strahan, E. J. (1999). Evaluating the Use of Exploratory Factor Analysis in Psychological Research, Psychological Methods, 4(3), 272-299. Farrell, G., & Isaacs, S. (2007). Survey of ICT and education in Africa. Washington, D.C: Info Dev/World Bank. Field, A. (2009). Discovering Statistics Using SPSS. 3rd Edition, Sage Publications Ltd., London. Hallissey, M. (2009). What should ICT Integration look like in a 21st Century Education System?. Retrieved 1, October 2019, from http://www.gesci.org/index.php?option=com Inan, F. A., & Lowther, D. L. (2010). Factors affecting technology integration in K-12 classrooms: a path model. Educational Technology Research and Development, 58(2), 137-154. Johnson, R. B., Onwuegbuzie, A. J., & Turner, L.A., (2007). Toward a definition of mixed methods. Journal of Mixed Method Research, 1(2), 112-133. Kirschner, P., & Davis, N. (2003). Pedagogic benchmarks for information and communications technology in teacher education. Technology, Pedagogy and Education, 12(1), 125-147. Mousavi, F., & Naseri, M. (2015). Educational Needs Assessment of Teachers' Technological Skills. National Conference on Educational Management in the Age of Information and Communication Technology, Kermanshah. Özdemir, S. (2017). Basic Technology Competencies, Attitude towards Computer Assisted Education and Usage of Technologies in Turkish Lesson: A Correlation. International Education Studies, 10(4), 160-171. Qadri, I. (2014). The relationship between professional competencies and organizational commitment of high school teachers in Chabahar. Master thesis, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran. Raob, I., Al-Oshaibat, H., and Saw Lan, O. (2012). A Factor Analysis of Teacher Competency in Technology. New Horizons in Education, 60(1), 13-22. Roger, A., & John, A. (2008). E-schooling global messages from a small island. First published. Routledge publications, London. Salarizadeh, B. (2012). The effect of in-service education on promoting the professional qualifications of secondary teachers in Roodbar South in 2010-2011. Master thesis. Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Tehran. Shahbaz, S, Zamani, B. E., & Nasr, A. R. (2007). Evaluation of teachers' access to and use of ICT in Isfahan high schools. Journal of Information Processing and Management, 23(45), 2-23. Sharifi, A., Mohammad Davoodi, A. H., & Islamieh, F. (2012). The Relationship between the Use of Information and Communication Technologies and Teachers' Performance in Teaching and Learning Process. Journal of Information and Communication Technology in Educational Science, 2(4), 145 -167. Tabachnick, B. G., Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics. 5ªed. Upper Saddle River: Pearson Allyn & Bacon. Turner, L. (2005). 20 technology skills every educator should have. Retrieved 21 September, 2011, from http://thejournal.com/articles/17325 Yarkami, Kh. (2017). Educational Needs Assessment of Information and Communication Technology Skills for Elementary School Teachers in Qasr Shirin City. Master thesis. Faculty of Educational Sciences. University of Kermanshah. Zakeri, A., Khaje Lu, S., Afraei, H., & Zangui, Sh. (2011). Evaluation of teachers' attitude towards application of educational technologies in teaching process. Journal of Educational Technology, 6(2), 159-165. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,196 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 805 |